Fyra viktiga element i konsumentbeslut

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EUROPABANA 1 Tetran/Pyramiderna (Pyramiden) REGLER. ¤ Gränslinje (G): Framkant (mot banhuvudet) av andra hindret, både till höger och vänster, samt vinkelrätt.
Advertisements

Ekonomisk utsatthet och social trygghet på Åland
1. Varför finns det pengar?
Prisbildning i en marknadsekonomi
SAMHÄLLSEKONOMI.
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
Fö 8 – Arbetsmarknad och arbetsmarknadspolitik
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Marknaden – ett enkelt exempel Varian kap 1
Ett företag vid ofullständig konkurrens
FL 2 kap 3 Prismekanismen Fokus för kapitel 3 :
Några viktiga begrepp Marknad Efterfrågan Utbud Jämviktspris
Kemisk bindning del 2 Kovalenta bindningar Niklas Dahrén.
Disposition för närmaste föreläsningarna
Nordeas boendebarometer- förväntningar och attityder Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Blanchard kapitel 8 Medellång sikt – AS-AD modellen
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
FL2 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
732G22 Grunder i statistisk metodik
Förvaltningshögskolan Makroekonomi Osvaldo Salas
Föreläsning 12 Sammanfattning
Blanchard kapitel 20 Växelkurser, räntor och BNP
Vad är ekonomisk teori? EKONOMI ...
Fullständig konkurrens
Samhällsekonomi Del 1.
Robert Gidehag & Jonas Arnberg. Studiens frågeställningar Övergripande: Är den svenska alkoholpolitiken effektiv på 2000-talet?
Några viktiga frågor Varför tjänar ett fotbollsproffs så mycket mera än en professor? Varför tjänar en oskolad arbetare i EU mera än en oskolad arbetare.
Prismodeller för egenproduktion av el Christer Bergerland Fortum Power & Heat AB.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Aggregerat utbud och prisnivån.
KVALITATIV ANALYS - BALK & RAM
Blanchard kapitel Växelkurser, räntor och BNP
Kapitel 2: Den ekonomiska analysens redskap David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point presentation.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Grundkurs i nationalekonomi, Åbo akademi Centralbanker och det monetära systemet.
INTRODUKTION Balken kan ha olika tvärsnitt
Vad gör statsmakten? ger lagar, regler, och regleringar
Gibbs energi vid blandning
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Föreläsning 2.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
1 Kap 6. Kortsiktiga fluktuationer och multiplikatorn zAntagande: Pris konstant på kort sikt zFöretagen producerar så mycket konsumenterna vill ha till.
Vad händer i kretsloppet?
Kapitel 8 Utbudsteorin utvecklad: Kostnader och produktion David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000.
Den långsiktiga modellen-tillväxt Tillväxttaktens betydelse: Ex1. Antag att real BNP i Sverige växer med 1.5% i 40 år BNP = (1.015)^40= 1.8 ggr BNP idag.
Kapitel 2 Nationalekonomiska verktyg. 1 Modeller och data En modell –är en teoretisk referensram baserad på förenklande antaganden –som hjälper en att.
Föreläsning 3 Varu och penningmarknaderna tillsammans IS-LM modellen
Kap 1 Hej, Hur mår du sid Målet med kapitel 1 är att du ska göra följande Uppgift 1 a: Berätta om din livsstil med hjälp av ditt test på sid 16.
IDAG: Varumarknaden i balans + penningmarknaden i balans.
Föreläsning 11 Växelkurser, räntor och BNP
K4: sid. 1 Kapitel 4 Varu- och penningmarknaden: IS-LM modellen Varumarknaden i jämvikt + penningmarknaden i jämvikt. Samtidig bestämning av både ränta.
K10: sid. 1 Kapitel 10 Inflation, penningmängdens tillväxt och realränta Effekter av penningpolitik. Tre samband: Phillipskurvan, liksom som tidigare 
K6: sid. 1 Kapitel 6 Produktion, ränta och växelkurs Vad händer med jämvikten om inhemsk eller utländsk efterfrågan påverkas? Vi börjar med en motsvarighet.
Copyright © 2011 Pearson Addison-Wesley. All rights reserved Grafisk härledning av efterfråge- kurvan När priset på varan på x-axeln minskar får.
Lite matterepetition Räknesätten, bråk, förkorta, parenteser
Monopolistisk konkurrens
En värld i förändring Grundkurs i nationalekonomi: Mikroekonomi (5 sp)
Aktieskola.se.
Björn Ferry efter sitt första OS-guld
Nationalekonomi – vad är det?
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Monopolistisk konkurrens
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Elasticiteter: Är du desperat eller?
Björn Ferry efter sitt första OS-guld
The big picture Kort repetition av mikroekonomi
Sveriges bagare och konditorer
Den klassiska handelsmodellen
Privatekonomi – vad är det?
Privatekonomi – vad är det?
Presentationens avskrift:

Kapitel 6: Teorin för konsumentens val David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point presentation by Peter Smith

Fyra viktiga element i konsumentbeslut Konsumentens inkomst Varornas priser (marknadens byteskvot) Konsumenternas preferenser (konsumentens byteskvot) Antagandet att konsumenterna maximerar sin nytta See Section 6-1 in the main text.

Budgetlinjen Anta att en studerande har en budget på € 50 att spendera på mat och filmer. A Inkomst och priser avgör tillsammans de kombinationer av de båda varorna som konsumenten har råd att köpa. Budgetlinjen drar en gräns mellan det man har råd med och det man inte har råd med. B G C D E F Priset på mat är € 5; priset på filmer är € 10.

En modell för konsumentens preferenser Anta att konsumenten föredrar mer framom mindre. Jämfört med punkt “a”: skulle konsumenten före-dra punkter nordost t.ex. vid “c” men föredrar “a” framom “b” som ligger i riktning-en sydväst. Mängden mat Mängden filmer a b c

En modell för konsumenternas preferenser (2) “a” föredras framom alla punkter i den förhärskande regionen men konsumenten skulle föredra vilken punkt som helst i den prefererade regionen framom “a” punkter såsom “d” och “e” innehåller mera av den ena varan och mindre av den andra jämfört med “a”. Mängden mat Mängden filmer a b c Preferererad region Förhärskande e d

En modell för konsumenternas preferenser (3) En indifferenskurva U2U2 visar alla de konsumtionskorgar som ger samma nytta åt konsumenten ICna lutar nedåt (enligt våra antaganden) deras lutning blir stadigt flackare mot höger ICn kan inte skära varandra Mängden mat Mängden filmer U2

Konsumentens optimala val Punkten vid vilken nyttan maximeras finner man genom att kombinera ICna och budgetlinjen Den valda punkten ligger vid C där budgetlinjen tangerar en U-kurva Punkterna B och E har vi också råd med men ger lägre nytta, då U ligger lägre. U3 har vi inte råd med U3 U2 U1 Mägden filmer B C U3 E U2 BL U1 Mängden måltider

Anpassning till en inkomstförändring En förändring i konsumentens inkomst förskjuter budgetlinjen utan att förändra lutningen förändringen i mönstret för konsumentens val beror på vilken typ av varor det är fråga om See Section 6-2 in the main text.

Normala varor U2 BL1 Filmer U1 BL0 C' C U2 U1 Mat När båda varorna är NORMALA, leder en ökad inkomst till val av en ny punkt vid C': riktning nordost U2 BL1 Filmer U1 BL0 Den efterfrågade mängden av båda varorna ökar C C' U2 U1 Mat

En inferiör vara och en normal vara Om “ved” är en inferiör vara flyttar sig konsumenten vid högre inkomst från C till C'. BL1 U2 U1 Olja Mängden ved minskar och mängden olja, som är ett bekvämare alternativ ökar BL0 C' U2 C U1 Ved

Anpassning till en prisförändring Ett högre pris på den ena varan ändrar budgetlinjens lutning som återspeglar att de båda varornas bytesförhållande (marknadens byteskvot) har förändrats.

En ökning av matpriset (1) Ökningen av matpriset förskjuter budgetlinjen från BL0 till BL1 Filmer BL0 BL1 Mat Prishöjningen minskar köpkraften.

En ökning av matpriset (2) U2 Konsumenten flyttar från den ursprungliga punkten C U1 Filmer till en ny position vid E. C U2 E U1 BL1 BL0 Mat Genom att spåra flere liknande punkter vid olika priser kan vi identifiera Efterfrågekurvan.

Reaktionen på en prisförändring Reaktionen på en prisförändring består av två effekter: SUBSTITUTIONSEFFEKTEN är anpassningen till förändringen i relativa priser INKOMSTEFFEKTEN är anpassningen till förändringen i realinkomsten.

Inkomst- och substitutionseffekten Priset på mat stiger Konsumenten rör sig från C till E Den hypotetiska budgetlinjen HH visar lutningen för de NYA relativa priserna och tangerar den GAMLA indifferenskurvan U2 Filmer U1 D C U2 E U1 H BL1 BL0 Mat

Substitutionseffekten H SUBSTITUTIONS- EFFEKTEN är från C till D längs U2U2. Den är alltid negativ en prisökning leder till en minskad efterfrågan U2 Filmer U1 D C U2 E U1 H BL1 BL0 Mat

Inkomsteffekten H INKOMSTEFFEKTEN är från D till E U2 U1 D C U2 E U1 H den reflekterar minsk-ningen av realinkomsten till konstanta relativpriser den kan vara positiv eller negativ beroende på om varan är normal eller inferiör U2 Filmer U1 D C U2 E U1 H BL1 BL0 Mat