Strukturerad intervjumetodik Birgitta Engberg
PEACE-modellen P - planning and preparation E - establish contact A - account and clarification C - closure E - evaluation
Planering innan…. Familjesituationen Ålder på barnet Socialt sammanhang Trauma Brottsrekvisit Åklagare Förhörsplan Bevisvärdering Släktkarta - rätt namn Åldersadekvat språk Socialt omhändertaget / övergivet barn Multipla övergrepp / enskilda händelser Aktiv förhörsplanering Bevisningsstrategi
Strukturindelning Introduktion Presentation Grundregler Träning episodisk minnesåtergivning Frågor från barnet Varför är du här idag Strukturella fasen: Fri berättelse / genom Invitationer Ett minne i taget Centrala detaljer innan perifera detaljer Specifika frågor
Strukturindelning forts... Paus Frågor från medhörningsrummet Början till avslutning Frågor från barnet Komma tillbaka igen Visitkort / Annat Neutralt Ämne Tack
Introduktion Välkommen hit Rummet Inspelning kameror och mikrofoner ?! Medhörningsrummet Medföljare finns ? Fokus på barnet Säga innan - säga igen Planering innan ? Lagom mycket - ålder, barn, situation Träffa innan - träffa efter Trygghetsperson
Presentation Hej, jag heter Anna och är polis..alt.. Hej, jag heter Kalle och jobbar på polisen.. Jag brukar träffa barn i det här rummet som berättar för mig olika saker de varit med om.. Jag tycker det är viktigt att lyssna på barn och prata med dem om vad de har varit med om...
Grundregler Berätta bara det som du själv varit med om Inte hitta på något Om du inte förstår -säg till mig.. Om du inte vet - säg till mig.. Om jag ställer samma fråga flera gånger.. Om du vill ha en paus… Om du behöver gå på toaletten.. Vatten - törstig..
Träning episodiskt minne En episod - ett minne Hjälpa till att återskapa tillfället, känslan, rummet, ljud, ljus, mörker, lukter, smak Vad hände innan Vad hände efter Frukosten idag... Semantiska minnet = Hur det brukar vara Generella minnen - ej enskilda episoder Hur frukosten brukar vara
Frågetyper 1 Invitationer: Berätta om.. Berätta mera om… Berätta allt som.. Berätta från…till… Beskriv..vad....hur Tala om för... Förklara för mig.. Visa hur..Visa var… Förtydliganden Verbaliseringar Socialt stöd Kombinerade frågor Sammanfattningar Stödjande uttryck ? Inte om barnet
Frågetyper forts…2 Specifika frågor När Var Hur Vem Vad Vilka Varför Sokratiska frågorna Typiska åklagarfrågor Vaksam på forts.. Hur många gånger.. Vad gjorde ni efter.. Risk för att de kan bli suggestiva eller anklagande
Kombinerade frågor Han stängde dörren… Du sa förut att han stängde dörren när ni var i badrummet, berätta för mig en gång till vad som.. Du sa att han stängde dörren, vad hände sen? Fånga upp det barnet har sagt och vänta in en fortsättning.. Fånga in det barnet har sagt och lägg till en invitation eller en specifik fråga för att undvika ledande / suggestiva frågor
Frågetyper forts..3 Ledande frågor t.ex Gick du.. Gjorde du Sa du något då.. Tog han på.. Rörde han.. Var det före eller efter.. Suggestiva frågor t.ex Om du hade tagit.. Vad tyckte han om det.. När han..vad gjorde du då.. Vad sa han då.. Jag vet att du har sagt till fröken att..
Frågetyper forts..4 Press / Konfrontation Använda förtydliganden istället, gärna ihop med en kombinerad fråga Tjatar om samma fråga igen - risk för att det blir krig om vem som har rätt Nu hänger jag inte med, hjälp mig förstå.. Förklara för mig en gång till så att jag förstår vad du varit med om...
+ Sammanfattningar - + Sammanfatta en sak i taget, bekräfta med barnet att det stämmer - Sammanfatta många ämnen, tidpunkter och skeenden i en mening. Vad säger barnet ja till egentligen. Hur orkar/kan barnet rätta förhörsledaren vid det tillfället?
När man vill rätt men det blir fel Hur ofta.. Hur länge… Hur långt in.. Hur många gånger.. Var det före eller efter.. När du.. Gjorde det ont Beskriv sista, första och en gång till… Beskriv hur det kändes Förklara för mig hur det gick en gång till så jag förstår precis vad som hände då Hur kändes det
När man vill stödja barnet + Så kan det vara ibland.. + Jag träffar ofta barn som berättar om liknande saker.. + Som jag sa förut brukar jag lyssna/prata med barn som berättar om.. - Värderande beröm - Vad duktig du är.. - Vad modig du är… - Vad glad jag blir… - Vad hemskt… - Vad dum han var... - Var det ingen som hjälpte dig..
Ovilliga berättare Jag vet att du har berättat för skolsköterskan Sara att du var hos din farfar i lördags, att ni då var i hans husvagn och att du har sagt till Sara att han slickade dig i snippan Skolsköterskan Sara Lördags Farfar Husvagn Slickade Snippan Berättat
Ovilliga berättare.. 2 Nu har vi suttit en stund.. Hur har du det nu... Hur känns det nu för dig att.. Jag funderar på att vi ska ta en paus ,hur tänker du kring det?.. Vara medveten om hur snabbt ett känsloläge kan ändras.. Känsla av skam och skuld.. Nya minnen poppar upp.. Svårt minnas vad man sagt innan…