INFORMATIONSKOMPETENS 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vilka källor kan du lita på?
Advertisements

Informationssökning Tehres Lindskog Thorildsplans gymnasium
Vem ska jag tro på?.
Källkritik på Internet
5 söknycklar från Luleå universitetsbibliotek Du måste….
Gymnasiearbetet Tekniker och resurser för informationssökning
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
Informationssökning & Källkritik
Att söka information Introduktion till EBV modul 1 Nils Johansson Version
Informationssökning.
Källkritik på Internet
INFORMATIONSKOMPETENS 3
Informationssökning och källkritik
BARNS RÖSTER OM INTERNET
Källkritik På internet.
Källkritik… …är att noggrant granska texter, bilder och andra källor. Det gör man för att bedöma om man kan lita på informationen i källorna.
Att inte tro på allt vi läser och ser…
Som man frågar får man svar
Centrala innehåll och kunskapskrav
Logga in i Fronter och klicka på:  Rum  Alla rum  Biblioteket  Projektarbetet En plats att börja på Här hittar du massor av råd och tips – följ länkarna!
Källkritik på Internet
INFORMATIONSHANTERING Tips & råd av Anna Maria & Joakim
Källkritik.
Källkritik på Internet - en presentation från Kolla källan
STOCKHOLMS UNIVERSITETSBIBLIOTEK Te l e f o n v x l: F ax: w w w.s u b.s u.se Källkritik Värdera sanningshalt Bedöma trovärdighet.
Källkritik på Internet
Källor! Hur gör man egentligen?
Sökstrategier. Skaffa dig en överblick över din upptäckare/upptäckt (Lektion 2)
1. Uppgiften presenteras
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Sökrummet. ”På så sätt ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar ett kritiskt tänkande kring sina egna resultat, andras argument och olika.
Informationskompetens. Eleven ska kunna… orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb förändringstakt. Deras förmåga att.
ARBETSRO I SKOLAN S:t Pers skola, december 2010
Informationssökningsprocessen:
Skräddarsytt bibliotek Presentation av Bibliotek
Källkritik - kontrollera fakta
©Else-Britt Hellström
Introduktion till UB Programmet för turism, gastronomi och hospitalitymanagement, distans HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel 786.
KÄLLKRITIK.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Källkritik på Internet
Informationssökning och källkritik
 Vad går uppgiften ut på?  Vilket ämne ska jag skriva om?  Vad vill jag veta?  Vilka frågor har jag?  Vad kan jag själv om detta?  Vad behöver jag.
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Lägg till en inledande text här Samarbete lärare och bibliotekarie i digitaliserad skola - Södertörns högskola 11 november2014 Anette Holmqvist, Skolverket.
Att lära sig att analysera
Texter Foton Databaser Internet Källor Böcker Sökmotor Sant? Falskt? Källkritik Informationssökning Bildmanipulering Kunskap.
En guide för arbeten i SO
KÄLLKRITIK & INFORMATIONSSÖKNING
Informationssöknings- processen En lärande process med lärare och bibliotekarie i samverkan med elevens informationskompetens i centrum Carol Kuhlthau.
Introduktion till UB Turismprogrammet HT 2010 Magnus Olsson, Umeå UB Tel Tjänstesida:
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Källkritisk informationssökning
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
En text på sju bilder om källor och olika sökverktyg
Att söka information och bli källkritisk
Skollagen (2010:800) I 2 kap. 36 § skollagen, som började tillämpas 1 juli 2011, står det att eleverna i grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan,
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
Konsten att vara söksmart ju bättre källor desto bättre slutprodukt.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Informationssökning Källkritik. Centralt innehåll i svenska 1 Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande.
Informationssökning Informationsresurser och sökstrategi Universitetsbiblioteket Inga-lill Nilsson.
Etik och Källkritik Det största hotet mot sanningen är inte lögnen, utan myten John F Kennedy.
Källkritik Plagiat Informationssökning Lästeknik Mindset.
Informationssökning Källkritik Plagiat Rapportskrivning.
Hur trovärdiga är ungas nyhetflöden?
Vad är källkritik? En metod som du använder för att granska den information du får från olika källor. Du tränar kritiskt tänkande för att bli bättre på.
Ett samarbetsprojekt mellan
Presentationens avskrift:

INFORMATIONSKOMPETENS 1 Texter Foton Databaser Internet Källor Informationssökning Sökmotor Källkritik Sant? Falskt? Kunskap Böcker Bildmanipulering INFORMATIONSKOMPETENS 1 Informationssökning & Bibliotekskunskap Börja med att ställa några frågor ur medierådets kortlek om ungas nätvanor!

Upplägg Varför? Tre teorilektioner Tre praktiklektioner Informationssökning & Bibliotekskunskap Källkritik & Bildmanipulering Presentationsteknik & Skrivprocess Varför? Hänvisa här till ämnets kursplan!

Vad är informationskompetens? Att vara informationskompetent innebär att… kunna hitta den information man behöver kunna värdera information kritiskt kunna granska information kunna återanvända information och göra den till ny kunskap

Vilka kunskaper behöver man då? Informations- kompetens Datorn IT Läsa och skriva Biblioteks- kunskap Lär dig att lära Presentations- teknik Datorn=inte tekniken utan användning i utbildning; användbara program etc. IT=att använda tekniken som ett verktyg för lärande. Läsa & Skriva=lästeknik, hur man skriver ett skolarbete. Bibliotekskunskap=hur medier är klassificerade, databaser, länkar, informationssökning och källkritik. Lär dig att lära=studieteknik. Presentationsteknik=hur man presenterar ett skolarbete; skrift, bild, film (Word, Power Point, Photostory).

Informationssökning är en process… Välja ett ämne Samla information Sortera information Kritiskt granska information Skriva en text Granska texten Skriva om, skriva rent Innehållsförteckning och källförteckning Omslag Få arbetet bedömt Denna kurs kretsar kring punkt 2 och 3 (rödmarkerat).

Olika typer av källor 1. Skriftliga källor Tex: bok eller webbsida 2. Muntliga källor Tex: radioinslag 3. Materiella källor Tex: fossil Ge gärna exempel som rör ämnet. Visa föremål.

Böcker och tryckt information En bok är redan granskad Man kan alltid kolla fakta Blir snabbt inaktuella Kan vara svåra att söka i För- och nackdelar med tryckta källor.

Internet och digital information Snabbt Du kan söka i flera källor samtidigt För mycket information Svårt att avgöra vad som är rätt/fel Svårt att kontrollera källan För-och nackdelar med digitala medier. OBS! Nämn också de digitala källor som faktiskt är granskade, t.ex. NE.

Hur hittar jag på nätet? Bibliotekskataloger Fråga biblioteket! Sökmotorer Wikipedia NE Bloggar YouTube Google Timeline Lägg vid behov till länkar som passar temat/ämnet. OBS! Klicka på förstoringsglaset för att få upp Google kategoriserad efter ämne. Dela ut denna sida till eleverna efter lektionens slut. Be dem ta med detta till kommande, praktiska lektion.

Hur hittar jag i biblioteket? Klassifikationssystem Alla böcker är uppställda efter ämnen 25 huvudämnen (Signum) Alla böcker om samma ämne hittar du på samma hylla Ta med exempel som eleverna kan klura på under lektionen. Låt ett par elever sortera plastkort med djur eller liknande. Följ upp med en kort diskussion om hur saker kan klassificeras. Inget rätt och fel, även bibliotek är organiserade på olika sätt. Jämför med folksonomy, som är populärt på nätet! DELA UT SAB-SYSTEMET (papper)!!!

Nästa gång… … Praktisk lektion! OBS! Ta med SAB-systemet och Google, kategoriserad efter ämne. Och sedan… Informationskompetens 2: Källkritik och bildmanipulering Innan kurs 2 kommer eleverna att ha en praktisk lektion som uppföljning på teorilektionen de just haft. Se handledning med tillhörande elevuppgifter! OBS! Alla elever skall till den praktiska lektionen ta med papper med bibliotekets klassifikationssystem (SAB-systemet) samt Google, kategoriserad efter ämne.

Så här säger Läroplanen ”Eleverna skall kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.” [Källa] Klicka på huset för att komma till den ursprungliga visningsbilden!