Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
NÄTBIBLIOTEKET Daniel Gunnarsson, kontaktbibliotekarie för distansstudenterna Magnus Ilvered, projektledare Ulf-Göran Nilsson, bitr bibliotekschef.
Advertisements

Tre exempel: kommersiellt, politiskt, nationalistiskt
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
Informationssökning.
Utlandsstudier för I:are
1 Användbarhetstester- en användbar metod för bibliotek? Mötesplats inför framtiden okt 2005 Anne Katrine Bretan Göteborgs universitetsbibliotek.
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Om jag hade möjlighet att fånga regnbågen hade jag gjort det för din skull och delat dens skönhet med dig.  
AMED – Databas kring alternativmedicin artiklar ur 500 tidskrifter, främst europeiska Umeå universitetsbibliotek campus Örnsköldsvik Ann Ingberg Min fråga.
Syftet med en personlig handlingsplan
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
PsycINFO databas inom psykologi Umeå universitetsbibliotek campus Örnsköldsvik Ann Ingberg Min frågeställning är: Hjälper avslappning om man har problem.
EFTER ATT HA LÄST ERA ARBETEN Orsak, lösning, analys.
DAGENS DIKT I dag är det måndag och det är mulet - men inte så kallt.
En läsande klass Träff 1 - Introduktion.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Vetenskaplig hederlighet! 15 min! Linköpings Universitetsbibliotek.
Hållbar Utveckling Vad är det?.
UPPSATSSKRIVNING ENTRÉSKOLAN
1. Uppgiften presenteras
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Så här söker du kurser på Svenska Matte Företagsekonomi Spanska Historia Biologi Religion Affärsjuridik Entreprenörskap Sociologi Samhällskunskap Fysik.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Träff BFL-piloter 15/11 Kollegiesamtal Dokumentationsmall
Energi- och klimatseminariet uppföljning 2014 Kerstin Angberg-Morgården, 11 juni 2014 Energisamordnare på Länsstyrelsen Dalarna.
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Läroplansträff Välkomna!.
Kravönskemålsprocessen LPL-möte Umeå. Bakgrund i korthet »Införandestöd och projektsupport Skapa upp ett ramverk (Jira) för att hantera support.
©Else-Britt Hellström
FEK B Vetenskaplig metod Databaser Magnus Olsson Umeå universitetsbibliotek Tjänstesida:
Introduktion till UB Programmet för turism, gastronomi och hospitalitymanagement, distans HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel 786.
Att tala lön med sin chef
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Introduktionskurs Industriell ekonomi ht 2010 Tel
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
INFORMATIONSKOMPETENS 1
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Introduktion till Umeå UB Informatik A, ht-10 Magnus Olsson
Statistik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
En grupp universitetslärares syn på studenters informationskompetens vid Linköpings universitet Ann-Katrin Perselli Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Integrering av informationssökning – ett lyckat försök Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek Campus Norrköping.
Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Företagsekonomi Marknadsföring 7,5 HP HT 2010 Tel
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Psykologprogrammet Termin 7 HT 2010 Litteraturöversikt Magnus Olsson, Umeå UB Tel
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Varför inte bara Google?
God Jul Du behöver inte vänta till Jul…
Vilka är vi och vem är jag?
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Tidskrifts- och artikelsökning Sociologiprogrammet Term. 1 Forskning om välfärd och kultur Magnus Olsson, Umeå Universitetsbibliotek Umeå
Formellt, skarpt och snyggt
Kunskaper i informationssökning hos studenter vid Högskolan i Borås Katharina Nordling Bibliotek & läranderesurser Högskolan i Borås
Elev loggbok.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Miljömålstyrd tillsyn på kommunal nivå En intervjustudie om några kommuners erfarenheter Martina Norberg Miljövetarprogrammet, Linköpings universitet.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Självständigt arbete 1 för gymnasielärare
Presentationens avskrift:

Undervisning i informationssökning vid ett program vid Linköpings universitet, Campus Norrköping Kajsa Gustafsson Åman Linköpings Universitetsbibliotek Mötesplats inför framtiden

Bakgrund Kontaktbibliotekarie Miljövetarprogrammet Tvärvetenskapligt Problembaserat studenter

Ur Programhandboken; ”Det är viktigt att du lär dig hur man hittar nödvändig information för att belysa en fråga. Under utbildningens gång kommer du att få undervisning i informationssökning…. man gott kan låta sig övertygas, men ej övertalas.”

Tidigare samarbete Med sedan programstart ökning till åtta undervisnings- tillfällen under två år Bantades 2004 till fem tillfällen varav ett är uppsatsarbete Beskrivet 2004

Nuvarande upplägg 1. Introduktion, rundvandring 2. Kataloger, hemsida, uppslagsverk 3. Internet och källkritik 4. Databaser och tidskrifter 5. Uppsats och feedback

Uppsatsarbete form A-uppsats Form; översiktsartikel Tre vetenskapliga arbeten Bilaga om informationssökningen

Uppsatsarbete syfte Medvetandegöra sig om processen Informationssökningen ses som en del av kunskapsprocessen

Granskning av bilagorna Anges strategi? Anges var sökningarna genomförts? Anges sökord? Noteras sökningsresultaten? Finns analys av sökresultaten? 1-3 poäng per kategori max 15

Resultat av bilagorna uppsatser Tre saknade bilaga och underkändes Tre studenter fick 10 poäng Jag kompletterade med ett generellt förtydligande

Citat ur bilagorna 2005; ”Så nåt jag verkligen lärt mig är att leta information i god tid och även läsa igenom den innan man ska sätta igång” ”Jag minns nu i efterhand att Kajsa på LiU biblioteket gav oss ett jättebra tips som jag ’absolut skulle komma ihåg’!! Hmmm… Japp, säkert….”

Lärdomar från första omgången Beskrivning över utformning och syfte saknades Individuell feedback behövdes

Resultat av bilagorna uppsatser Ingen uppsats saknade bilaga Fyra studenter fick 15 poäng Snittpoäng var 10,65 Individuella omdömen

Citat ur bilagorna 2006; ”Jag fortsatte min sökning, efter att ha läst på lite, på Biological science. Nu visste jag hur övergödningen påverkade….” ”Vad jag borde ha gjort då var att även skriva ner dessa [misslyckade sökningar] så att jag inte gjorde om samma misstag gång på gång.”

Exempel på omdöme 1 StrategiVarSökordNoterat resultat AnalysSumma

Exempel på omdöme 2 ”Du har lärt dig mycket. Du har sett hur du med variation av sökord kan komma vidare och även granskningen av referenslistorna komma vidare. Bra taktik! Du har även en förståelse för hur du ska bedriva arbetet nästa gång.”

Tidsåtgång Våren 2005 ca en arbetsdag Våren 2006 ca två arbetsdagar

Vad vi kommer att utveckla B-uppsatserna Djupare personliga omdömen Närvaro vid kursstart

Slutsatser Positivt Informationssökningen som del av processen blir synlig Blir ett tydligt samarbetsprojekt Negativt Kan ta tid