Synfunktionen vid pre- och perinatal hjärnskada

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Advertisements

Exemplet ADHD Gunvor Larsson Abbad Fil.Dr . Handikappvetenskap
Bedömning efter sex veckors drogfrihet. Förbättring i kognitiv funktion.
Kopplingen mellan utredning och behandling – vad är det?
Komplement Bornholmsmodell för förskolan
Oklar synnedsättning – Varför ser inte min patient?
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Analytiker & Holistiker
Gamla människor bryter så många ben för att de snubblar på mattor och kanter och på hinkar. En tant som kan vara någon annan än min mormor bröt först ena.
Nationellt Kunskaps Center för Dövblind frågor Inspirationsdagar
Stress kan göra det svårt för oss att sova, passa tider
Neuropsykiatrisk funktionshinder
Språkutveckling - SLI - Neuroloingvistiskt perspektiv
Perception och kognition
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Barnteamet på Syncentralen Halland
Cerebral synskada hos barn
Friskvård och träning I det här avsnittet berättar vi mer om hur familjelivet kan fungera för den som har MS. Kan man skaffa barn? Hur kan sexlivet förändras?
Hur presentera och opponera?
HaschAvvänjningsProgram
Synträning vid synfältsbortfall orsakat av hjärnskada
PIRATPARTIET Rubriksnitt: Impact, vanlig text Arial Här kan man lägga en lite ingressbetonad text på ett par tre meningar (men funkar även utan). Vill.
Konsten att lyckas med sina studier
Analytiker & Holistiker
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Skelning och samsyn Peter Jakobsson IKE/Avd för oftalmologi
Leker ditt barn?. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa barnet att vara.
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Sjukgymnastik vid myelom
1. Var förberedd och ha ett tydligt budskap!
Typiskt för saga Handling Personer Hjälpare och ”stjälpare” Miljöer
Här i det rymliga badrummet kan du få tips kring att duscha och hålla sig ren, borsta tänderna och annan hygien. Till exempel finns ett snöre vid toapappershållaren.
Marie Hagnell, Sylvia Mellfeldt Milchert & Erling Therström
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Ögat Ögat sett i genomskärning.
Uppdragsbeskrivning Ateljéristans roll innefattar:
Det finns ett värde i att vara lika i en förening!
Hur du tar hand om din kunskap
Nyttiga funktioner Villkorsstyrd formatering Klistra in special Få med alla relaterade poster när data hämtas från mer än en tabell.
Synanamnes Screeningmetod för att hitta synförändringar efter hjärnskada. Märta Berthold-Lindstedt Syngruppen : Märta Berthold-Lindstedt, Kerstin Dillström,
Autism och Asbergers Syndrom
Kognition och teknik Beata Terzis
Mobila Skolteamet Sjöbo
Farliga situationer och hur man känner igen dem. 1.VID VAPENHANTERING vapnets skick patroner vapnet är obekant för användaren.
Hur utvecklas den matematiska förmågan? AV-kurs, Stöd- och hälsoenheten Ur Manual Matematikscreening II (Adler, 2012)
Vad är slöserier? Sådant vi gör som inte skapar något värde direkt eller indirekt för dem och det som vi är till för.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Leker ditt barn? Foton: Colourbox. Har ditt barn svårt att leka, delta i skolarbetet eller klara andra dagliga aktiviteter? En arbetsterapeut kan hjälpa.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Elever läser. Luke och Freebody Kodknäckande praktiken – förstå samband mellan talade ljud och skrivna symboler. Textdeltagande – semantisk förståelse,
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
BALANS SE-HÖR-GÖR-DAGEN SE-HÖR-GÖR-DAGEN Högskolan Dalarna Leg. Sjukgymnast Helena Fridberg, Högskolan Dalarna Leg. Sjukgymnast Christina Mahammid,
Kommunikationsprocesser
Hur du kan lära bättre!.
Grafisk visualisering
Läslogg 2D Skönlitteratur <-> facklitteratur
Mål v.7 Jag känner mig säker (grön) Oftast går det bra (gul)
Psykiskt funktionsnedsättning
Undersök er lärmiljö.
Föreningen kognitivt stöd
Användning av syn- och hörselhjälpmedel vid bilkörning
I sagans värld.
3 faser och 19 punkter Avsnitt 3
Helhet och allsidighet
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Kognitiv ergonomi på arbetsplatsen
Rehabilitering av kognitiv funktion vid Stressrehabiliteringen, NUS
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

Synfunktionen vid pre- och perinatal hjärnskada Lena Jacobson Barnögonläkare, docent Ögonmottagningen Neuropediatriska kliniken Astrid Lindgrens Barnsjukhus Karolinska Universitetssjukhuset

Synfunktion synskärpa detaljseende synfält färgseende mörkerseende kontrastseende samsyn ögonmotorik visuell perception-kognition

Förslag på kriterier för att uppfylla den funktionella diagnosen cerebral visual impairment (CVI): Synstörning till följd av avvikelse i eller skada av det retrogenikulära synsystemet (i avsaknad av väsentlig okulär patologi) som karaktäriseras av subnormal synskärpa för åldern, mätt med randmönster eller linjära symboler med bästa korrektion och/eller synfältspåverkan visuell perceptuell-kognitiv störning skattad med neuropsykologisk test och/eller en strukturerad anamnes CVI kan försvåras av ögonmotoriska problem såsom fixationssvårigheter, skelning, nystagmus och svårigheter att utföra visuellt styrda ögonrörelser

Problem med både INFLÖDE och BEARBETNING

Vid CVI ofta Subnormal linjär synskärpa Inskränkt synfält eller nedsatt känslighet i synfältet Svårt att hålla fixation och utföra ögonrörelser Dorsal och ventral stream dysfunktion

associerade synbanor och areor visuo- spatiala funktioner, styrning av rörelser var? vad? ansikte form färg

Dorsal stream dysfunktion Oförmåga att hantera komplexa visuella omgivningar (simultanagnosi) Problem: Att hitta leksak i en leksakslåda Att hitta föremål på en mönstrad matta Att se ett avlägset föremål Att känna igen en person i en grupp människor Att komma bort i trängsel Att vantrivas i röriga miljöer Svårt att läsa Svårt att kopiera

Dorsal stream dysfunktion Nedsatt förmåga att utföra visuellt styrda rörelser Problem: Svårt att med synens hjälp gripa med precision Svårt att bedöma djup, att se nivåskillnad och styra foten.

Dorsal stream dysfunktion Ouppmärksamhet Problem: Svårt att se, att titta, medan man samtidigt talar, kan medföra att barnet går in i hinder eller snubblar Uttalad frustration då man blir störd

Ventral stream dysfunktion Nedsatt förmåga att känna igen Problem: Svårt att att känna igen bekanta, ibland t o m familjemedlemmar genom att titta på ansikte Svårt att känna igen former och föremål

Ventral stream dysfunktion Dåligt lokalsinne Problem: Tappa bort sig även i känd miljö

Hur underlätta? Syntolkning Inga ovidkommande stimuli En sak i taget Var sak på sin plats Presentera alla närvarande Märk ut nivåskillnader Pre-cane, käpp Träna mobility och orientering, memorera sekvenser av visuella riktmärken Kort betraktandeavstånd – förstoring Närglasögon Stor, gles text, använd överlägg God kontrast Överväg talbok Träna tangentbordet