Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Så lägger du virke och skogsbränsle
Advertisements

Allmän information Projektet initierades av Trafiksäkerhetsenheten men drivs nu av ”Sektion utformning av vägar och gator” (Ssau) på Vägverket i Borlänge.
MKB Miljökonsekvensbeskrivning
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Trygghetsmätningen 2011 Borås
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun
Tillgänglighet i Gävle Tillgänglighetsarbetet på Tekniska kontoret
Så här jobbar Nationella Snöskoterrådet med säkerhet Nationellt snöskoterforum i Falun november 2011 Nationella Snöskoterrådet på skotertur i VÄSEKS.
Välkommen till biblioteket i Munka Ljungby, Tekniska kontoret är på plats månd 7 nov mellan kl , tyck till om hastigheten. Du kan även nå informationen.
Referensgruppsmöte – regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser.
Rapport skolvägsundersökning Ekängskolan
Några fakta om Jämtland
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
Sänk farten! Ett snabbt sätt att rädda liv
Rörelse och kraft Sid
Från utspridd till samlad myndighetsutövning i transportsektorn
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Trafiksäkerhetsarbete Gotlands Kommun Kommunens visioner och mål Prioriterade områden Trafiknätsanalyser Vad har kommunen gjort ? Vad vill kommunen göra.
Motorcyklisters attityder och beteende
Ett processinriktat arbetssätt
Seminarium inför revidering av mobil LRIC  Agenda  Bakgrund och syfte - varför revidera mobil LRIC?  Hur revidera mobil LRIC?  Parallella.
Metodikk i gateplanlegging august 2007 Erfaringer fra Sverige Einar Lillebye/ Mathias Wärnhjelm.
PROJEKTUPPFÖLJNING Nyanställdaprojektet januari – mars 2009.
Motorcyklisters hastigheter
Engagera markägare -Varför och hur? Lisa Germundsson och Sven Götesson, LRF.
VÄLKOMNA!.
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
UTVÄRDERING NYA HASTIGHETS- GRÄNSER Effekter mot transportpolitiska mål och delmål Förslag åtgärder för att förbättra resultaten GNS
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
1 Aktuellt från SKL  Personalfrågor  Tema vatten  Transportpolitik och infrastruktur  Gatu- och trafikfrågor  Skrifter på G  Kalendarium
Regional samling Maria Jonasson Disposition Trafiksäkerhetsarbete idag Pågående arbeten Samarbetsavtal med Vägverket Trafiksäkerhet avsiktsförklaring.
Sammanfattning av examensarbete, Läckfrekvenser PE-ledningar.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Infrastrukturplanering
Samverkanswebben POKarlsson, Stockholms brandförsvar
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet på landsbygd Anna Vadeby, VTI VTI är projektledare och genomför tillsammans med Vectura utvärderingsprojektet.
Kartläggning av inköpsprocessen
Länsstyrelsen Dalarna Vilka är vi och vad gör vi?.
Trafiksäkerhet, bussar, gupp och arbetsmiljö i Malmö
Eskilstunas brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete – Vad pågår och vad är på gång? Brottsförebyggande arbete Arbete mot gob – Exit, sociala insatsgrupper.
Åtgärdsprogram PM 10 /NO 2 Stockholms län Henrik Larsson Enheten för miljöanalys Länsstyrelsen Stockholm.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Webinarie - Hastighetsdata 2016 Emma Klasson
STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM FÖR ALLA STADSUTVECKLINGSPROJEKTET LIDINGÖ CENTRUM ETT VARIERAT SMÅSTADSCENTRUM.
Samlad kunskap inom teknik, miljö och arkitektur..
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
Arrangerat av Klimatsamverkan Skåne, ett samverkansorgan i klimatfrågor mellan Region Skåne, Kommunförbundet Skåne och Länsstyrelsen Skåne. Fossilfrihet.
Vägverket Vägverkets tjänster och leveranser till kund Gunilla Freij, VV.
Rörelse Alla bilder är cc.
Hur bygger man in trygghet och säkerhet i livsmiljön?
Trygghetsundersökning Östra Göteborg 2015
Transportprojekt hemvården Uppsala
Hastighetsbegränsningar
Modell för säker trafik
Helena Stigson, Folksam
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Thomas Ahlskog Fil. mag. urbana studier
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Träff 7 Välkomna!.
Mobilitet i Umeå - med fokus på kollektivtrafik
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Nya hastighetsgränser
Presentationens avskrift:

Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser

Varför viktigt underlag i arbetet med trafiksäkerhetsprogram och trafikstrategi för Falu kommun systematik underlätta kontakten med allmänheten

Bakgrund Falu tätort ca huvudnätet ca 6 tim

Processen nulägesbeskrivning analys avvikelsehantering

Hastigheten i staden påverkas av hastighetsgränserna gaturummets utformning och fysiska åtgärder hastighetsövervakningen och påverkar stadens karaktär tryggheten trafiksäkerheten miljön restiderna

Hastigheten bör anpassas till vad staden tål livsrumsmodellen

Hastigheten bör anpassas till boendes krav på trygghet

Hastigheten bör anpassas till vad människan tål

Hastigheten bör anpassas till vad miljön kräver Jämnare och lägre hastigheter lägre bensinförbrukning lägre CO 2 - och NO X -utsläpp lägre partikelutsläpp

Hastigheten bör anpassas till bil- trafikens behov av framkomlighet Hur påverkas restiderna totalt sett inom tätorten? restiden ökar med 2-3 % om nya hastighetsgränser införs fullt ut i en tätort för en normal tätortsresa om 5 km ökar restiden med sekunder

Livsrumsbeskrivning på sträckor och i områden

Dimensionerande trafiksäkerhetssituation

Kvalitetsbedömning God Mindre god Låg = Åtgärder bör vidtas

Kvalitetsbedömning fort

Länkoptimering

Länkoptimerade hastigheter

Förslag till hastighetsplan

Förslag med åtgärder

Acceptans boende och trafikanter är positiva till sänkta hastigheter rörigt med många olika hastighetsgränser

Förankring och samråd Trafik- och fritidsnämnd kommunstyrelsens utvecklingsutskott samarbetsavtal med Vägverket Borlänge kommun polis, länsstyrelsen mfl information allmänheten

Tack för mig Mathias Westin, Trafik- och Fritidsförvaltningen (information om projektet läggs ut kontinuerligt)