Frukostmöte 070510 MMS valuta Pirjo Svedberg. Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas-

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Advertisements

En presentation av ett unikt system
Vetenskaplig studie av det alkoholpreventiva
Välkommen till sluta röka för gott! SLUTA RÖKA Dokumenterat hög effekt i kliniska tester DEMO.
Novus Allmänheten om dryck på påskbordet 10 februari 2010 David Ahlin Annelie Åström.
Svenska Volkswagen Finans
Varför är det viktigt att mäta?
DemoskopPanelen 2013.
Frågeställningar Hur ser utflödet ut över programtiden? Vem lämnar?
Valutafrukost 23/11 – 06 MMS gyllene regler -Tv-valuta -Rörlig bild på webben -…
1 Plan för ny panelmatris och större panel och hösten 2005 Presentation för Referensgruppen 22 juni 2005.
Hur går det till att rapportera in betyg idag?
Uppdatering av familjesituation Pirjo Svedberg MMS.
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Tema: Uppfinning Av Thomas Mesumbe.
Telia – Fiberanslutning i samarbete med byNet – FFH Projekt
Canal digital - Målgruppskartläggning TV-TITTANDE HOS BarnfamiljER
Teknisk genomgång av transaktionsrapporterings- systemet TRS Anna Granlund Telefon
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
MMS TV-tittarpanel Tobias Lidholm & Jannike Sköldebjer 1.
Sveriges Television Publik & Utbud TV-tittandet 2007.
MMS Akademi 14 april MMS TV-panel Tobias Lidholm.
Tittarsiffror, är de tillförlitliga?
VIDEOPRODUKTIONSTEKNIK PRODUKTIONS PLANERING Skapar ett skriftligt dokument som innehåller ALLT som kan komma till nytta. Alla berörda får ett ex. ALLT.
Frukostmöte Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.
Hushållstorleksutredningen, tester Pirjo Svedberg MMS.
1 Felrapporter från AGB Nov febr Problem med Tele2 Telenätet krånglar 8/12, låg hastighet på överföringen Felsökning pågår hos tele2 samt.
Timeshift Teknik, planer och definitioner Pirjo Svedberg.
Editeringsregler vid samtidiga sändningar Pirjo Svedberg, 14 oktober
Metodmöte den 8 juni 2007 Definitioner TSV Pirjo Svedberg MMS.
Implementering av den nationella strategin för föräldrastöd
Pay no pay UE, tester Pirjo Svedberg MMS.
Pay no pay UE, tidiga tester Pirjo Svedberg MMS. Tidiga tester  Följande analyser är en jämförelse mellan tittandet enligt dagens rekryterings- och viktmodell.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Metodmöte den 9 april 2008 TSV Pirjo Svedberg MMS.
MMS Akademi Så mäter MMS tittarsiffror – del 1 Jannike Sköldebjer.
Bakgrund! Piteå kommun skall lägga om strukturen i det befintliga nätverket. Det kommer att gå från tre system som löper paralellt med varandra till ett.
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
Beskrivning av SVT1 – SVT2 registreringsfel Möte på SVT 14 nov 2008.
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Out of home Pirjo Svedberg MMS. Bakgrund Panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans hem. För att.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkommen till Magellans värld. Magellan liknar inga andra allt-i-ett system som finns idag: Modern design i metallic silver och blått Liten och snygg.
Student Ekonomi Erik Nygårds Hang-Jin Lee Vina Balaghi Projektarbete 2 732G22 Grunder i statistisk metodik Ht-08.
Bygg strukturen Skapa en kunddatabas på företagsnivå
Jannike Sköldebjer Mona Wikman
1 Felrapporter från AGB Mars 2006 Pirjo Svedberg, MMS.
Novus Opinion Förvärvsarbetande i Västra Götaland och Halland om arbetstider 3 februari 2010 David Ahlin Arne Modig.
Några tidiga timeshiftbilder Rapportering av timeshift från AGB till MMS började Sedan dess växer antalet installerade UNITAM- hushåll vecka.
Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?
MMS 15 år år med MMS 1993 Panelen startar med 600 hushåll 1998 Panelen utvidgas till 1000 hushåll 1999 Analysverktyget HotCollection.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Niklas Usher Holmgren 1.
MMS Akademi 11 november MMS TV-panel Jannike Sköldebjer.
MMS Akademi Så här mäter, räknar och rapporterar MMS tittarsiffror. Mona Wikman & Mats Lindkvist.
MMS Akademi 5 mars 2008 MMS Gyllene Regler för mätning och rapportering av tv-tittande.
10 medietrender Håkan Gustafsson. Framåtlutad – Bakåtlutad – På väg.
MMS Akademi 22 april Panelen Jannike Sköldebjer Projektledare MMS.
Referensgruppen 23/ Leveranser av programloggar Pirjo Svedberg MMS.
1 Ny definition av Total-TV- tittandet Tidigare definition: Allt TV-tittande exkl. video och TV-spel Dvd-tittandet har varit inkluderat i video på grund.
London 2006 Deltagare: SVT – Håkan Sandberg Viasat (UK) – Gunnar Pettersson, Laura Alarcon-Blythin, Jeremy Martin TV4 Tobias Egge Kanal 5 – Rebecka Thulin.
Panelen Pirjo Svedberg MMS. MMS tittarpanel –Basundersökningen genomförande vägning användningsområden –Panelen panelmatris- balansering panelen vägning.
1 Panelfakta Februari 2006 Pirjo Svedberg, MMS. 2.
Utvärdera – hur gör man praktiskt? Metoder och verktyg Presentation för Göta Styrgrupp,
Hur går det till att rapportera in betyg idag? Varje lärare fyller i ett Excel- dokument där varje delmoment i kursen fylls i. När betyget är satt skickas.
Sida 1 Så ser svensken på fritidshus 2007 Synovate Temo för Nordea Anna Bäcklund
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Att mäta tillgänglighet Susanna Laurin
UPPSATSPLAN HUR GÖR MAN EN SÅDAN?. UPPSATSPLAN Nytt steg i processen, PM godkänt PM är början på planen Handledartilldelning Samarbete med handledare.
Drop-in mottagning för provtagning
Presentationens avskrift:

Frukostmöte MMS valuta Pirjo Svedberg

Data till MMS People meter systemet Analys Panel- kontroller Panel- installation Panel- rapportering Etablerings/bas- undersökning Data till kunder Loggar till MMS

Etablerings-/basundersökningar 1.Kartläggning av befolkningen 2.Rekryteringskälla till panelen Riksrepresentativa urval 4500 intervjuer två ggr/år samt 1000 rekryteringsintervjuer med ungdomar per omgång Telefonintervjuer

Panelinstallation Vi identifierar vilka hushåll vi har behov av ringer upp och frågar skickar ut enkäter som hushållet får fylla i skickar ut tekniker som installerar mätare Utbildad tekniker installerar Mätaren kopplas till alla TV-apparater Hushållet får muntligt instruktion samt skriftlig instruktionsbok. Hushållet kontaktar AGB/NMR om förändring av hushållets sammansättning sker, ny TV-utrustning installeras etc.

Kontrollvariabler, viktning av panelen Hushållsnivå: -Vägning i grupperna pay respektive nopay enligt matrisens alla celler sedan 1 januari Pay= betalar för sitt utbud -Nopay= betalar inte för sitt utbud alt i hyran Individnivå: - Kön/ålder - Familjesituation (småbarnsförälder etc) - Urbaniseringsgrad (H-regioner) Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen. Dagliga vikter

Panelkontroller Via ”fellistor” kontrolleras bl a följande tv-tittande dagligen: - på okänd TV-kanal - där ingen är inloggad - av gäster där demografiska data saknas - som inloggats på flera TV-apparater under samma tidsperiod Systemet känner automatiskt av om: - Inställningarna på TV:n ändras - Mätaren kopplas bort - Ny video, DVD eller annan utrusning installerats Hushållet ombeds meddela AGB/NMR om: - hushållet fått ökat antal kanaler - personförändringar inom hushållet - fel på TV, video, mätare eller telefon

Panelfakta månadsvis Number No. of HHs in panel, April 1st:1 317 Total de-installed, of this:16 - PM Drop out request13 - Dropout Moving2 - QC Data Drop out - Lack of cooperation - Uncovered viewing - Drop out for technical reason1 - PM adress disclosured to the market - Enforced Turnover - Rebalancing Total new installed:33 Homes moved from test to production No. of HHs in panel, April 30st:1 334

Miniminivåer för korrekt leverans  90% av totala antalet hushåll i tittarpanelen per enskild mätdag (1080 hh)  93% per vecka (1116 hh)  95% per månad (1140 hh)  98% per rullande 12-månadersperiod (ovägt genomsnitt) (1176 hh)  Idag har vi drygt 1200 rapporterande hushåll varje dag.

Kvalitetsundersökningar 2 ggr per år  A Personer som har tittat på TV och varit registrerade  B Personer som har tittat på TV utan att vara registrerade.  C De personer som inte har tittat på TV men ändå varit registrerade (inom parentes de personer som lämnat TV-rummet för att svara i telefonen då vi ringde).  D De personer som inte har tittat på TV och inte heller varit registrerade  Panelriktighet92,5% A+D

Identifiering och mätning av kanaler Två olika mätare:  Eurometer: Frekvensmätning  TVM5: Igenkänning av banner  Alla kanaler mäts  Definition total-TV tittandet: allt tittande exklusive videotittande, spelande på spel, DVD, Pay per view (Video on demand), EPG, Radio channel och Interaktiv kanal. Tittandet mäts på sekundnivå, processas till minutnivå

Dataöverföring via telenät Databearbetning Rapportering till kund Programloggar från kanalerna TV-apparat, TV-mätare och fjärrkontroll V.G. Registrera 4

MMS interna kontroller av program och reklam Programmen:  Deadline, leverans senast kl 10 från kanalerna  MMS kontrollerar dagligen rimligheten i programloggarna för SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Eurosport, Discovery, MTV, TV4 +, TV4 Fakta, TV400, TV8, Kanal9  Programmens starttider och längd kontrolleras mot tablå. Systemet kontrollerar att inga stora glapp mellan programmen finns samt att dygnet stämmer.  Programmen klassificeras Reklamen:  Deadline, leverans senast kl 11 från kanalerna  MMS kontrollerar även rimligheten i spotloggen för TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Eurosport, Discovery, MTV, TV4 +, TV4 Fakta, TV400, TV8, Kanal9 (trailers för SVT1 och SVT2)  Innehållet i reklamloggen kontrolleras mot en elektroniskt skapad logg från TVcheck.  Reklamspotarna klassificeras på filmkod, produkt, annonsör, mediabyrå samt produktklass

MMS Leveranser till kund När rådata och programinformationen laddats in i MMS system skapas följande:  Overnights  Kundanpassade datafiler  Filer till diverse verktyg  Veckofiler och månadsfiler beroende på veckodag  Adhocanalyser till kunder

Enminutsräckvidd - Ny standard för tittarsiffror för mindre kanaler Metoden innebär att man baserar tittandet på de personer som sett minst 1 minut på kanalen under en given dag, program, tidsperiod etc. Denna nya enminutsräckvidd, sett något, kan användas för de mindre kanalerna uppdelad per:  Vecka  Veckodag  Större målgrupper Denna metod är dessutom ett steg i harmonisering med liknande mätningar i övriga Europa.