Lantmännen – först ut med klimatdeklarerade livsmedel

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det värdefulla ENGAGEMANGET
Advertisements

Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
av kött på klimatförändringarna
Den nationella planen för kontrollen i livsmedelskedjan - mål, prioriteringar och ständiga förbättringar Presentation av Sveriges fleråriga plan för.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Nordisk slutkundsmarknad
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Åsa Lindqvist Miljösamordnare, GF Varuflöde
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Tema Konsumtion/Avfall/Återvinning
Informationscentrum för Ekologiska Produkter
Växthusgaser Kyotoprotokollet omfattar sex växthusgaser:
Växthuseffekt och klimatförändringar
Grupparbete – Väder och klimat
Work IT smarter – Produktivitet inom Lantmännen
Klimatpåverkan från livsmedel
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Klimatkollen på gårdar med mjölk- och köttproduktion
L i n d a b | g r o u p p r e s e n t a t i o n 1 Lindabkoncernen Presentation Produkter och systemlösningar med positiv miljöpåverkan.
Skåne Arbetsmetoder och verktyg. 300 GWh år GWh år 2020.
Olika djurslags metanproduktion
Klimatpåverkan från livsmedel
Beräkningsverktyget i klimatkollen Maria Berglund HS Halland tel
Köksbordsmaterial Energikollen 21C
Världen Vart är på väg??? vädret. ”Klimatförändringarna är nog naturliga.” ”Såren i naturen läker utan att det blir ärr.” ”De hittar säkert på något som.
Livscykelanalys Livscykelanalys eller LCA är en metod för att åstadkomma en helhetsbild av hur stor den totala miljöpåverkan är under en produkts livscykel.
Varför är CCS viktigt? Klimatkonferens i Göteborg 27 januari 2009 Sten Åfeldt Enhetschef Enheten för kraftproduktion.
Fjernvarmens miljøverdi – hvordan kommuniserer vi den Catarina Jäderberg, Svensk Fjärrvärme Regionalt möte Älvsbyn 2011, Charlotta Abrahamsson 1.
Vår satsning på MSC och KRAV. Vår strategi för framtiden Domstein Foods AB, Ulrica Wahlund.
Mattis Bergquist
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
Mat och klimat.
Grönt ledarskap och transporter Carl-Arne Pedersen, ordförande EMC.
Så arbetar KRAV med ekologiskt och med nya kriterier för klimatmärkt mat Klimatsmart mat – långt ifrån eller nära?
Mat.
Världens stora utmaningar: Befolkningstillväxt och energibehov
Sveriges första anläggning för flytande biogas
1 Expansion och stark tillväxt WBM AB Nils Vinberg 13 september 2006.
Mat.
Den vetenskapliga bevisningen är övertygande EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
Ekomatsligan 2014 EkoMatCentrum 13 oktober 2014
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Beräkningsverktyget i klimatkollen
Forma ett nytt internationellt avtal EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimatförändringarna.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Varför ska vi plantera ett träd, gärna flera?
1 Strategier för minskad klimatpåverkan - framtidsbilder för markanvändning på landsbygden Rebecka Milestad, Åsa Svenfelt & Kalle Dreborg.
Respect Hållbarhet och klimat Otto During Mirja Harryson.
Byggmaterialindustrierna - en viktig näring för Sverige April 2008.
Byggmaterialindustrierna i siffror 144 miljarder kronor i omsättning företag medarbetare Drygt 30 branscher Viktig näring för Sverige Sysselsätter.
Så här sparar Landstingsfastigheter på energi BILD 2 Energianvändning och klimatpåverkan.
Både livsnödvändig och kan leda till global katastrof
Klimatpåverkan från några vanliga livsmedel
Klimatpåverkan från djurproduktion
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Skogen och klimatet Varför ska vi plantera ett träd, gärna flera?
Projektseminarium 1 Henrik Nehler Linköping
MERGE for GAC May 2010 Klimatfrågan: Nutidens skugga på framtiden Klimatfrågan: Nutidens skugga på framtiden Markku Rummukainen Lunds universitet,
Syfte: Att utveckla förmågan att värdera dina val och handlingar utifrån H E M Kunskapskrav: Konsekvensförståelse för att kunna göra smarta val samt kunna.
Av: Sanna Andersson Vet du att.. I SVERIGE SLÄNGS DET ÖVER TON, FULLT ÄTBAR MAT I SKOLORNA VARJE ÅR DETTA MOTSVARAR VAD 2000 ELEFANTER VÄGER TILSAMMANS.
Jordens Klimat & Växthuseffekt. Växthuset Vad är Växthus ? En byggnad av glass eller plast. Tillåta solljus att släppa in. Förhindra värm att slippa ut.
Klimat och utfodring.
Landsbygdskommittén.
Minska utsläppen av växthusgaser
Vad gör vi idag? Lek 3 Vad händer idag och varför?
Jordbruket i Sverige är klimatsmart
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
DET BLIR VARMARE PÅ JORDEN VARFÖR? VAD SPELAR DET FÖR ROLL?
Presentationens avskrift:

Lantmännen – först ut med klimatdeklarerade livsmedel Gustaf Tynelius 25 september 2008

Agenda Lantmännen Livsmedel och klimatförändringarna Lantmännen och klimatförändringarna EPD

Lantmännen – i hela kedjan från jord till bord – sedan 1880 Transport Råvarulager Transport Transport Butik / konsument -Verksamma i hela kedjan – från jord till bord. Och det har vi varit sedan 1880. -kooperation -42 000 -14 000 Men så mycket står klart, att när det gäller livsmedelsverksamheten så kommer vi fortsätta att utveckla och förädla. Att komma med nya produkter och metoder. Och att även arbeta bakom kulisserna med att ta vårt ansvar för en hållbar utveckling.Här kan vi, som nästan det enda livsmedelsföretag som har verksamhet i hela kedjan från jord till bord, göra skillnad. Och det gör vi. -Fröer till maskiner -5:e största transportköpare i Sverige -Kvarnar och slakterier Världsledande på wienerbröd och bake-off. Här hemma känner ni dock främst igen oss genom våra välkända varumärken. Förädling

Kända varumärken Ansvar för hela kedjan från jord till bord. Det är något som förpliktigar. Och en sak är säker – vi kommer aldrig att bli klara. Detta är en resa vi är inne på. Men det finns ett antal mål på vägen som gör att vi ständigt blir bättre. Vi tror att detta ansvar – som vi faktiskt är ett av de få företag som kan ta – kan tillföra ert utbud och sortiment värden som vi alla vet efterfrågas av våra slutkunder, inte minst mot bakgrund av att det finns ett stort förtroende för Sveriges lantbrukare.

Nettoomsättning per affärsområde 2007 Lantmännen Lantbruk 24% Anläggnings- och Lantbruksmaskiner 21% Lantmännen Energi 8% Lantmännen Mills 7% Lantmännen Axa 4% Unibake 17% Kronfågel 6% Granngården Lantmännen Invest 5% Svalöf Weibull 2% 8 affärsområden

2/5 av försäljningen utomlands 2007 61% 7% 14% 10% 1% Sverige Norge Danmark Tyskland Övriga Europa Övriga världen

De globala klimatförändringarna är en av vår tids största utmaningar

16 av de 17 varmaste åren sedan 1850 fram till 2005 har inträffat de senaste 17 åren

Koldioxidekvivalenter, CO2-ekv, CO2e… Koldioxid (CO2) Metan (CH4) Lustgas (N2O) Källa: IPCC (2007)

Lantmännens inställning 25 % av utsläppen av växthusgaser kommer från livsmedelskedjan, från jord till bord (FAO) Lantmännen är en stor aktör i hela kedjan Som stor aktör har vi ett ansvar att bidra till en lösning Vi vet inte hur den slutgiltiga lösningen ser ut Vi söker samarbeten och gemensamma lösningar… …men vill också agera proaktivt

Inte lätt för konsumenten att känna till alla begrepp, därför jobbar LM med att ta fram fakta om våra produkter och redovisa detta på förpackningarna

Klimatdeklarationen Jmf med innehållsdeklaration

Totala utsläppet av växthusgaser i hela livscykeln från avel till butik kg CO2-ekv/kg kycklingkött

Volvo V70 Classic vs kyckling 1,7 kg CO2-ekv/kg 172 g CO2/km 10 km

0,59 kg CO2e/kg matkorn

Semesterresan Stockholm-Bangkok 8263 km 81 kg nötkött 940 kg kyckling

EPD Environmental Product Declaration Beskriver miljöegenskaper hos produkter och tjänster Ett globalt och accepterat kommunikationssystem, på frammarsch Produktspecifika regler Jämförbara, adderbara, kvalitetssäkrade Information till kunder och allmänhet samt underlagsmaterial vid upphandling och inköp

Varför klimatdeklaration? Möta och uppmuntra konsumentintresse Underlag för eget förbättringsarbete Visa att kunskap finns och kan skaffas Vägleda, inte värdera

Klimatmärkning KRAV och Svenskt sigill ”Bäst i klassen”, d.v.s. jämför äpplen med äpplen och päron med päron Uppfylla regler för odling, förpackning, transporter och butik GWP skall vara 25% lägre än för referensprodukt Tilläggsmärkning

Klimatdeklaration vs klimatmärkning + Möjlighet att jämföra både inom och mellan olika produktgrupper, ”kött mot kött” och ”kött mot bönor” + Detaljerad info om produkten + Internationellt accepterat system - Alla produkter måste deklareras för jämförbarhet - Kostsamt att göra livscykelanalyser Klimatmärkning + Snabb väg framåt + Möjlighet att enkelt välja rätt inom en produktgrupp, tex: bästa kycklingen - Belyser ej effekterna av valet ”kött eller bönor” - Säger inget om produkten, bara om produktionen

Frågor? Läs gärna mer på www.lantmannen.se