Metaforer Systemiskt tänkande

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Snabbguide och tips.
Klicka på ”Verktyg” i menyn, välj ”Alternativ”..
Logga in och använda vårt nya Intranet NAVET
Microsoft® Lync™ 2010 Utbildning i delegering
BV2 Arch Presentation av programmet Handhavande av programmet Gå till
BANLÄGGNING I OCAD-8 Närpes OK.
Skapa ett video-CV på YouTube
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Anneli och Christians Datorskola
Vad är feedback? Vad ska jag tänka på för att feedback ska bidra till studentens lärande?
Uppgiften i PowerPoint
Grunder i PowerPoint 2000 Skapa en ny presentation Rita egna objekt
Härnöstudier.
Säkrare inloggning till e-tjänster för vårdnadshavare via e- legitimation Viktig information om förändringar kring vårdnadshavares inloggningar till Barnwebben,
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
ESAC  European Surveillance of Antimicrobial Consumption  eller via länk från
Videokonsultation med medborgare
Enkel dator teknik Tips och tricks.
1 Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. För att komma.
presentationer som visas i dator
Systemförståelse och systemiskt tänkande
1. Detta är ett förslag på upplägg/rubriker som ni kan använda er av när ni ska dokumentera/presentera vad ni gjort i ert.
Systemförståelse, systemiskt tänkande och grupprocesser
Av Murwet och Sandra. Det var en gång en planet som hette Mars. Han hittade flera planeter.
Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister Qulturum Arbetsuppgift LS1 – LS2 Förbättringsteam Bättre psykiatrisk vård med kvalitetsregister 2013.
Om en stund kommer du in i magins värld.... …Du kommer att bevittna en sällsynt händelse.
1.Öppna först googlekartfilen du fått av byNet i googleearth genom att dubbelklicka på den. Notera att du måste ha installerat google earth. Detta görs.
Powerpoint …är ett program som du använder till att: …är bra till att
Groupwise – skicka mail
Utvecklingscentrums uppgift
Uppmärksamhetstest Från kvinnor till kvinnor
Copyright Lars Valentin1 PowerPoint 2000 Så här skapar du bildspel med PowerPoint.
Effektivare vårdadministration - ett förbättringsprogram
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
För att Nyheter ska visas som egen rubrik skall denna ruta vara ibockad. Markera Nyheter Klicka därefter på ”Ny sida”
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka var som helst.
Övning 5 Mer om bildspelets formatering och layout och en hel del repetition © 2007, Daniel Cronholm, http://biblios.se/data.
Groupwise – skicka mail
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen som visas nedan och klicka på den. Klicka var som helst.
Samordnad Individuell Plan
Nolans förbättringsmodell
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
En fråga per elev – bråk år 6
Kort presentation av vad vi gör
Ett presentationsprogram
För ett bättre samarbete runt barn och ungdomar med psykisk ohälsa
Du ska nu starta bildspelet för övningsuppgiften. För att göra detta leta upp på din sidan symbolen, som visas nedan och klicka på den. Klicka var som.
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Att mäta för att lära.
Västernorrlandsmodellen används för att lyssna till barn som brukare
Berättande text.
Socialpsykologi.
Presentation av Ta ej bort detta. Om du gör det är det brott mot våra regler. Reglerna hittar du under sidan OM KLASSKLUR. Läs de innan nedladdning.
3D Rerun.
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Version 1.2 Övningsuppgift Ansvarsöverflyttning Du ska starta bildspelet för övningsuppgiften. Klicka var som helst för att börja. Version 1.2.
Att jobba språkutvecklande
Enkel dator teknik Tips och tricks. Välja storlek och radavstånd Här väljer du storlek på texten vi vill att ni använder 14 p till rubriker och 12 p till.
Kommunikationspass Jag heter
Personcentrerat förhållningsätt Margareta Albinsson Enheten för strategisk kvalitetsitveckling Region Skåne
Att hitta rättskällor.
Mediepedagogiskt projekt
Systemförståelse och systemiskt tänkande
Närsjukvårdsmöte Eugenia Strandberg.
Närsjukvårdsmöte
Föräldrainformation av familjewebben
Presentationens avskrift:

Metaforer Systemiskt tänkande Att leda i förändring Projektarbete 2007 Eva.HallmerLindahl@skane.se Eva.K.Theander@skane.se Irene.Bengtsson@klippan.se Kristina.E.Preutz@skane.se För att komma åt de viktiga anteckningarna som följer med bilderna i denna presentation bör du spara presentationen på din dator. Du gör detta enklast genom att gå in i Arkiv-menyn och välja ”spara som” alternativt ”spara mål som”.

Transformation Larven är ett förstadium till nästa utvecklingsstadium puppan på vägen till en fullbildad insekt. Fjärilen är ett symboldjur i många kulturer, som å ena sidan antyder skönhet och förvandlingsförmåga, å andra sidan glädjens förgänglighet. Som antyds av dess grekiska namn Psyché är fjärilen ett djur, liksom fågeln, som själen kan ta sin boning i. När det gäller transformering av system kan fjärilen liknas vid, en larv som via puppstadiet har utvecklats till en fjäril – då har utvecklingen tagit ett så stort steg framåt att en återgång till tidigare stadium är omöjligt (Sarv 2006).

Vänster Höger Det potentiellt enkla Sammanställningar Den svarsinritade utredningen Handling Vi-Sen-Där Det avsiktsinriktade ledarskapet Mötet som intervention Det riktigt viktiga Berättelsen, frågestunden Den sökinriktade dialogen Mönster, Val Handlings förslag, Kvittens Jag-Nu-Här Det utfallsinriktade ledarskapet Mötet som simulering

Ledarskap Vänstersida Högersida Vänstersidans ledarskap präglas av proaktivitet . Dirigenten gör sin tolkning av partituret och dirigerar sin orkester efter det. Ledaren presenterar tänkta lösningar till en tänkt utveckling av det faktiska dvs. verkligheten. Ofta är underlaget till beslut grundligt genomarbetat genom insamling av fakta i form av t.ex. utredningar och enkäter. Den proaktive ledaren har svar på de frågor hon själv och andra ställer. Den proaktive ledaren följer upp sina beslut i linjeorganisationen och har tilltro till hierarkin. Vänstersidans ledarskap är svagt i sitt systemsättande och bygger ofta på omfattande förhandlingar, gissningslek och privilegiebevakning. Högersidans ledarskap präglas av responsivitet. Den responsive ledaren har en sökande dialog med sina medarbetare. Via berättelserna i det systemiska mötet får ledaren underlag för vilka behov av beslut som föreligger och uppföljning på effekterna av tidigare fattade beslut. Signum för det responsiva ledarskapet är tillit,dialog, lyhördhet och återkoppling. Förhållningssättet är tjänande gentemot sina medarbetare och verkar därigenom som en förebild i paralellprocessen , patient-medarbetare-ledare/chef. Det responsiva ledarskapet bygger på en dubbelriktad relation och är starkt systemsättande. Högersidans ledarskap utövas på 4 plan via det systemiska mötet medarbetaren tillgodo genom träning och lärande vart leder mina interventioner? genom återkoppling alla tillgodo genom den förändring som sker alla tillgodo genom transformationen

Rondellen Vi kör gärna i gamla spår och håller till vänster. För att få nya upplevelser måste vi ta av till höger.

Möjlighetsrummet Möjlighetsrummet finns inom var och en av oss. Genom ett aktivt val kan det vidga vårt seende och visa på att * berättelser ger större möjligheter än sammanställd information * dialogen ger möjlighet utanför utredningar. * handlingar jag- här –nu ger större möjligheter är vi – sen – där Möjlighetsrummet är en simulering där vi utgår från berättelsen för att synliggöra * graden av nyfikenhet och observans på berättelser och sammanställningar * graden av kreativitet och kunskapsanvändning i den sökinriktade dialogen * graden av mod och handlingskraft i ”jag - nu – här”.

V-Gubben De fem V-na är avgörande för att en förändring skall ske. * Verkligheten * Visionen * Vad * Vägen Viljan Verkligheten: Förmågan att se vilka förutsättningar vi faktiskt har. Visionen: Att måla bilden av hur vi skulle vilja att verkligheten såg ut. Vad: Att se vad vi måste göra för att förändra vår verklighet för att nå visionen. Vägen: Att se vilken väg vi måste välja för att nå dit. Viljan: Vår vilja till förändring.

Isberget - över och under ytan Enligt Sigmund Freuds psykoanalytiska teori kan det medvetna liknas vid toppen av ett isberg. Sigmund Freud beskrev ”den psykiska apparatens” uppbyggnad i tre nivåer: medvetet, förmedvetet och omedvetet. Psyket kan jämföras med ett isberg, där bara en liten del, det medvetna, är synligt över vattenytan. Vid vattenytan och strax under finns det förmedvetna och under vattenytan det omedvetna. Det förmedvetna kan göras medvetet med en viss ansträngning ”det finns på tungan”. Det omedvetna kan orsaka felsägningar i det dagliga livet. Ibland säger och gör vi saker som vi inte förstår. Vårt omedvetna påverkar oss i våra drömmar och i våra attityder och fördomar. Omsätter vi det till systemiskt tänkande kan man likna isberget med det vi ser i: beordringsbara förändringar så som organisationsförändringar, PM, direktiv, schemaförändringar, kvalitetssystem, kvalitetsprogram, policy, projekt, ledningssystem, IT-system mm. Det som ligger under ytan de icke beordringsbara förändringarna så som förhållningssätt, attityder, revir, kulturskillnader, etik, moral, tillitsbrist, makt, förtroendebrist, hierarkier och också policybrott, maktkamper, förtroendekriser, karismatiskt ledarskap, passivt ledarskap, misslyckanden, olösta moraliska dilemman, kulturkrockar, stressreaktioner grupptänkande och mm.

Det blå och det röda havet

Stora S lilla s ”The signifier” Betecknaren tex lantmätaren Kartan ”the significant” Det beteckande tex landskapet Verkligheten Ett exempel är Samordnad vårdplanering, där det finns gott om bra instrument men är svårt att få att fungera i vardagen. Hur är det med Verksamhetsplanen, stämmer den med verkligheten? Samorganisering Självorganisering Delarna helheten Svarandet sökandet Visionen verkligheten Över ” ytan” under Ytan Det ”yttre” det inre Vi jag

Det tänkta och det faktiska Ett exempel är ett snabbmatställe där planeringen av antalet sittplatser görs efter noggrant beräknat kundunderlag. Det bygger dock på att ett antal står i kö och då inte uppehåller någon sittplats. Men hur gör vi i verkligheten? Jo, vi står både i kö och markerar en plats och då blir det platsbrist. verkligheten planering

Att förbättra vårdens insatser för helheten i patientens livsförlopp Depåstoppet Att förbättra vårdens insatser för helheten i patientens livsförlopp = Patientnytta Jämför livet med ett Formel-1 lopp. Loppet avgörs på banan men depåstoppet har en avgörande funktion. Vårdinsatser kan liknas vid ett depåstopp, det måste fungera och vara tryggt och smidigt för patienten. Depåstoppet kan ses som potentiellt enkelt, det kan organiseras. Vården måste organisera sina processer så de går på rutin. Livsförloppet är det riktigt viktiga och det utvecklas via lärandet. Att arbeta med systemiska möten på arbetsplatsen är ett sätt för ledaren att få tillgång till kunskapen om hur hennes agerande och beslut påverkar verksamheten.

Delarna gör helheten Det systemiska tänkandet bygger på att olika delar i systemet passar ihop och samverkar för att skapa ett mervärde för den vi är till för. Vad är ett system? Ett system är en grupp av interaktion med inbördes beroende komponenter, som tillsammans formar en helhet. Systemets komponenter kan vara fysiska saker som du kan ta på, tex bildelar komponenterna kan också vara sånt som man inte kan ta på, sånt som processer, relationer, informationsflöden, värderingar.. Karaktäristika för ett system Systemets alla delar måste vara närvarande för att systemet ska klara uppgiften Systemets delar måste arrangeras på ett specifikt sätt för att det ska fungera Systemet har en uppgift tillsammans med större system System bibehåller sin stabilitet genom ständiga anpassningar System har återkoppling

Förarbete Ett grundligt förarbete ger ett hållbart resultat. För en bestående förändring måste man göra ett gediget förarbete, skrapa bort det gamla, gå under ytan, tex arbeta med attityder och värderingar. Därefter kan man måla nytt och bygga upp nya system.

Forsen – Stranden – Berget Vardagsarbetet kan liknas vid forsen, en strid ström där vi kämpar för att hålla näsan över vattenytan. Det systemiska mötet äger rum på stranden och ger oss möjlighet att reflektera över arbetet i forsen. Bergsperspektivet ger oss ett helikopterperspektiv där både delarna och helheten blir synliga. Alla deltagare får möjlighet att få en gemensam bild. Bergsperspektivet ger systemsättarnas perspektiv till alla och den gemensamma reflektionen är ett lärtillfälle.

Systemiskt möte 4) Val 5) Alternativa handlingar 3) Mönster AKTÖRER 2) Frågor BERÄTTARE 6) Kvittens 1) Berättelse 7) Ledarperspektivet 8) Efterreflektion SYSTEMSÄTTARE

Lärcirkel Steg 1 var att skapa en gemensam bild av förloppet (observationer). Steg 2 innebär reflektioner. Med processen kartlagd gick ordet runt bland deltagarna för att reflektera över processen som varit och lyfta fram de viktigaste erfarenheterna. Steg 3 innebar en diskussion om hur man skulle gå vidare (handlingshypoteser). Steg 4 innebär att man testar genom att handla

Avtryck