Överbryggningsprojekt i tre steg: Kontinuerlig högskolemedverkan under hela gymnasietiden Valbar matematikkurs i årskurs 3 Utvärdering efter första högskoleåret.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkommen till Handels- och administrationsprogrammet HA.
Advertisements

Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
Antagningssystemet – finns det någon räddning? NUAK 19 september 2011 Jörgen Tholin, Högskolan på Gotland.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Framtidens skola Maria Stockhaus. Våra värderingar ” Med kunskap växer varje människa och med ökad bildning stärks hela samhället. Kunskap är egenmakt.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
Högskoleförberedelse
Svenska matematikersamfundet
Gymnasieskola i förändring – med fokus på yrkesutbildningar Nordisk mötesplats 13 november 2013.
Välkomna!.
Välkomna till Mattenätverket F-5!
ULV-projektet en kompletterande utbildning för utländska lärare
Förändrad teamrond på Geriatriska kliniken
Vår styrka Liten enhet Matematiskt-naturvetenskapliga ämnen
Plug in riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt visar SKL:s öppna jämförelser att ca 77% fullföljer.
Mattebron.se Surfa Vad görs? Framtiden? Surfa Vad görs? Framtiden?
MALMÖ HÖGSKOLA LÄRANDE OCH SAMHÄLLE LÄRANDE OCH SAMHÄLLE Grundlärarutbildningen består av tre integrerade delar: Ämne och ämnesdidaktik.
Malmö högskola Fakulteten för Lärande och samhälle.
Skolpaket för Halmstad. Förskolan Lärartäthet Fler förskolor och avdelningar med olika pedagogiska verksamheter Moderna öppettider.
Vårterminen … är en treårig nationell satsning med start 2006, där högskolor och universitet i hela landet har fått resurser för att stödja nybörjare.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Individuella utvecklingsplaner ska: - vara ett stöd för elevens lärande - innehålla omdömen om elevernas kunskapsutveckling - innehålla en planering av.
Blekinge Tekniska Högskola, Högskolan i Kalmar and Lunds universitet Integration av matematik och teknik på ingenjörsutbildningar m4m4 m3m3 k3 v3(t) b3.
Kursutvärdering Studiebyrån Alla kurser utvärderas Du ska utvärdera alla kurser som du deltar i Genom kursutvärderingen ger du läraren respons på.
Matematikutvecklingsschema
Föräldramöte NATURVETARGYMNASIET.
Björkgren.  De uppsatta målen för undervisningen bör vara i samklang med arbetsmetoderna och utvärderingen  Utvärdering handlar i grunden.
Christian Olsson, projektchef Emma Anderberg, förstelärare
Vet vi lärare vad som händer på andra sidan? Grundskolan – gymnasiet – Högskolan Bråkräkning och ekvationslösning Elevernas tid upplevs som mer begränsad.
Systematiskt kvalitetsarbete
Dagens presentation  Vad är Öppna programmet och hur arbetar vi?  Hur ser vårt datoranvändande ut?  Tid för frågor.  Daniel Anderberg IT-samordnare.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Behörighet till gymnasiet
Nationellt Centrum för Matematikutbildning NCM HSV.
Spetsutbildning i matematik
När projekt blir mer än ett gästspel Regional lärkonferens - För samverkan, lärande och erfarenhetsutbyten 30 september – 1 oktober 2010 Skellefteå Carina.
skall stödja kommuner och andra huvudmän i deras utveckling av verksamheten så att nationellt fastställda mål och likvärdighet i.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Estetiska programmet 2015 Ylva Eriksson. Nyheter från Skolverket Yrkesdansarutbildningen Gymnasiesärskolan Stödmaterial särskilt begåvade elever Utvärdering.
Erfarenheter om pågående forsknings- och utvecklingsarbeten i ett förskole- till högskoleperspektiv Learning och Lesson Studies i matematik och naturvetenskap.
Val till högre årskurs på webben !. Framtid  Ett avslut med glädje….
da Vinci naturvetenskap, Halmstad Högskolan i Halmstad
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Matematiksatsningen ”för att stödja nybörjare i matematik i högskolan för att minska klyftan mellan de reella kunskaperna i matematik och ingångsnivån.
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Varför ska man läsa språk?
Erfarenheter och effekter av satsningar på lärare i skolor med låga elevresultat Anahita Assadi, Caroline Hall, Martin Lundin och Kristina Sibbmark.
När projektet blir mer än ett gästspel Växtkraft med EU Carina Åberg APeL FoU.
Gy 2011 Anders Johansson.  Preparandutbildning 2834  Programinriktat individuellt val3141  Yrkesintroduktion3405  Individuellt alternativ5524  Språkintroduktion7586.
Kompetensutveckling MILJÖ Miljöenheten vid GU erbjuder kompetensutveckling för anställda vid universitetet. ”Sommarbuffén” är en sådan utbildning.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Fysik 2 100p Obligatorisk på inriktning Naturvetenskap Valbar på teknikprogrammet.
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
Bygg- och anläggningsprogrammet
Vad är studiero? Eleverna kan ägna sig åt de planerade aktiviteterna
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Yaara Robinson Studie- och yrkesvägledare
Bygg- och anläggningsprogrammet
Bygg- och anläggningsprogrammet
Välkommen till gymnasieinformation
Pia Evander Handledare steg 3 Pia Evander
Ökad kvalitet i utbildningen Fyra prioriterade delområden
Bygg- och anläggningsprogrammet
Enkät i gymnasieskolan 2015
Systematiskt kvalitetsarbete
Välkommen till Brinellskolan
Helena Lennholm, KTH Docent i träkemi
Presentationens avskrift:

Överbryggningsprojekt i tre steg: Kontinuerlig högskolemedverkan under hela gymnasietiden Valbar matematikkurs i årskurs 3 Utvärdering efter första högskoleåret

Steg 1 Detta för att Kontinuerlig kontakt med högskolan: (årskurs 1, 2 och 3) medverkan av högskolelärare i alla obligatoriska matematikkurser Ge matematiklärarna en möjlighet till kompetensutveckling. Introducera undervisning på högskolenivå redan under gymnasietiden. Stimulera och motivera till högskolestudier.

Steg 1 fortsatt Matematik E 10h tillämpning av differentialekvationer. Matematik D 8h integralkalkyl. Matematik C 3h derivatatillämpningar. Matematik A 2h matematikens historia. Matematik B 5h klassisk geometri och bevisteknik.

Steg 2 Årskurs 3 Matematikbreddningskurs erbjuds eleverna på det individuella valet Kursinnehållet planeras i samarbete mellan gymnasieskolan och högskolan. Kursen har fokus på den matematik som högskolorna menar är nödvändig för att klara högskolestudier, men som idag behandlas bristfälligt i gymnasiets kurser.

Steg 3 Har ö verg å ngen till h ö gskolan blivit l ä ttare? Efter gymnasiet Projektet utvärderas Har projektet positiv effekt på icke matematikintensiva högskolestudier? Hur klarar studenterna första året på högskolan?