1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006
2 ”Vår vision är att befästa varumärket Björn Borg som ett globalt etablerat modevarumärke” Visionen
3 Ett intensivt första halvår 2006 Alla marknader utvecklades starkt Ökad försäljning i konceptbutikerna Avtal om etablering på tre nya marknader Flera konceptbutiker planerade för öppning hösten 2006
4 Kraftig tillväxt för varumärket 2006 – första halvåret Första halvåret ökade försäljningen med 59% Produktområdet kläder ökade med 97% 2005 Försäljningen under 2005 ökade med 19% MSEK
5 Produkter och marknader Varumärkesförsäljning Januari-juni 2006 Totalt 511 MSEK (320) Kläder 71 % Skor 11 % Väskor 12 % Glasögon & parfym 6 % Sverige 33 % Holland 33 % Norge 14 % Danmark 15 % Övriga 1 % ProduktområdenMarknader Finland 3% Belgien 1% Försäljning av Björn Borg-produkter till konsument, inkl moms, baserad på rapporterad grossistförsäljning
6 Varumärket Björn Borg Konsekvent varumärkes- byggande Kampanjer med unik särprägel Ökad internationell närvaro Positiv respons på insatserna under året
7 PR
8 WBM i siffror
9 Intäkter och resultat
10 Omsättning koncernen Tillväxt +61% MSEK
11 Fortsatta rekordresultat Q1-Q MSEK2006 Q1-Q2 Rörelseresultat 23 (9)+155% Resultat före skatt 23(10)+145% Resultat per aktie, SEK 2,94(1,20)+146% Bruttovinstmarginal, % 52(52)
12 Kraftig omsättningstillväxt – stabil bruttomarginal
13 Stark resultattillväxt – 12 mån rullande
14 WBM på First North Utdelningspolicy WBMs långsiktiga mål är att dela ut cirka en tredjedel av vinsten efter skatt till aktieägarna Utdelningen för 2005 uppgick till 5 SEK per aktie (före split) 258 kr WBM OMXSPI Ska uppdateras
15 Framtiden
16 Mål för perioden Operationella mål Etablera varumärket Björn Borg på 3–5 nya marknader Finansiella mål Omsättningstillväxt på cirka 15% årligen Rörelsemarginal om minst 10%
17 Tillväxtstrategier Etablerade varumärket på nya marknader Samarbeta med starka lokala distributörer Etablera fler konceptbutiker, egna och franchise Utveckla nya koncept och produktsegment inom befintliga produktgrupper Utveckla och lansera nya produktgrupper Utveckla och effektivisera inköp och logistik
18 Björn Borg till nya marknader Etablering i England, Tyskland och Schweiz Etablerade och erfarna distributörer Lansering under hösten 2006 Stark plattform att bygga på Avtal med tyska modevaruhuset Karstadt om testförsäljning Men… Lansering i liten skala Geografisk expansion tar tid Begränsad påverkan på koncernens intäkter och resultat 2006
19 Konceptbutiker Totalt 18 konceptbutiker, varav 6 egna Hösten 2006 Två nya egna konceptbutiker i Stockholm och Malmö Fyra nya konceptbutiker i franchiseregi i Holland
20 WBM – 2007 Starka förutsättningar för… utveckling av de nya marknaderna utvärdering av möjligheter till fortsatt geografisk expansion ökad internationell exponering av varumärket vid mässor etc. fortsatt utveckling av butiksnätet
21 Tack!