Gustaf Juell-Skielse ME1301 Indek, fk

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sid 1, 4-april-08, © Automation Region Automation Region Stockholm Business Region 4 mars 2009 företag, högskola och samhälle i samverkan.
Advertisements

Maximo Användarmöte hösten 2005 Från behov till betalning
Hur säkerställer vi affärsnyttan med MAXIMO implementation/användning?
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
PETER Nicks Product Marketing Manager
Kalmar, Ulf Lundgren Gunnar Gustavsson
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Processkartläggning.
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Kurspresentation Virtuell produktion Bertil Gustafsson
Lotta Annell.
Thomas Westin Kursens PM
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Stora additionstabellen
GK/ÖK:ITO HT06 IT i organisationer.
Advisory Ekonomifunktionen 2020
© 2012 Om bildspelet Detta bildspel är tänkt som ett bibliotek att plocka bilder ur. Det är viktigt att du målgruppsanpassar bilderna och talarmanus innan.
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Styrteknik: Grundläggande logiska funktioner D2:1
Styrteknik: Information om styrsystem, allmänt I1:1
Ladfors, mars 2015 Induktion 13e Mars Ladfors, mars 2015 Reklampaus: Jönköping augusti 2015 Bl.a. Induktions symposium.
Microsoft Small Business Specialist. Microsoft har lanserat ett initiativ för partners som arbetar med småföretag. Fördelar för dig som partner är att.
Daniel Nylén, Institutionen för Informatik Organisation 2 C.1 Systemdesign.
Systemdesign som process
Strategisk ekonomistyrning: Föreläsning Professor Fredrik Nilsson Linköping
Hållbart Nyföretagande/ CSR som värdegrund 14:15-16:50.
Kunden Kotler: “It is no longer enough to satisfy customers. You must delight them.”
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Matcha transaktioner automatiskt Adra Match, automatiserad kontoavstämning Scalabruk April 2010 Niklas Ferm.
Developments in Sweden Tommy Westerlund, PhD
Organisationers formella drag, forts.
System arbetssystem informationssystem
Samordning inom EU Statusrapport från arbetet inom EUs Expert Grupp för elektroniska fakturor Leif Karlsson Chef Betalningar.
ITO Bild 12-1 Projektstyrning och outsourcing Chapter twelve overview SECTION 12.1 – PROJECT MANAGEMENT –Project Management –Project Management.
Arkitektrollen. Ansvar och uppgifter Architecture notebook Mycket intensivt elaboration – inception Mål: en stabil arkitektur i slutet på elaboration.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
DIS 9001:2008 Vilka förändringar kommer i nya standarden Gabriel Bosaeus.
© Gunnar Wettergren1 IV1021 Project models Gunnar Wettergren
Informationssystem och databasteknik, 2I-1100
Organisationer traditionella och moderna, olika affärsstrategier
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
@GreaterCph #GreaterCph
Positioning CM responsibilities in the organisation
Produktarkitektur & modulariserig
Claes Anstérus.
EAK
Inriktningar One Year Master
International Business & Economics Program 240 Credits
The Swedish charge on emissions of nitrogen oxides
Kommunikationsprocesser
ACCIDENTS IN THE SUSTAINABLE SOCIETY
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
International Business & Economics Program 240 Credits
Applying Analysis Patterns
Applying Analysis Patterns
Presentationens avskrift:

Gustaf Juell-Skielse ME1301 Indek, fk Processtyrning Gustaf Juell-Skielse ME1301 Indek, fk

Atlas Copco - standardisering Modula multiplar med standardkomponenter Offert inom 24h från förfrågan Levererans inom 4-6 veckor från order

Volvo Aero Engine - non-value added Underhåll och renovering av jetmotorer 26 veckor till 2 dagar Reducering av icke-värdeadderande aktiviteter (väntetid i monteringen 98%)

Astra - parallella flöden ONE Drug Development process from CD to NDA in 5-6 years Parallelism rather than sequential process execution Appropriate global IS/IT tools in place

Astra Zeneca - Control Relocation Benchmarking mot ”Best Practices” Elektroniska inköpskataloger för indirekt material Standardiserad avropsprocess ”PtP” genom Oracle iProcurement Styrning mot gemensamma inköpsavtal 300 MSEK i besparing per år Requisition Authorization Buyer Acknowledgment Receiving Accounts Payable Payment Invoice 3-Way Match Purchase Order Bank Supplier Ship Electr. Requester Acknowledgment Receiving by requester Accounts Payable Payment Electr Automatic 3-Way Match Purchase Order Bank Supplier Ship Invoice

Process En uppsättning aktiviteter som utförs i syfte att skapa kundvärde och har en bestämd start- och slutaktivitet. Skär normalt tvärs över flera av företagets funktioner (avdelningar). A business processes is a medium to coordinate a set of activities, that consume resources, between different professional realms to create an output relevant to a customer or to the company. A process supports the management of these resources. (Beretta, 2002) Grupper av processer: Operativa processer Kund- processer Innovations- processer Reglerings- och samhälls- processer *) Kaplan och Norton, Strategy Maps (2004)

Kundvärde Kundvärde = Kundförvärv - Kunduppoffring Vad kunden erhåller vid anskaffning av en vara eller tjänst Vad kunden lämnar ifrån sig och åtar sig vid anskaffning av en vara eller tjänst

Funktioner och processer VD Marknadsföring och Försäljning Tillverkning Ekonomi F&U Orderuppfyllelse

Exempel på processer Operativa processer Kund- processer Innovations- Reglerings- och samhälls- processer Inköp Produktion Distribution Riskhantering Val av kunder Vinn valda kunder Behåll Väx kunder Idégenerering Utvecklingsportfölj Design och utveckling Lansera Miljö Säkerhet och hälsa Anställning Samhällsbidrag *) Kaplan och Norton, Strategy Maps (2004)

Processnivåer Huvudprocess Orderuppfyllelse Delprocesser Ta emot order Plocka ur lager Leverera Fakturera Ta emot betalning Aktiviteter Planera plock Fördela plockorder Plocka varor Transportera till utlastning Avrapportera plock

Orderuppfyllelse- processen i ett affärssystem Lager Inköp Leverans Gemensam databas Godsmottagning Fakturering Kundreskontra Leverantörsreskontra Redovisning

”Best Practice” i affärssystem Leverantörens utvecklings-avdelning Forskning, andra system Process enligt företag A Processen i affärs- systemet Träffyta? Process enligt företag B Företag X behov och förutsättningar Process enligt företag C

Djävulens kvadrant Förbättring Kvalitet Kostnad Tid Flexibiltet

Metoder Processdokumentationstekniker Kaizen – ständiga förbättringar av existerande processer Benchmarking – jämför dina processer med andra företags lösningar, t.ex. genom att införa ett affärssystem med inbyggda affärsprocesser BPR – radikala förändringar (revolution) – släng de gamla processerna och börja från början med ett ”vitt papper”

Förbättra processer Aktiviteter eller processer som har en känd förbättringspotential (t.ex. best practices) hög resursförbrukning (tid, kostnader) som vuxit mycket på kort tid som nyligen omstrukturerats eller tillkommit med stor risk för fel eller misstag som är byråkratiska och komplexa.

Aktiviteter Värdeadderande Icke värdeadderande Verksamhetsvärdeskapande Negativa (t.ex. dubblering)

Work-centered analysis Customers Vid förbättring av processer bör de analyseras i ett större sammanhang. Processer påverkar och påverkas av flera element i sin omgivning. Alters ramverk ”WCA” kan användas. Products Business Process Participants Information Technoloy Alter, S. (1999) A General, Yet Useful Theory of Information Systems

Customer Best practice examples: Control relocation: ’move controls towards the customer’ Contact reduction: ’reduce the number of contacts with customers and third parties

Process Best practice examples: Task elimination: ’eliminate unnecessary tasks from a business process’ Task composition: ’combine small tasks into composite tasks and divide large tasks into workable smaller tasks’ Resequencing: ’move tasks to more appropriate places’ Paralellism: ’consider whether tasks may be executed in parallell’

Participants Best practice examples: Flexible assignment: ’assign resources in such a way that maximal flexibility is preserved for the near future’ Case manager: ’appoint one person as responsible for the handling of each type of order, the case manager’