Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser
Varför viktigt underlag i arbetet med trafiksäkerhetsprogram och trafikstrategi för Falu kommun systematik underlätta kontakten med allmänheten
Bakgrund Falu tätort ca huvudnätet ca 6 tim
Processen nulägesbeskrivning analys avvikelsehantering
Hastigheten i staden påverkas av hastighetsgränserna gaturummets utformning och fysiska åtgärder hastighetsövervakningen och påverkar stadens karaktär tryggheten trafiksäkerheten miljön restiderna
Hastigheten bör anpassas till vad staden tål livsrumsmodellen
Hastigheten bör anpassas till boendes krav på trygghet
Hastigheten bör anpassas till vad människan tål
Hastigheten bör anpassas till vad miljön kräver Jämnare och lägre hastigheter lägre bensinförbrukning lägre CO 2 - och NO X -utsläpp lägre partikelutsläpp
Hastigheten bör anpassas till bil- trafikens behov av framkomlighet Hur påverkas restiderna totalt sett inom tätorten? restiden ökar med 2-3 % om nya hastighetsgränser införs fullt ut i en tätort för en normal tätortsresa om 5 km ökar restiden med sekunder
Livsrumsbeskrivning på sträckor och i områden
Dimensionerande trafiksäkerhetssituation
Kvalitetsbedömning God Mindre god Låg = Åtgärder bör vidtas
Kvalitetsbedömning fort
Länkoptimering
Länkoptimerade hastigheter
Förslag till hastighetsplan
Förslag med åtgärder
Acceptans boende och trafikanter är positiva till sänkta hastigheter rörigt med många olika hastighetsgränser
Förankring och samråd Trafik- och fritidsnämnd kommunstyrelsens utvecklingsutskott samarbetsavtal med Vägverket Borlänge kommun polis, länsstyrelsen mfl information allmänheten
Tack för mig Mathias Westin, Trafik- och Fritidsförvaltningen (information om projektet läggs ut kontinuerligt)