NESST – ett kvalitetsnätverk Nacka Enköping Sollentuna Strängnäs Tierp Rapport: Extern information.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Advertisements

Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling, syfte och innehåll
KULTURSKOLA 2009 Marknadsundersökning 2006 Musik och Dansskolan.
© 2013 ANTROP Resan genom äldrevården och äldreomsorgen i Uppsala län Hur kan vi göra den bättre?
Omsorg Projektet: Bättre introduktion genom kommunal samverkan
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Vuxenutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008, antagen.
Resultat kundundersökning 2011 ( egen undersökning ) - Svarsfrekvens 63 %
Budgetarbete - enhetschef
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Får kommunens invånare veta det de vill veta? Granskning av kommunernas hemsidor 2006 Stefan Fölster Monica Renstig.
Det är tradigt att bli gammal!
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Matlagning i hemmet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Får kommunens invånare veta vad de vill veta? Stefan Fölster, Anders Morin, Monica Renstig, Karin Westlin.
VÅGA VISA är ett samarbete mellan Danderyd
Behovsanalys och brukardialog 2011
Medborgarundersökning SCB:s undersökning 14 september-8 november 64 kommuner deltog Hittills har 230 kommuner gjort undersökningen (155 mer än en.
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Tilläggsfrågor och jämförelser med andra Stockholmskommuner Medborgarundersökning 2012 Utförd av Statistiska centralbyrån.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
KVALITETSREDOVISNING En dokumentation över kvalitetsarbete.
Årsrapport 08/09 Vad har vi gjort? Hur ser resultaten ut? Vad leder det till? Starka sidor - utvecklingsområden.
Kommunerna och Kontaktcenter Framtida utmaningar Kommer offentlig sektor i framtiden att växa i samma takt som nu ? Vad tyder på motsatsen ? Befolkningens.
Rapport nyckeltal för grundskola, skolbarnsomsorg och förskola Bakgrund: Befintliga jämförelsetal innehåller kvalitetsbrister Analys av måtten saknades.
Q i förskolan Ett aktionsforskningsprojekt i sju kommuner Myndigheten för skolutveckling Lärarförbundet Göteborgs universitet, IPD Aug 2004 – Feb 2006.
Demokratins utmaningar och förtroendevaldas roll
Utvärderingssamarbetet inom VÅGA VISA Danderyd, Ekerö, Nacka, Salem, Sollentuna, Tyresö, Upplands Väsby och Värmdö Kundundersökningen omfattar fler kommuner.
Medborgarundersökning 2011 Bilaga till tjänsteskrivelse KFKS 2011/ resultat Nacka kommuns tilläggsfrågor - jämförelser med de Stockholmskommuner.
Nämndplan 2015.
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Lidingö Stad Medborgarundersökning Genomförande - Fjärde medborgarundersökningen – tidigare 2007, 2009 och Totalt genomfördes telefonintervjuer.
Administrativt stöd Copyright © Härryda kommun Kommunens kvalitet i korthet 2011 Kommunens Kvalitet i Korthet är ett verktyg för att ta fram.
Bilaga 2 Äldreomsorgens värdegrund Trygghet Engagemang Hushållning.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015 Resultat för Mora Särskilt boende.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? RESULTAT FRÅN SOCIALSTYRELSENS BRUKARUNDERSÖKNING 2010 SÖDERMALMS STADSDELSFÖRVALTNING.
Överraskande Älmhult – internationellt & nära Medborgarundersökning 2015.
Visa er marknad!. Hur kommunerna på sin webbplats informerar företagarna om upphandlingar och om hur man blir privat utförare. Visa er marknad!
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Vad tycker äldre om äldreomsorgen
Vad tycker äldre om äldreomsorgen
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Befolkningsprognos.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

NESST – ett kvalitetsnätverk Nacka Enköping Sollentuna Strängnäs Tierp Rapport: Extern information

Extern information I vilken utsträckning får medborgare svar på sina frågor? Förskola, grundskola, gymnasieskola, äldreomsorg Information ur demokratisk synvinkel Scenarier

NESST:s mål Ge en ögonblicksbild av hur väl kommunerna informerar Ta fram goda exempel Ett underlag för respektive kommuns utvecklingsarbete

”Jag har en gammal mor som fram till nu har klarat sig själv hyfsat. Nu har hon blivit sämre och har behov av daglig hjälp. Hon har svårt att röra sig och att sköta sin hygien. Hon klarar inte att handla, städa eller tvätta själv.” Finns det möjlighet till hemhjälp? Vilken hjälp får hon, hur ofta kommer de? Om hon inte klarar att bo själv, vad finns det för äldreboenden? Vad kostar det?

”Vi är en familj som tänker flytta till kommunen x. Vi har en tvåårig pojke och en femårig flicka som behöver var sin plats på förskola eller hos dagbarnvårdare. Flickan har talsvårigheter. Vi har ännu inte bestämt vilket bostadsområde vi vill flytta till.” Vilken inriktning har de olika förskolorna? Kan vi jämföra kvaliteten? Hur snabbt kan barnen få plats och hur anmäler man sig?

Resultat Stora skillnader mellan kommuner – svar på %

Resultat Grundläggande och praktisk information finns Men däremot brister i möjligheterna att jämföra kvalitet Knapphändig information om inflytande, väntetider mm

Resultat Protokoll från nämnders sammanträden – men inte handlingar Gott om kontaktuppgifter – men sämre med möjligheter till dialog på webbplatsen

Goda exempel Kvalitetsredovisningar per förskola/skola i Nacka Faktaruta för varje förskola i Sollentuna Gymnasieskolornas egna hemsidor, t ex Thomasgymnasiet i Strängnäs Broschyrer om äldreomsorg i Strängnäs, Nacka Anhörigas möjlighet till information om när den äldre fått hemtjänst i Tierp Användning av kartor i Strängnäs och Nacka Sammanfattningar av viktiga beslut i Nacka och Sollentuna

Vilka slutsatser drar vi i vår kommun med anledning av dessa resultat? Vilka är våra förbättringsområden? Vad kan vi lära av goda exempel i andra kommuner? Utgå från medborgares/brukares behov