Tjänster för funktionshindrade Delrapport om kommunenkäten Riikka Väyrynen
Kommunernas realisering av tidsfristerna i handikappservicelagen år 2013 Källa: THL, Tjänster för funktionshindrade Delrapport om kommunenkäten
Ordnande av vissa tjänster i handikappservicelagen i kommunerna år 2013 Källa: THL, Tjänster för funktionshindrade Delrapport om kommunenkäten
Klienter med personlig assistans under året per åldersgrupp 2006–2013 *Förhandsuppgift Källa: Kommunernas och samkommunernas ekonomi och verksamhet. FOS. Statistikcentralen;
Ordnande av personlig assistans 2013 Källa: THL, Tjänster för funktionshindrade Delrapport om kommunenkäten
Tjänster för funktionshindrade Delrapport om kommunenkäten Antalet klienter med personlig assistans och kostnaderna har ökat under de senaste åren. Tyngdpunkten för det beviljade timantalet 2013 för personlig assistans låg på litet antal veckotimmar. Personlig assistans ordnades fortfarande oftast enligt arbetsgivarmodellen, men andra sätt att ordna assistans, t.ex. med köptjänster och servicesedlar har blivit vanligare i kommunerna Av de i handikappservicelagen föreskrivna tidsfristerna hade kommunerna mest svårigheter med att gör upp en serviceplan. Av de svarande kommunerna uppgav cirka 60 procent att de hade haft avsevärda eller vissa svårigheter med att göra upp serviceplanerna utan obefogat dröjsmål. Svårigheterna med att ordna service varierade från tjänst till tjänst. De svarande kommunerna hade inga större svårigheter med att ordna färdtjänster. Däremot hade man svårigheter med att ordna personlig assistans. Statistikrapport 15/2014, www.thl.fi/statistik/kommunenkat.