Spetsutbildning i matematik Susanne Gennow Danderyds Gymnasium susanne.gennow@dagy.danderyd.se
”Behöver Sverige ett matematikgymnasium?”
Matematikgymnasiet startade 1986 som en femårig försöksverksamhet därefter tillstånd att fortsätta som riksrekryterande utbildning mer än 20 års erfarenhet
Utbildningens huvudsyften ta vara på matematikbegåvade elever ge eleverna möjlighet att utvecklas tillsammans med likasinnade möta matematik i andra former än den gängse ”skolmatematiken”
Erfarenhet från linjegymnasiet + Enklare att finna en röd tråd genom matematiken under de tre åren - Eleverna fick ingen utdelning i betyg för sina matematikstudier
Erfarenhet från programgymnasium Eleverna vill ha möjlighet att välja andra kurser än matematik Eleverna önskar en bred utbildning
Matematikgymnasiet idag NV-NV-program med BiB, FyB, KeB Valbara kurser om 200p (300p) utgörs av matematikkurser Eleverna förfogar över det individuella valet
Obligatoriska matematikkurser Nationella kurser MaA 100p MaB 50p MaC 100p MaD 100p MaE 50p Breddningskurser Problemlösning 50p Algebra 50p Analys 50p Linjär algebra 50p Algebra och analys II 50p Sammanlagt 650p
Individuella valkurser Geometri 50p Mängdlära och topologi 50p Matematikens utveckling 50p Kombinatorik 50p
Erfarenhet om eleverna Begåvade, positiva och entusiastiska Saknar studievana Individualister Gemenskap
Intagning Intagningsprov (diagnos) Basdel Problemdel Intervju med samtliga sökande
Erfarenhet intagningsprov Goda baskunskaper viktigt Går inte att förutspå elevernas utveckling
Matematikgymnasiet ger mycket goda baskunskaper försprång vid fortsatta studier i ämnen som kräver matematikkunskaper kunskaper motsvarande en termins studier i matematik vid universitet
Organisation 15 elever fördelade på tre NV-klasser egen klass tillsammans med andra NV-elever i en klass
Ny erfarenhet Meritpoäng missgynnar dessa elever För att få maximal meritpoäng (2,5) måste de läsa moderna språk steg 3, 4 och/ eller En C