Strukturerad intervjumetodik

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Mitt liv som elev Att skriva uppsats, att ordna sin text, den röda tråden, hur ska jag börja, att använda datorn som hjälp i skrivande m.m.
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Att tänka på då man har en muntlig presentation med ppt
Samtala om böcker.
Att förstå anonymiteten (översättning från
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Ett bildspel om dig och dina kompisar.
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Barnanpassad utredning
Att leva med multipel skleros
Välkommen Jag heter Bettan Källgren och arbetar här på Stodeneskolan som lärare i special-pedagogik. Jag har utbildat mig ”extra” i bl a Läsmetodik, alltså.
Svenska som andraspråk
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Kamratstödjar konferens 5/ Dagen startade för kamratstödjarna när de anlände till Munkedals folkets hus. Kamratstödjarna blev incheckade och fick.
Vi vill sända denna lilla saga som en extra tanke till julen
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Högtidstal Retorik.
Ett Brott Är Ett Brott... Av Lovisa Wirdemo.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Intervju inför ViV-projektet.
Avslutning Lärare förädlar Sveriges viktigaste naturprodukt!
Att skriva en artikel.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Samma fast olika eller olika fast samma?
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att hålla en presentation
Skriv till jag säger stopp, sen läser ni upp.
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Bild 1 Välkomna! Lärarhandledning: 1.
Vägen till lycka…..
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Vad är du för typ av person?
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Flickors psykiska ohälsa
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Det professionella samtalet Olikheter Skydda sigMotsättningar Lära Försvara sigKonflikter Tåla obehag en tid StängdÖppen Diskussion.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
DEN MAGISKA DÖRREN.
Den magiska dörren.
Skriva noveller.
Idrottspsykologi.
om företaget där du gör din praktik!
Identitet Vad formar oss till oss?.
Att Skapa Serier.
Hur du tar hand om din kunskap
BRIS är en länk mellan barn, vuxna och övriga samhället.
Utveckla skrivandet.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Socialpsykologi.
Vad tycker du? När man diskuterar berättar man vad man tycker om något. När jag tycker något har jag en åsikt. Ett finare ord för att säga något är att.
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Presentationens avskrift:

Strukturerad intervjumetodik Birgitta Engberg

PEACE-modellen P - planning and preparation E - establish contact A - account and clarification C - closure E - evaluation

Planering innan…. Familjesituationen Ålder på barnet Socialt sammanhang Trauma Brottsrekvisit Åklagare Förhörsplan Bevisvärdering Släktkarta - rätt namn Åldersadekvat språk Socialt omhändertaget / övergivet barn Multipla övergrepp / enskilda händelser Aktiv förhörsplanering Bevisningsstrategi

Strukturindelning Introduktion Presentation Grundregler Träning episodisk minnesåtergivning Frågor från barnet Varför är du här idag Strukturella fasen: Fri berättelse / genom Invitationer Ett minne i taget Centrala detaljer innan perifera detaljer Specifika frågor

Strukturindelning forts... Paus Frågor från medhörningsrummet Början till avslutning Frågor från barnet Komma tillbaka igen Visitkort / Annat Neutralt Ämne Tack

Introduktion Välkommen hit Rummet Inspelning kameror och mikrofoner ?! Medhörningsrummet Medföljare finns ? Fokus på barnet Säga innan - säga igen Planering innan ? Lagom mycket - ålder, barn, situation Träffa innan - träffa efter Trygghetsperson

Presentation Hej, jag heter Anna och är polis..alt.. Hej, jag heter Kalle och jobbar på polisen.. Jag brukar träffa barn i det här rummet som berättar för mig olika saker de varit med om.. Jag tycker det är viktigt att lyssna på barn och prata med dem om vad de har varit med om...

Grundregler Berätta bara det som du själv varit med om Inte hitta på något Om du inte förstår -säg till mig.. Om du inte vet - säg till mig.. Om jag ställer samma fråga flera gånger.. Om du vill ha en paus… Om du behöver gå på toaletten.. Vatten - törstig..

Träning episodiskt minne En episod - ett minne Hjälpa till att återskapa tillfället, känslan, rummet, ljud, ljus, mörker, lukter, smak Vad hände innan Vad hände efter Frukosten idag... Semantiska minnet = Hur det brukar vara Generella minnen - ej enskilda episoder Hur frukosten brukar vara

Frågetyper 1 Invitationer: Berätta om.. Berätta mera om… Berätta allt som.. Berätta från…till… Beskriv..vad....hur Tala om för... Förklara för mig.. Visa hur..Visa var… Förtydliganden Verbaliseringar Socialt stöd Kombinerade frågor Sammanfattningar Stödjande uttryck ? Inte om barnet

Frågetyper forts…2 Specifika frågor När Var Hur Vem Vad Vilka Varför Sokratiska frågorna Typiska åklagarfrågor Vaksam på forts.. Hur många gånger.. Vad gjorde ni efter.. Risk för att de kan bli suggestiva eller anklagande

Kombinerade frågor Han stängde dörren… Du sa förut att han stängde dörren när ni var i badrummet, berätta för mig en gång till vad som.. Du sa att han stängde dörren, vad hände sen? Fånga upp det barnet har sagt och vänta in en fortsättning.. Fånga in det barnet har sagt och lägg till en invitation eller en specifik fråga för att undvika ledande / suggestiva frågor

Frågetyper forts..3 Ledande frågor t.ex Gick du.. Gjorde du Sa du något då.. Tog han på.. Rörde han.. Var det före eller efter.. Suggestiva frågor t.ex Om du hade tagit.. Vad tyckte han om det.. När han..vad gjorde du då.. Vad sa han då.. Jag vet att du har sagt till fröken att..

Frågetyper forts..4 Press / Konfrontation Använda förtydliganden istället, gärna ihop med en kombinerad fråga Tjatar om samma fråga igen - risk för att det blir krig om vem som har rätt Nu hänger jag inte med, hjälp mig förstå.. Förklara för mig en gång till så att jag förstår vad du varit med om...

+ Sammanfattningar - + Sammanfatta en sak i taget, bekräfta med barnet att det stämmer - Sammanfatta många ämnen, tidpunkter och skeenden i en mening. Vad säger barnet ja till egentligen. Hur orkar/kan barnet rätta förhörsledaren vid det tillfället?

När man vill rätt men det blir fel Hur ofta.. Hur länge… Hur långt in.. Hur många gånger.. Var det före eller efter.. När du.. Gjorde det ont Beskriv sista, första och en gång till… Beskriv hur det kändes Förklara för mig hur det gick en gång till så jag förstår precis vad som hände då Hur kändes det

När man vill stödja barnet + Så kan det vara ibland.. + Jag träffar ofta barn som berättar om liknande saker.. + Som jag sa förut brukar jag lyssna/prata med barn som berättar om.. - Värderande beröm - Vad duktig du är.. - Vad modig du är… - Vad glad jag blir… - Vad hemskt… - Vad dum han var... - Var det ingen som hjälpte dig..

Ovilliga berättare Jag vet att du har berättat för skolsköterskan Sara att du var hos din farfar i lördags, att ni då var i hans husvagn och att du har sagt till Sara att han slickade dig i snippan Skolsköterskan Sara Lördags Farfar Husvagn Slickade Snippan Berättat

Ovilliga berättare.. 2 Nu har vi suttit en stund.. Hur har du det nu... Hur känns det nu för dig att.. Jag funderar på att vi ska ta en paus ,hur tänker du kring det?.. Vara medveten om hur snabbt ett känsloläge kan ändras.. Känsla av skam och skuld.. Nya minnen poppar upp.. Svårt minnas vad man sagt innan…