Richard Hirsch Institutionen för kultur och kommunikation (IKK)

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kunskapsmedel – mer än en lärobok
Advertisements

Rätt men dåligt – om vanliga brister i studenttexter
Talföljder formler och summor
Att söka och förvalta kunskap
Självständigt arbete 15 högskolepoäng på Statistik III
Vecka 47 Måndag Onsdag Vecka 48 Måndag Torsdag Fredag Vecka 49 Måndag Onsdag Torsdag Vecka 51 Onsdag 19 dec Här och nu! tenta.
Mediekritik och medieforskning Jaana Hagelberg, hösten 2008
Välkomna till Företagets Logistik
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering  Kursens hemsida  Studentportalen.
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
VT-2003 Carina Svensson Svenska A och B En fråga om överlevnad!
Presentationsteknik Del av kursen Studieteknik (Y010703)
Programmeringsteknik Föreläsning 13 Skolan för Datavetenskap och kommunikation.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS”
¡La Primavera ha llegado!
Programmeringsteknik I: F1 1 Föreläsning 1: Intro till kursen och programmering Kursens hemsida Studentportalen.
Svenska p Svenska p.
Elektromagnetism och vågrörelselära 2B1350
Elektromagnetism och vågrörelselära 2B1350
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
Välkommen till Hållbar utveckling A! Introduktion.
Kursinformation del 2 25/8. Block 1 Block 2 Modul 4 Modul 5 Modul 6-8Jensen & McBay – What we leave behind Atwood – Oryx & Crake Ponting – A new green.
Studenter Lär Av Studenter ”SLAS” Karim Daho Januari 2007.
Workshop inför Projektet
Introduktion till matematik studierna på LTH
Kurser i tyska. 2 Kursutbud Tyska läsåret se:  Att kommunicera på tyska (ht2011)  Nybörjarkurs.
Språk och interkulturell kommunikation
Nybörjarkurs i modern kinesiska KINC11
Projektledning och arbete i IT-projekt
Introduktion till språkteknologi Introduktion. Språkteknologi Vi studerar vad som krävs för att få datorer att utföra nyttiga och intressanta uppgifter.
Projektkurs 10 p Genomgång av uppgifter och krav i kursen.
Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Kursansvarig lärare: Daniel Nylén
Are idioms difficult to learn? After this program it will ’be a piece of cake’
Kandidatuppsats i Statistik F3
Semantik Vaghet: Många ord eller begrepp har oklara gränsdragningar.
Introduktionsfilm till Intensiv sommarkurs i spanska (SP1106)
Föreläsning 11 J-uppgiften. Nästa period ägnas åt J-uppgiften. Den är individuell, dvs man jobbar på egen hand med uppgiften (inte tillsammans med labbkompisen).
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
En guide för arbeten i SO
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet Studierådg. Greger Lindén PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Institutionen för datavetenskap vid Helsingfors universitet PB 68 Gustaf Hällströms gata 2b Helsingfors universitet
Formell logik Kapitel 9 Robin Stenwall Lunds universitet.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Välkommna! till kursen HI1024 Programmering, grundkurs 8,0 hp
732G32 Kandidatuppsats, 15 hp (732G03)
Kognitionsvetenskaplig introduktionskurs 72G01 Laborationsdel 1 hp.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
Föreläsning 16 Logik med tillämpningar Innehåll u Information kring kursvärdering och tentagenomgång u Genomgång av övningstenta 2.
Pontus Johansson 1 grammatiker 21.1 G 1 (BBS 7)
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Institutionell och spelteoretisk analys Peter Andersson (kursansvarig), Göran Hägg, Jan Lindvall, Bo Persson, Hans Sjögren Avancerad nivå nationalekonomi.
II1300 Ingenjörsmetodik 7,5 hp HT2010
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Exempel på skriftligt omdöme
LYSSNA TALA LÄSA SKRIVA SpråkUtvecklande Arbetssätt i teknik Linda Lindkvist
KANDIDATUPPSATS VT16 Kursansvarig: Linda Wänström 1.
Välkommen till examensarbetet i Lärarprogrammet!
New Student Information
Kursansvarig: Annika Tillander (Isak Hietala Höst 2016)
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Formell logik Kapitel 7 och 8
Föreläsning 16: Tentan, att förbereda sig…
Vad innehåller PU 5 VT 18 Lund och Malmö
Grammatisk terminologi I
Kognitionsvetenskaplig metod 729A94 Kursansvarig: Agneta Gulz
Att skriva uppsats Metodfrågor.
Presentationens avskrift:

Richard Hirsch Institutionen för kultur och kommunikation (IKK) Lingvistik 6hp 729G08 Richard Hirsch Institutionen för kultur och kommunikation (IKK)

Lingvistik i kognitionsvetenskap Lingvistik (IKK) Språkvetenskaplig databehandling (IDA)

Lingvistik (IKK) Kommunikationsanalys (kogvet2) Språk, kultur och kognition (kogvet3)

Språkvetenskaplig databehandling (IDA) Språkteknologi (kogvet2) Lokalisering, översättning och terminologi (kogvet3)

Lingvistikens närmaste släktingar inom programmet Distribuerad och situerad kognition Medvetande filosofi Social kognition Sammansatta kognitiva system Interaktionsdesign Kognition och funktionshinder

Lingvistik Grammatik Semantik Pragmatik

Grammatik Ord Ordklasser Relationer mellan ord Ordföljd Ord, fras och sats

Semantik Betydelselära Relation mellan språk och värld Ord, Sats, Diskurs ”The Social Construction of Reality”

Pragmatik Mening och användning Relation mellan språk och den sociala världen ”The Construction of Social Reality”

Kursens mål På kursen ska man lära sig att göra lingvistisk analys på uttryck dvs ord, fraser och satser från svenskt (och engelskt) tal- och skriftspråk. Kursen innehåller en genomgång av moderna teorier för lingvistisk analys samt övning i lingvistiska analysmetoder. För att bli godkänd på kursen måste man visa att man kan göra lingvistisk analys på svenskt tal- och skriftspråk.

Litteratur Saeed, J. (2009) Semantics. Oxford:Wiley-Blackwell. ISBN 978-1-4051-5639-4 Hirsch, Richard (2006) Tolkning och precisering. Föreläsningsanteckningar (se kurshemsidan) http://www.liu.se/ikk/asv Hirsch, R. & Hovendahl, J. (2004) Attributvärdegrammatik: en elementär inledning. Kompendium #A201 Unitryck i hus A Jörgensen, Nils & Svensson, Jan (1987) Nusvensk Grammatik. Liber: Malmö. ISBN 91-40-60727-5

Föreläsningar Föreläsningarna bygger på Saeeds ”Semantics” (2009) Hirsch & Hovendahls ’Attributvärdegrammatik’ (2004) Hirschs ”Tolkning och precisering” (2006) Jörgensen, Nils & Svensson, Jan ”Nusvensk Grammatik” (1987)

Övningarna i semantik till Saeeds ”Semantics” (2009) Föreläsningsanteckningar till ”Tolkning och precisering” kommer att förmedlas via kurshemsidan http://www.liu.se/ikk/asv

Seminarier Det är viktigt att man är påläst inför varje seminarietillfälle och har försökt lösa övningsuppgifterna innan man kommer till seminarierna. Fråga om det som man inte förstår! Det är också viktigt att man håller sig till gruppindelningarna för seminarierna. Grupp A: A tom K Grupp B: L tom Ö

Skriv ut och ta med Övningar i semantik, Övningar till AVM och Övningar i tolkning och precisering (under arkiv på kurshemsidan) till seminarierna.

Närvaro på seminarierna Obligatorisk närvaro betyder (regelgivande definition) Om man inte är närvarande på seminarierna har man inte rätt till extra hjälp utanför lektionstid

Examination Kursen examineras genom en tenta. Tentan består dels av uppgifter i semantisk och pragmatisk analys som vi har gått igenom på seminarierna och dels av några uppgifter i grammatisk analys (Attribut-värde analys).

Examinationsschema Ordinarie tillfälle: 110119 kl 8-12 Omtenta tillfälle: 110213 kl 8-12 Uppsammlingstenta vecka 35/11.

Ordklasstränare Ordklasstaggningsuppgiften består av en dokumenterad användning av ordklasstränaren som finns tillgänglig via kurshemsidan http://www.liu.se/ikk/asv Se kapitel 2 i Nusvensk grammatik för upplysningar om ordklasser.

Man ska sätta ut ordklassbeteckning på 50 ord i varje text (det finns 6 texter i ordklasstränaren). Det blir alltså 300 ord man ska 'tagga' med ordklassbeteckning. För G krävs 80% rätt på svårighetsnivå 2. För VG krävs 80% rätt på svårighetsnivå 3.

Som bevis på att man har klarat uppgiften med minst G ska man lämna in en utskrift (screen shot) av lösningarna (d v s en lösning för varje text = 6 utskrifter) till kursansvarig lärare där det framgår hur många procent rätt man hade på lösningarna. Inlämning av ordklassträningsuppgiften vecka 49 måndag 06/12.

Kurskrav Godkänd resultat på hemtentan Godkänd resultat på ordklasstaggningsuppgiften

Saeeds ”Semantics” Använd övningarna som en guide till vad som är viktig i boken. Använd sakregistret (index) för att hitta diskussionen/definitionen av termer och analysbegrepp som förekommer i övningarna. Använd den svenska versionen av övningarna men kolla den engelska versionen för att kunna använda Saeeds ”Solutions to selected exercises” längst bak i boken. Numreringen av övningarna i den svenska versionen motsvarar numreringen i den engelska versionen (Saeed 2009).

Nusvensk Grammatik Använd sakregistret för att hitta definitioner och exemplifieringar av viktiga termer och analysbegrepp, t ex ordklasser, satsdelar, semantiska roller, etc.

Litteraturanvisningar i schemat [-x.y] anger avsnitt i Saeed som inte behöver läsas (alla andra avsnitt till kapitlet ska läsas!). Saeed, kap 1 [-1.5] (x.y, …) anger avsnitt i Saeed som måste läsas, om man inte ska läsa hela kapitlet. Saeed, kap 10 (10.8, 10.9) (x, y, …) anger avsnitt i AVGkompendiet som ska läsas. AVG (avsnitt 1-3)