IT för personligt arbete F9 Datalogi, en sammanfattning DSV Peter Mozelius.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Profilen Ljus/optik.
Advertisements

IT för personligt arbete F5
Selektion, iteration och datastrukturer
Ljus/optik.
Hur ögat uppfattar ljus
Basic Security (Grundläggande säkerhet) Methods Of Attack (Attackmetoder)
Hardware OS Data, User settings Applications IT utmaningar Beroenden mellan PC komponenter hämmar flexibiliteten Vad förändras Beroenden bryts med hjälp.
Connecting To The Internet (Internetanslutningar)
En introduktion till ’Hård Infrastruktur’
Frågor Allmän IT-kunskap avsnitt 1 kapitel 1 Repetition 4
Lektion 6 Mahmud Al Hakim
Mjukvara och nätverk Vad är det?.
Färg.
FÄRGLÄRA Kap 9.4. FÄRGLÄRA Kap 9.4 Vitt ljus består av många färger Med t.ex. ett PRISMA kan man spjälka upp det vita ljuset i dessa färger. Den färgskala.
Grundläggande kunskaper om färg och färgblandning
Ljus/optik.
Profilen Ljus/optik.
Connecting To The Network (Nätverksanslutningar) Communicating On A LAN (Kommunikation i ett LAN)
Programmeringsteknik K och Media
Distribuerade filsystem
En introduktion till ’Hård Infrastruktur’
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 2.
Introduktion till IT och e-Tjänster Delkurs 3 1 Datorer i Nätverk En introduktion till ’Hård Infrastruktur’ DEL 6.
Databaser i B2KUNO Johan Eklund. Hur går jag vidare? Avancerade tillämpningar:  Analysera data  Generera information Utveckla följande färdigheter:
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
IT för personligt arbete F6
Programmering B PHP Lektion 2
1 1 Musikprogrammering och mobil ljuddesign Föreläsning 4 Kommunikation över nätverk – UDP och MaxMSP.
Datasamlingar och generiska enheter
Välkommen till Del 1.
Spam/virus-kontroll 1 Spam/virus-kontroll vid Lunds universitet.
Ljusets färger.
Lektion 3 Mahmud Al Hakim
1 MSPEL Föreläsning 3 DSV Peter Mozelius Färgmodeller och digitala bildformat.
Ljus - optik.
Ögat som organ.
Prepress/premedia På prepress skapas ett tryckfärdigt original –Levererar: film, plåt eller digital fil Anpassning för tryckmetod och efterbearbetning.
Medieteknik Del1 Färger, teckensnitt och bildformat
© 2007 Cisco Systems, Inc. All rights reserved.Cisco Public ITE PC v4.0 Chapter 1 1 Network Services Networking for Home and Small Businesses – Chapter.
Lektion 4 Mahmud Al Hakim
UDP Pålitlig byteström TCP
Anslutningar till/från systemenheten?
Network Services (Nätverkstjänster) Client/Servers And Their Interaction (Client/Server och deras interaktion)
Multimedie- och kommunikations- system, lektion 1 Föreläsningsmaterialet är författat av Magnus Eriksson och Iskra Popova. Bilder är även hämtade från.
Initiera nätverket med nollflöde. Kapaciteterna i svart ovan bågarna och flödet i grönt nedan bågarna. Skicka igenom ett enhetsflöde genom nätverket. Flödesvägen.
Jonny Karlsson PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 8 ( )‏ Innehåll:  Introduktion till Java EE (Enterprise Edition)  Enterprise Java Beans.
Lektion 5 Mahmud Al Hakim
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol)‏
6558/G558 DATAKOMMUNIKATION Jan Westerholm hösten 2005 / andra perioden.
PROCESSPROGRAMMERING Föreläsning 1 ( )‏ Innehåll: Introduktion till paralellprogrammering (“concurrent programming”)‏ Introduktion till parallellprogrammering.
RGB BokstavFärgEngelskt namn CCyan MMagenta YGulYellow KSvartBlack (Key color)
Repetition Datakommunikation I.
Ljus/optik.
Ljus I den här genomgången: Ljusets egenskaper Reflektion Färger
NÄTVERKSPROTOKOLL Föreläsning INNEHÅLL - Routingprotokoll - Interior gateway protocols - Exterior gateway protocols - Link state routing.
Föreläsning2 Operativsystem.
Föreläsning 1 Introduktion till kursen. Algoritmer
Allt om ögat med Felix Mortensen av Danmark.
Optik.
Ljus/optik.
Ljus/optik. För att kunna se något måste det finna en ljuskälla En ljuskälla är ett föremål som sänder ut ljus tex solen stearinljus eller en glödlampa.
Ljus/optik. Optik Lgr11 Ljusets utbredning, reflektion och brytning i vardagliga sammanhang. Förklaringsmodeller för hur ögat uppfattar färg. Ljusets.
Visuell perception. Ljus är vågrörelser Vitt ljus innehåller alla färger Olika färger har olika våglängd Rött ljus har tätast våglängd.
Nätverk – optisk fiber Störningsfri Avlyssningssäker Snabb överföring Klarar långa avstånd Dyr Ömtålig.
Anslutningar till/från systemenheten? Vad är inkopplat till datorn? Vilka övriga kontakter finns det?
Ljus/optik.
FÄRGLÄRA. Ljusets färgblandning Färgcirkel med tre grundfärger GRUNDFÄRGER (RENA FÄRGER, FÄRGTRIANGEL)  gult  röt  blått.
Hur ögat uppfattar ljus
Profilen Ljus/optik.
Grundläggande datavetenskap, 4p
Presentationens avskrift:

IT för personligt arbete F9 Datalogi, en sammanfattning DSV Peter Mozelius

Några definitioner  Nätverk En samling enheter (t ex datorer) som samarbetar och utbyter information  Protokoll En samling regler för kommunikation mellan olika enheter (t ex datorer)  Klient – Server En klient är en dator som använder de tjänster som erbjuds av en server

Klienter och servrar

Olika typer av kommunikation Man kan klassificera kommunikation efter en tidsskala:  Synkron kommunikation. Både sändare och mottagare är aktiva samtidigt, t ex telefonsamtal  Asynkron kommunikation. Sändare och mottagare är aktiva vid olika tidpunkter, t ex en telefonsvarare.

Olika typer av kommunikation Man kan också klassicera kommunikation efter hur mottagarna kontaktas:  point-to-point. En sändare skickar information till en mottagare, t ex ett telefonsamtal  broadcast. En sändare skickar till många (okända) mottagare, t ex radioutsändning  multicast. En sändare skickar till många (utvalda) mottagare, t ex pay-per-view

Internet  En uppfinning som har förändrat vår infrastruktur på ett flertal sätt  En fantastisk teknik som kan användas på både bra och mindre bra sätt  Vår globala gemensamma kunskapsbank  Ursprunget finns i ARPA-net, det första paketförmedlande datornätverket

Internet  Point-to-Point med alternativa vägval

Internet och nätverkslager Internet jobbar med en TCP/IP-stack

Protokoll i TCP/IP-stacken TCP och UDP, två olika sätt att skicka paket

Nätverkslager  Nätverkskommunikation kan ses som en packe lager  Varje lager erbjuder en viss tjänst till lagret ovanför, och lovar att utföra den  Varje lager döljer för lagret ovanför hur den exakt löser sin uppgift.

Nätverkslager  Det lager som tagit på sig en uppgift, delar i sin tur upp den, och ger sedan deluppgifter i uppdrag till underliggande lager  Varje lager kan implementeras som ett eget program, men kan också vara olika delar i samma program  I moderna datorer sköts de flesta av lagren av operativsystemet

Kommunikationslager

Inkapsling av data

Paus

Datorns processor  Kontrollenhet  Aritmetisk logisk enhet  Processorregister  Systemklocka Processorns beståndsdelar

Processorns arbetssätt  The Fetch/Execute-cycle Ett cykliskt arbetssätt Fem steg som itereras

Programinstruktioner  De enstaka instruktionerna kombineras till att lösa komplexa problem  Iteration En eller flera instruktioner upprepas  Selektion Exekveringen väljer olika vägar

Att bygga program  Program byggs genom att instruktioner kombineras till algoritmer  Algoritmer implementeras i olika programmeringsspråk  Lågnivåspråk Assembler  Högnivåspråk Java, C, C++

Logiska operatorer  Logiskt OCH: &&  (A && B) är sant om både A OCH B är sanna A B (A && B)

Logiska operatorer  Logiskt ELLER: ||  (A || B) är sant om A ELLER B är sann A B (A || B)

Ljus och våglängder  Det synliga spektrumet ca nm Ultraviolett - Synligt ljus - Infrarött Violett nm Blått nm Grönt nm Gult nm Rött nm

Färgcirkeln Komplementfärger är två färger mitt emot varandra i en färgcirkel och om de adderas ger de upphov till vitt ljus. Red Green Blue Yellow Magenta Cyan

Färgmodeller  RGB-modellen, ett sätt att härma ögat  Färgkänsliga tappar i näthinnan  Stavarna registrerar ljusstyrkan  RGB för dataskärmar, scanners mm  CMYK för tryckprocesser  Additiv och Subtraktiv färgblandning  HSB för digital bildbehandling mm

FÄRGMODELLER - RGB  RGB - modell för ljus  Standard för skärmar  Standard för scanners  Standard i HTML  Standard i Javascript  En färgmodell i Java  En färgmodell i PhotoShop

Färgmodeller - CMYK K = Key color

The Displacement effect  Det finns en mängd spännande digitala tekniker och kreativa möjligheter MEN  Låt inte datorn förskjuta ditt övriga liv

Frågestund Paus 15 minuter och sedan: Frågor på F3, F5, F6 och F8 Vad verkar svårt inför tentan?