Övergripande ST-studierektor

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Brukarfokus i biståndshandläggning
Advertisements

Välkommen till Vikenskolan
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Den nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Elevhälsans medicinska insats
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
1Vägverket LA Dialogstyrd drift Vägverket Region Norr UMEÅ Via Nordica 2008.
SPUR – vad är det? Utvecklingen av kvaliteten i läkares vidareutbildning Sveriges läkarförbunds och Svenska Läkaresällskapets stiftelse för utbildningskvalitet.
Sedan den 1 juni 2013 har den nybildade myndigheten Inspektionen för vård och omsorg (IVO) ansvaret för tillsyn av hälso- och sjukvård, socialtjänst och.
Nätverk i Sveriges HR Förening. Vad är ett nätverk? ” Ett nätverk är en grupp som har en gemensam bas och ett gemensamt mål eller en gemensam idé, med.
Vilka studenter vill vi ha? Ett programs perspektiv på meritvärdering, urval och antagningsprocess Medelen Lek, PhD, studierektor, Master in Bioentrepreneurship.
Övergripande studierektorsfunktionen Sörmland GRUNDUPPDRAG Huvuduppgifter för Övergripande studierektorerna är att på sjukvårdsledningens uppdrag skapa.
Sven Karlander Övergripande studierektor UMAS Nya ST i Region Skåne.
STUDIEREKTORER AT/ST Sörmland
Handlingsöverenskommelse, HÖK Norrbottens läns landsting 2013
Riktlinjer för övergångar. Bakgrund  Allt fler samverkanspartners och med olika huvudmän  Svårigheter att uppfylla styrdokumentens intentioner  Utredning.
Arbetsformer, moduler och material Stina Olofsson,
Vad reglerna tillåter Organisation -stor frihet att anpassa
Hälsingebygden Leader Fördelning av projekt (exkl småstöd)
Förslag till ny specialistutbildning
Föreskrifter och allmänna råd om hälsoundersökning av asylsökande m.fl. Föreskrifter och allmänna råd om hälsoundersökning av asylsökande m.fl.
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
19 november 2014 Varför SIP ? 19 november
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Läslyftet det senaste nuläget.
Förtroendemannautbildningen
Socialtjänstens utrednings- och behandlingsinsatser
Göteborgs universitet
Missbruksuppdraget.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare
Läroplansträff fritidshem
Katarina Hanseus, Barnhjärtcentrum, Lund
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
Vården i siffror Tekniska bilder 2015.
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
Riktlinjernas viktigaste konsekvenser för vården av astma
Nationella KOMPETENSRÅDET STARTADES Maria Holknekt, Sundsvall Marie Tibell, Göteborg.
Kommunens ansvar för barn och unga Jonas Reinholdsson KommunLex AB © KommunLex AB, får kopieras och spridas med angivande av källan.
Luleå Luleå eLäkekonst Hur kan IT förändra vården? Nils Schönström Center för eHälsa i samverkan Luleå.
1 Thomas Zilling Läkares fortbildning ur ett EU-perspektiv Symposium om fortbildning, Riksstämman 2011.
Patientlagen Maria Funk Anna-Karin Woodhouse Löfsved.
Nya specialiseringstjänstgöringen för läkare Anna Sundberg och Frida Nobel.
Vård i regionen Sydöstra sjukvårdsregionen
HANDLÄGGARDAG OM DOKUMENTATION
Novus Opinion för Röda Korset Inställning till frivilligt arbete Uppsala, Örebro, Västmanland, Södermanland, Östergötland 27 november 2009 David Ahlin.
Region Östergötland Manual För sökning av dokument.
Studierektorsinformation
Region Östergötland. 2 Söka styrande dokument Klicka på fliken ” Vårdportal” i den horisontella grå menyn på Lisas startsida.
Referensverksamhet och medieförsörjning på folkbiblioteken i Östergötland Bakgrund Presentation av undersökningen En jämförelse med tidigare undersökning.
Nya ST 2015 Mars 2015 Version
© Swedsec AB 3. Rådgivningslagen. © Swedsec AB Ny lag 1 juli 2004 Lagen om finansiell rådgivning till konsumenter Näringsrättsliga regler och civilrättsliga.
Riktlinjer för godkännande och bidrag Gemenamma riktlinjer – men specificerade för respektive verksamhet: Förskola Fritidshem Pedagogisk omsorg Grundläggande.
Nya ST SOSFS 2015:8 Gäller alla med legitimation efter 1 maj 2015
Kommunens stöd och service till personer med funktionsnedsättning - myndighetsutövning Introduktionsutbildning Louise Odengard - Stadsledningskontoret.
Region Östergötland Studierektorsdag 24 sept 2015 Övergripande ST-studierektorer Maria Randjelovic och Lovisa Farnebo.
Region Östergötland Om ST Vt-2016 Lovisa Farnebo, MD, PhD Övergripande ST-studierektor Överläkare ÖNH-kliniken.
Region Östergötland Introduktionsdag för nya ST- läkare Maria Randjelovic Övergripande ST-studierektor
Nya föreskrifter för ST - ännu nyare ST SOSFS 2015:18.
Energistatistik Östergötland -Energiindikatorer för kommunerna i Östergötland 2016 – Styrbjörn Holmberg & Jenny Lundgren Region Östergötland & Energikontoret.
Verksamhetsidé Förena arbetsliv och utbildning i ett gemensamt åtagande och ansvar att trygga personal- och kompetensförsörjningen inom vård och omsorg.
ST-Studierektorsträff
Under 2015 gjordes, utifrån LUP Mål 3 Satsning på kompetensförsörjning, ett försök till kartläggning av de olika verksamheternas framtida kompetensbehov.
-vad innebär det för oss inom Region Östergötland?
Ulrika Henriksson Studierektor BUP Stockholm
För föräldrar till barn 6-12 år
Vårdvalsråd 20 mars Helena Lagerlöf Anna Björk
Regionala kontaktpersoner RK
Ta del av riktlinjerna här
Presentationens avskrift:

Övergripande ST-studierektor Handledarutbildning Våren 2015 Maria Randjelovic Övergripande ST-studierektor www.lio.se/studierektorskansliet

Vad styr innehållet i ST? Tvingande: Socialstyrelsens riktlinjer och allmänna råd om läkares specialiseringstjänstgöring 2008:17 med målbeskrivningar Starkt rådgivande tolkningshjälp: Specialitetsföreningarnas rekommendationer Tips! Lägg upp Socialstyrelsens och Läkarsällskapets ST-sidor som bokmärken www.lio.se/studierektorskansliet

Vad regleras? ST:ns ramar och innehåll Ansvarsfördelningen Dokumentation Krav på innehåll och form vid ansökan om specialistbevis www.lio.se/studierektorskansliet

Vad innebär ST från 2008? Minst 5 års heltidstjänstgöring (exkl tjl, sjukskr och fld-ledigt) Inkl ev doktorandtid <6 mån (vid doktorsgrad) Krav på handledning av utbildad handledare Mål- och processtyrd Ny specialistindelning med bas-, gren- och tilläggsspecialiteter www.lio.se/studierektorskansliet

ST 2015 Ny specialitetsindelning Träder i kraft 2015-04-01 (?) Innehållet spikas under våren, men förslag har varit på remiss sommaren 2015 Möjlighet att ansöka om specialistbevis enligt både SOSFS 2008:17 och SOSFS 2015:XX t o m 2021 Möjligt att lägga upp en ST med sikte på att följa Nya ST 2015 redan nu, men då en inplanerad revision av utbildningsprogrammet under våren 2015 Remissförslaget finns att läsa under ”dokument och länkar” på Studierektorskansliets hemsida www.lio.se/studierektorskansliet

Förändringar fr om 2015 Antalet specialiteter ökar från 56 st till 62 Basspecialiteter ökar från 30 st till 45 (Internmed, Urologi, Akutsjukvård, Klinisk fysiologi, handkir, mfl) Grenspecialiteter minskar från 24 st till 8 Tilläggsspecialiteter ökar från 2 st till 9 (Gyn onk, nuklearmed, allergologi m fl) www.lio.se/studierektorskansliet

Forts. förändring fr o m 2015 Förändrad struktur på delmålen A: Lika för alla specialiteter B: Lika för många specialiteter C: Specialitetsspecifika delmål Utökat antal gemensamma delmål Krav att genomföra och dokumentera bedömningar Ökad möjlighet för specialister från tredje land att tillgodoräkna sig tjänstgöring från hemlandet Definition av kurs ändrad för att möjliggöra även webbutbildning

Gemensamma kompetenser för alla Medarbetarskap och ledarskap Pedagogik Etik Mångfald och jämlikhet Vårdhygien och smittskydd Systematiskt kvalitets- och patientsäkerhetsarbete Medicinsk vetenskap Hälso- och sjukvårdens organisation Lagar och andra föreskrifter www.lio.se/studierektorskansliet

Delmål 1-2 Internmedicin Delmål c1 Utbildningsaktiviteter Uppföljning Den specialistkompetenta läkaren ska   självständigt kunna identifiera, diagnostisera och handlägga akuta sjukdomar eller sjukdomstillstånd inom internmedicin och angränsande basspecialiteter, samt kunna handlägga akuta åtgärder avseende dessa Klinisk tjänstgöring under handledning vid en eller flera enheter som bedriver sådan verksamhet eller handlägger sådana ärenden Deltagande i en eller flera kurser Intyg om genomförda utbildningsaktiviteter och uppfyllda kompetenskrav utfärdat av aktuell handledare Allmänna råd Teoretiska studier www.lio.se/studierektorskansliet

Gemensamma kompetenser för många Kommunikation med patienter och närstående Sjukdomsförebyggande arbete Läkemedel Försäkringsmedicin Palliativ vård i livets slutskede www.lio.se/studierektorskansliet

Vem har ansvaret för ST:n? ST-läkaren Handledaren Studierektorn Verksamhetschefen Vårdgivaren (Landstinget/ arbetsgivaren) www.lio.se/studierektorskansliet

Handledarens ansvar I samråd med ST-läkare och chef upprätta ett individuellt utbildningsprogram Ge regelbunden handledning och instruktion Kontinuerligt bedöma och dokumentera kompetensutvecklingen och vidta nödvändiga åtgärder för förbättring Stötta ST-läkaren i dokumentation av kurser och handledning Bedöma och intyga att ST-läkaren i slutet av sin ST uppnått specialistkompetens www.lio.se/studierektorskansliet

Samband med handledningsfrekvens US Linköping ST-barometern 2013 www.lio.se/studierektorskansliet

Kurser Uppfyller en del av delmål Bör kvalitetsgranskas Se till att gå bra kurser! Ev kommer det att bli handledarens uppgift att skriva SoS-intyg från kurser www.lio.se/studierektorskansliet

Vad ska dokumenteras? Planering i förväg (utbildningsprogram) Tjänstgöringsprogram Kurser Handledningstid, –form, samt översiktligt innehåll Bedömning www.lio.se/st Löpande dokumentation Tjänstgöringstid och plats Kurser (på SoS intyg) Bedömningar Andra obligatoriska utbildningsmoment Annat, tex vissa mottagningar eller ingrepp www.lio.se/studierektorskansliet

Tjänstgöringsintyg Dokumenterar att man tjänstgjort på ett specifikt ställe och vad tjänstgöringen innehållit (behövs för att koppla till ett visst delmål) Dokumenterar att man tjänstgjort en viss tidsperiod (behövs för att få ihop 5 år heltidstjänstgöring) Vad innebär godkänd tjänstgöring? –del av delmål kan anges. Då krävs två tjänstgöringar med det delmålet. www.lio.se/studierektorskansliet

Handledning och instruktion All ST ska genomföras under handledning. Skillnad mellan handledning och instruktion. www.lio.se/studierektorskansliet

Handledningens form och innehåll Handledningen syftar till att stödja, vägleda och bedöma ST-läkarens kompetensutveckling Handledningen bör ges regelbundet och med största möjliga kontinuitet. (riktmärke 4 h/mån) Bedömningarna ska dokumenteras (nyhet) Handledarsamtalen bör dokumenteras (2008) www.lio.se/studierektorskansliet

Bedömning av ST-läkarens kompetens Handledaren och verksamhetschefen ska bedöma ST-läkarens kompetensutveckling -kontinuerligt -med utgångspunkt i målbeskrivningen för specialiteten och det individuella utbildningsprogrammet Bör ske med på förhand överenskomna metoder Åtgärder bör vidtas om bedömningen visar brister i ST-läkarens kompetensutveckling i form av: -Justering av utbildningsprogrammet och/ eller -Tydligare krav på ST-läkaren www.lio.se/studierektorskansliet

Metoder för kompetensvärdering Medsittning (sit-in) Specialistkollegium 360 grader Granska Skickade remisser Remissvar Journalanteckningar Metodik vid signering av lab-svar Mm Mallar finns på http://lisa.lio.se/st ”Dokument och länkar” www.lio.se/studierektorskansliet