Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek Mötesplats inför framtiden
Bakgrund Kontaktbibliotekarie Miljövetarprogrammet Tvärvetenskapligt Problembaserat studenter
Ur Programhandboken; ”Det är viktigt att du lär dig hur man hittar nödvändig information för att belysa en fråga. Under utbildningens gång kommer du att få undervisning i informationssökning…. man gott kan låta sig övertygas, men ej övertalas.”
Tidigare samarbete Med sedan programstart ökning till åtta undervisnings- tillfällen under två år Bantades 2004 till fem tillfällen varav ett är uppsatsarbete Beskrivet 2004
Nuvarande upplägg 1. Introduktion, rundvandring 2. Kataloger, hemsida, uppslagsverk 3. Internet och källkritik 4. Databaser och tidskrifter 5. Uppsats och feedback
Uppsatsarbete form A-uppsats Form; översiktsartikel Tre vetenskapliga arbeten Bilaga om informationssökningen
Uppsatsarbete syfte Medvetandegöra sig om processen Informationssökningen ses som en del av kunskapsprocessen
Granskning av bilagorna Anges strategi? Anges var sökningarna genomförts? Anges sökord? Noteras sökningsresultaten? Finns analys av sökresultaten? 1-3 poäng per kategori max 15
Resultat av bilagorna uppsatser Tre saknade bilaga och underkändes Tre studenter fick 10 poäng Jag kompletterade med ett generellt förtydligande
Citat ur bilagorna 2005; ”Så nåt jag verkligen lärt mig är att leta information i god tid och även läsa igenom den innan man ska sätta igång” ”Jag minns nu i efterhand att Kajsa på LiU biblioteket gav oss ett jättebra tips som jag ’absolut skulle komma ihåg’!! Hmmm… Japp, säkert….”
Lärdomar från första omgången Beskrivning över utformning och syfte saknades Individuell feedback behövdes
Resultat av bilagorna uppsatser Ingen uppsats saknade bilaga Fyra studenter fick 15 poäng Snittpoäng var 10,65 Individuella omdömen
Citat ur bilagorna 2006; ”Jag fortsatte min sökning, efter att ha läst på lite, på Biological science. Nu visste jag hur övergödningen påverkade….” ”Vad jag borde ha gjort då var att även skriva ner dessa [misslyckade sökningar] så att jag inte gjorde om samma misstag gång på gång.”
Exempel på omdöme 1 StrategiVarSökordNoterat resultat AnalysSumma
Exempel på omdöme 2 ”Du har lärt dig mycket. Du har sett hur du med variation av sökord kan komma vidare och även granskningen av referenslistorna komma vidare. Bra taktik! Du har även en förståelse för hur du ska bedriva arbetet nästa gång.”
Tidsåtgång Våren 2005 ca en arbetsdag Våren 2006 ca två arbetsdagar
Vad vi kommer att utveckla B-uppsatserna Djupare personliga omdömen Närvaro vid kursstart
Slutsatser Positivt Informationssökningen som del av processen blir synlig Blir ett tydligt samarbetsprojekt Negativt Kan ta tid