Historik Kryssningar till och från Sverige sedan talet
Dagens sätt att kryssa blev populärt i slutet av 1970-talet
Förändring av kryssningsbranschens förutsättningar…
Fördelar för västkusten: Mycket ”repeaters” till Skandinavien Behov av alternativa destinationer Den vackra naturen Läget Inte helt okänd destination Närheten till Göteborg
Nackdelar för västkusten: Begränsningar vid kaj Begränsningar i djup Begränsningar vid insegling Relativt okänd destination Närheten till Göteborg
Grundläggande krav: Lotsled Tillräckligt djup vid insegling Tillräckligt djup vid kaj Tillräcklig kajlängd Säker kaj Lämplig/säker ankringsplats
Övriga krav: Sevärdheter/turmål som genererar intäkter Bra logistik/transportmöjligheter Bra tillgång till guider! Bra förhållande kostnad/intäkter Bra samarbete med destinationen
Potentiella besökare: Rederier med inriktning på expeditionskryssningar Rederier som erbjuder exklusiva turupplägg Rederier som erbjuder kryssningar med inriktning på naturupplevelser Charterarrangörer för temaresor med anknytning till sevärdheter/arrangemang i området, t ex golfkryssningar och dyl.
Potentiella fartygstyper: Fartyg med totallängd på max 200 meter Fartyg med max passagerarantal på ca pax Superyachts, i privat/chartertrafik
Framtiden: Större fartyg Mer spetsinriktade varumärken Nya marknader: Asien, Sydamerika Nya passagerare till Östersjön Ökat miljömedvetande hos rederierna
Hot mot kryssningsindustrins framtid i Skandinavien: Miljöreglerna 2015 Dyra investeringar i miljöteknik Större fartyg medför problem för ”stadshamnar” Minskat tänkbart tonnage
Fördelar för kryssningsindustrins framtid i Skandinavien Miljöreglerna 2015 Miljöreglerna 2020 Nybyggnation leder till ökad kapacitet och ökad ”begagnatmarknad”
Sammanfattningsvis: Framtiden ser ljus ut!
Tack!