PIRLS 2006 Skolsamordnarträff. Dagordning 10.00 – 10.10 Välkomna o presentation 10.10 – 11.30 Läsforskning idag 11.40 – 12.00 Lite om PIRLS 12.00 – 13.00.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Digitala portföljer Jonas Gustafsson ILU 15 december 2004
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Innovativ användning av IKT i skolor i olika europeiska länder Ulf Fredriksson, Stockholms universitet Gunilla Jedeskog, Linköpings universitet 1.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Svenska Rominstitutets vänner 75 år
CHALMERS Samarbete för ökad kvalitet
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Vingåker Energetic Science Park Hans Wallin, KCEM
Alumnienkäter År Logopedprogrammet vid Göteborgs universitet September 2010 Carmela Miniscalco.
A study of the use of spell and grammar checker in texts by second foreign language learners of Spanish. Henrietta Carolsson Godolakis Department of Spanish,
An Overall Evaluation of Research at Uppsala University
Workshop 7 mars 2013 Välkomna Dagens tema: Crowdsourcing Dagens talare 7/3/13 Behovsdriven utveckling i praktiken 1.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Läroplansträff Välkomna. Program för förmiddagen 8.30 Uppföljning av lektioner som planerades förra gången. Berätta för varandra gruppvis om.
Adult education in Sweden is extensive and has a long tradition. Adult education exists in many different forms and is organized by many different operators,
Ungdomars och vuxnas läsförmåga – resultat av PIAAC 2012 i ett utvecklingsperspektiv Mats Myrberg KTH.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Vad kan man vinna? Hälsoekonomi med samverkansperspektiv
ÅRSRAPPORT För helåret 2007
Informationsträff för lärare i praktiska och estetiska ämnen :00 – 15:30 Om utvecklingsarbeten på skolor, i syfte att förbättra ämnesundervisningen.
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
1 Vad visar PISA -undersökningarna? KEFUDAGEN Den 4 juni 2013 Anita Wester, Skolverket OH-mallen.
2010 deltog 452 av 503 elever (bortfall 10%) 2009 deltog 501 av 566 elever (bortfall 11%) 2008 deltog 537 av 634 elever (bortfall 15%) 2007 deltog 586.
The first serviceorganization in the world Service above self
Gymnasiearbete 100p Introduktion.
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Gothenburg.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Styrteknik: Information om styrsystem, allmänt I1:1
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
ERASMUS Utbyte Institution för Kulturgeografi och ekonomisk geografi
Välkommen till Sommarkollo 2006
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Välkomna till klass 3!.
Europeisk finansiering för forskning och utveckling i små- och medelstora företag EUREKA och Eurostars Peter Lindberg Internationella Avdelningen
Välkomna till Göteborg 13e Mars Dagens program 10:00-12:00 Genomgång av nationella resultat 2014 Diskussion Induktioner inledning 12: :00.
Microsoft Dynamics AX (fd Axapta)
Experience from LiU Collaboration with Industry Ingegerd Bauren & David Lawrence Linköping University.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Simon Falck rAps användardagar, Oktober, (24) Internationella Statistikdatabaser och Tekniska finesser rAps användardagar 22 Oktober, 2009.
Hälsa Sjukvård Tandvård 1 BRUKAINFLYTANDE Psykiatrin i Halland.
EUCIM-TE Kort presentation av projektet. Projektet EUCIM‐TE = European Curriculum Inclusive Methods – Teacher Education European Core Curriculum for Mainstreamed.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:10-09:50 Konferensen öppnas. Inledning. Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum (RUC) 09:50-10:30.
RAE 2012 – RF8. Schema 12/6 – 14/6 Tisdag 12/6 – Skolpresentation sing-sing rum. Albert Danielsson (Jan Wikander föredrar och Ulf Olofsson.
Ingegerd Rabow, Biblioteksdirektionen, Lunds universitet ScieCom och DOAJ Nordiskt samrådsmöte Uppsala
Matematik – Karl Johans skola i Örebro
Program 13.00Introduktion - vad är CSD? Kort historik Resultaten från CSD-12 samt svenska prioriteringar inför CSD Presentation av två.
A Jump for a Sustainable Future ”Jump” and ”Hope” have the same meaning in swedish.
Du hittar de 13 sidmallar som finns att välja bland när du klickar på Ny bild på startfliken. Använder du helsidesbild, måste flaggan i vänsterhörnet läggas.
Miljöundervisningens traditioner Ph.D Per Sund, Member of The Institute for Research in Education and Sustainable Development, IRESD Uppsala.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Forskarskolan i moderna språkens didaktik IKT – undervisning och lärande i språk Introduktion Jonas Granfeldt.
Engineering in Spain Visit of Swedish Delegation Narciso García Escuela Politécnica Superior Universidad Autónoma de Madrid Bilaga.
She walk to school every morning. Hur svårt kan det vara att sätta ett s på verbet? Marie Nordlund Lektor i engelsk lingvistik Institutionen för konst,
 Who frågar efter en persons (eller personers) identitet (vem dem är).  Who is he?  Who are they?  Who is coming?
Hur agerar man för att delta i SiS programmet? Exemplet Universitets TV Vetenskap i samhället VR Vinnova 6 okt 2009.
Demokrati Representativ demokrati – rösträtt, val som höjdpunkt. Deliberativ demokrati – kommunikativa processer, kollektiv beslutfattning.
APA American Psychological Association Föreläsning Göran Brante.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
Forskningsprocessen idealt
Planering i matematikundervisning
Forskningsprocessen idealt
Viveka Palm Deputy Director Regions and Environment, Statistics Sweden
Formation for the public sphere – a collective biography
Forskningsprocessen idealt
Titel på projektet Title of the project
Språkutvecklande undervisningsstrategier i SVA-undervisningen
Presentationens avskrift:

PIRLS 2006 Skolsamordnarträff

Dagordning – Välkomna o presentation – Läsforskning idag – Lite om PIRLS – *** LUNCH *** – PIRLS genomförandet – Kaffe 15.30SLUT

PIRLS 2006 i Sverige Skolverket står för genomförandet – projektadministration, urval, översättning, tryckning, distribution, skolkontakter, datahantering, statistiska analyser … projektet genomförs i samverkan med Caroline Liberg (Uppsala universitet) m.fl. Svarar för projektets vetenskapliga förankring i aktuell läsforskning samt även bedömning av elevers svar på öppna frågor.

Lite allmänt om PIRLS PIRLS – Progress in International Reading Literacy Study PIRLS 2001, PIRLS 2006 IEA – International Association for the Evaluation of Educational Achievement oberoende, internationellt samarbete mellan nationella forskningsorgan och statliga organ Läs mer om PIRLS på

Tidigare studier i IEAs regi Study Years The Languages Education Study The Languages Education Study (LES) The Computers in Education Study The Reading Literacy Study The Written Composition Study The Second International Science Study The Second International Science Study (SISS) The Classroom Environment Study The Second International Mathematics Study The Second International Mathematics Study (SIMS) The Study of Civic Education * The Study of French as a Foreign Language * The Study of English as a Foreign Language * The Study of Literature Education * The Study of Reading Comprehension * The First International Science Study * The First International Science Study * (FISS) The First International Mathematics Study The First International Mathematics Study (FIMS) The Pilot Twelve-Country Study

Lite allmänt om PIRLS Mäter läsfärdigheten hos barn i årskurs 4 Upprepas vart 5:e år, jämförelser över tid Försöker även spegla läsvanor och attityder och belysa sammanhanget för läsinlärning

Definition av läsfärdighet … the ability to understand and use those written language forms required by society and/or valued by the individual. Young readers can construct meaning from a variety of texts. They read to learn, to participate in communities of readers, and for enjoyment. (Campbell, Kelly, Mullis, Martin, & Sainsbury, PIRLS 2001)

Purpose of Reading Reading for Literary Experience Reading to Acquire and Use Information Processes of Comprehension Focus on & Retrieve Explicit Information Make Straightforward Inferences Interpret & Integrate Ideas & Information Examine & Evaluate Content, Language, & Text Composite scale Skalor

Föräldraenkät En enkät om att lära sig läsa Elevenkät Elevfrågor Lärarenkät Lärarfrågeformulär Skolenkät Frågeformulär om skolan Enkäter

35 deltagarländer PIRLS 2001 Nio länder deltog i 1991–2001 Trends Study: Greece, Hungary, Iceland, Italy, New Zealand, Singapore, Slovenia, Sweden, and United States.

43 deltagarländer PIRLS 2006

PIRLS och PISA

TRENDER i läsfärdighet

Booklet Rdr L1L2L3L4I1I2I3I4L1I2L3I4L5 L2L3L4I1I2I3I4L1I1L2I3L4I5 Design huvudstudien provhäften PIRLS 2006

Total Tid 10 texter x 40 minuter 6 timmar 40 minuter Individuell tid för eleven 2 texter per elev 1 timme 20 minuter Provtid huvudstudien

Design fältstudien provhäften PIRLS 2006

Total Tid 12 texter x 40 minuter 8 timmar Individuell tid för eleven 2 texter per elev 1 timme 20 minuter Provtid fältstudien

40 skolor Som regel 2 klassrum per skola Ibland 1 och ibland 3 Alla elever i utvalda klasser deltar Minimum 200 elever per provhäfte  Ca elever Fältstudie Urvalsstorlek Minimum 150 skolor Som regel 2 klassrum per skola Ibland 1 Alla elever i utvalda klasser deltar Minimum elever Huvudstudie

Stora bortfall och undantag kan leda till att vi får en dålig „kvalitetsstämpel“ i rapporter ≤ 5% Kvalitetsstandarder

2003—Förberedelsearbetet påbörjas 2004—Texter, frågor och enkäter för fälttestet utformas 2005—Fältstudien genomförs. Slutligt val av texter, frågor och enkäter 2006—Huvudstudien genomförs. Datainsamling och bearbetning 2007—Dataanalyser och rapporter 2008—Databasen färdigställs Schema för PIRLS 2006

SLUT