Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Omnibus Express v. 50 IKEA Försäljnings AB December 2009
Advertisements

Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
Rapport Allmänheten om vegetarisk mat Djurens Rätt
iPad fortsättningskurs
TIMBRO 17 december 2012 TIMBRO Timbro Landsbygd, politik och reformer.
Intagningssystemets databas Ögonblicksbild Kopia av intagningsdatabasen Uppdateras 3 ggr per dag 07:15 – 12:15 – 15:15 Roller Skola, kommun Periodiseras.
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Skapa ideala kundprofiler
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Fastighetsboxar. 2 Är du för eller emot att man slutar dela ut posten vid varje dörr från år 2011 och istället delar ut posten i fastighetsboxar som fastighetsägaren.
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
FL9 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Etnicitetsutredning Mats Karlsson MMS. Syfte med etnisk variabel Målsättning att kunna tillföra en variabel i systemen som kan ge ett nytt perspektiv.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
TEMO AB Gun Pettersson Peter Blid T Hushållens bild av Dalarna Telefonundersökning till allmänheten.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Tabeller.
Studerande 2012 – ekonomi, boende och framtidsval Ingela Gabrielsson Privatekonom.
Fakta om undersökningen
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Novus Opinion Allmänheten om vinster i välfärden 21 maj 2010 David Ahlin.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
Diagramguide Excel * Stapeldiagram. Vägen till ett stapeldiagram Lista med medlemmar och t.ex. deras ålder – Kalle 25, Lisa 29, Olle 34, Pia 31, Svante.
Frågor. Vad är en Fråga? -En fråga är ett urval av information från ett eller flera fält i en eller flera tabeller. - Du använder frågor för att selektera.
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-
Utbildning Elektroniska blanketter 29-31
Komma igång med Lync Windows Store-appen
UNIONEN – ALLMÄNHETEN OM EGET FÖRETAGANDE MINDRE MÄTNING I SYFTE ATT TITTA PÅ INTRESSET FÖR MENTORSKAP VID START AV FÖRETAG Kund: Unionen Kontakt: Åsa.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
1 Allmänheten om ljudböcker Rapport från opinionsundersökning 7 april 2009 Lars Björkman Viktor Wemminger.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
BVForum - en genomgång för revisorer Sören Thuresson.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Nacka kommuns attitydmätning bland kommuninvånarna 2003 Januari/februari 2003.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Rapport Fastighetsföretagarklimatet Fastighetsägarna i Göteborg Första Regionen.
HSB Brf Börjetull.
Väljarbarometern- Utveckling över tid
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Nyheter Melior 219 SP 1 patch 200
Presentationens avskrift:

Panelen Pirjo Svedberg MMS

MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning av panelen rekrytering och installation av panelhushåll paneladministration och underhåll –Rapportering av tittande

Basundersökningen Genomförande –4500 intervjuer 2 ggr per år samt 1000 rekryteringsintervjuer åringar Fältarbetet sker i feb-apr samt aug-okt varje år 12 veckor per säsong, 4 perioder á 3 veckor Aviseringsbrev Telefonintervjuer Kontakt sker minst 14 ggr Bortfall max 30% Syfte: –Kartläggning av befolkningen –Rekrytering av panelhushåll –Underlag vid framräkning av tittarsiffror

Basundersökningen- arbetsflöde MMS Syfte / frågeställning AGB/NMR Formulär IB-Imri Rådata Bearbetningar MMS data Metod/info Bearbetningar MMS data AGB data Tabell & Form Formulär

Basundersökningen Formulär IB-Imri Rådata Metod/info Bearbetningar MMS data AGB data Tabell & Form MMS Syfte / frågeställning AGB/NMR Bearbetningar MMS data Formulär Avtal Metod Urval Frågeställningar

Basundersökningen- Fält Formulär IB-Imri Rådata Metod/info Bearbetningar MMS data AGB data Tabell & Form MMS Syfte / frågeställning AGB/NMR Bearbetningar MMS data Formulär Telefonintervjuer Data till T&F

Basundersökningen- bearbetning Formulär IB-Imri Rådata Metod/info Bearbetningar MMS data AGB data Tabell & Form MMS Syfte / frågeställning AGB/NMR Bearbetningar MMS data Formulär Estimeringar Vägningar Korstabeller Färdig data

Vägning av BU –hämta källdata från andra undersökningar –beräkna TV-universum för hushåll och individer –tilldela vikter till data

Vägning av BU Hushåll –Hushållsuniversum = Individuniversum / medelhushållsstorlek –Rimvägning på: Hushållsstorlek (från Hushållens ekonomi (HEK)) Bostadstyp (från Boende, byggande och bebyggelse från SCB) LKF (nya koefficienter från SCB) Projicering till hushåll i riket Individer –Individuniversum = SCB Individuniversum –Förvägning till hushållsvikt –Rimvägning på: Ålder Kön LKF Projicering till individer i riket

Vägning av panelen Hushållsmatris Hushållsnivå: Vägning i grupperna pay respektive nopay enligt matrisens alla celler sedan 1 januari 2007 Pay= betalar för sitt utbud Nopay= betalar inte för sitt utbud alt ingår i hyran Individnivå: Kön/ålder Familjesituation (småbarnsförälder etc) Urbaniseringsgrad (H-regioner) Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen. Dagliga vikter

Vägning av panelen Kontrollvariabler- hushåll

Vägning individer i panelen Alla individer i samma hushåll har samma ingångsvikt Kön Ålder Familjesituation: Hushåll utan barn Hushåll 45+ utan barn Småbarnshushåll 0-6 år Endast skolbarn 7-19 Urbanisering

Beräkning av individvikter Varje hushållsmedlem har samma ursprungliga vikt Vikterna summeras för varje grupp –Cellens universum/summan av de vikter som åstadkommits = justeringsfaktor –Varje persons vikt multipliceras med justeringsfaktor –Vikterna kontrolleras, ska ligga inom toleransgränser –Summa vikter ska ligga inom 99,9-100,1 av universumvärdet –Om alla individers värden ligger inom ramarna är viktning klar, om inte, utökas ramarna

Vägning av panelen Sekundära variabler individer

Vägningsproblematik 1.Tomma celler i matris eller litet urval/stor matris Lösning: Större urval Slå samman celler 2.Få personer per cell eller målgrupp Ger: Förrädiska baser Få personer med höga vikter Inducerar svängningar >felmarginalen

Rekrytering Behov av visst hushåll- enligt panelmatris Hushåll visat intresse i basundersökningsintervju Telefonsamtal, besvara rekryteringsformulär Skriftlig information skickas ut, inkl intresseformulär Då intresseformulär kommit in läggs hushållet som installationsjobb hos tekniker

Installation Tekniker bokar installation Tekniker har laptop med hushållets svar på alla enkäter och formulär Med laptop konfigurerar tekniker mätarna, installerar mätare på samtliga TV-apparater Teknikern uppdaterar demografi, utbud och teknik i laptop Vid kommande besök finns all data om hushållets status lagrat i laptop

Validering av pm-data Innan publikberäkningarna kan göras görs en noggrann validering och kvalitetskontroll av datat både på hushålls och individnivå dagligen men också över längre perioder Kontroller: Oregistrerat tittande Okalibrerat tittande Om hushållsmedlem inte tittat på TV under en vecka TV:n står på hela dagar utan att någon är inloggad

Kontroller på pm-data Kontroller sker regelbundet för att upptäcka om: hushållet ändrat inställning på TV:n mätaren har kopplats bort hushållet har skaffat ny teknisk utrustning hushållets utrustning flyttas till annan tv hushållet installerar nytt mottagningssätt

Hushållets medverkan Hushållet måste meddela AGB/NMR om: de köpt ny tv de får utökat antal kanaler de ändrar mottagningssätt de kopplat bort basenheten för mätaren de har fel på tv:n eller annan teknisk utrustning familjeförhållanden ändrats omkoppling av telefon sker de ska ha semester de ska flytta

Kvalitetsundersökningar 2 gånger per år Syfte: studera panelriktigheten- hur ”bra” man loggar in respektive loggar ut sig vid tv-tittande jämföra tittarstatus i mätaren med faktiskt beteende att uppdatera demografi och tv-relaterad utrusning att komplettera med nya frågor kring tänkbara bakgrundsvariabler dubbelkolla viss status, exempelvis text-tv användning

Dataskydd i mätarna Idag har vi TVM5 och Eurometermätare Mätarna är utformade för att: mäta tittandet korrekt minimera förlust av data undvika förvanskning av data Rådata lagras i mätarens minne Mätaren har batteribackup Mätare som inte ”pollats” föregående natt töms kommande natt

Gästers medverkan Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem Gäster knappar in ålder och kön,ärver sedan alla hushållsvikter från hushållet Mätning sker i hemmet TV-tittaren- befinner sig i ett rum med tv påslagen Beräkning av tittandet sker enligt gyllene regler presenterade på förra seminariet.

Definitioner Mätning sker i hemmet Plan för att mäta övriga plattformar Bärbar i hemmet och sommarhus Bärbar utanför hemmet (pubar etc) TV-tittaren- befinner sig i ett rum med tv påslagen Beräkning av tittandet sker enligt gyllene regler presenterade på förra seminariet.