1 Nya tekniker för att upplysa konsumenten om hennes ekologiska fotavtryck Tekniikan päivät 14.1.2009 Espoo Prof Caj Södergård Teknologiechef VTT Mediateknologier.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att förstå anonymiteten (översättning från
Advertisements

Lokala miljövärden Lokala miljövärden Den energi som man använder har framställts på olika sätt. För att bedöma fjärrvärmens.
Juha Kantanen NORDIC RESEARCH NETWORK ON ANIMAL GENETIC RESOURCES IN THE ADAPTATION TO CLIMATE CHANGE (AnGR-NordicNET) Nordiskt forskningsnätverk om husdjursgenetiska.
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Romersk skulptur Exempel Förutsättningar Kännetecken
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
1.
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: MAME Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGION ANALYS: Okänd Korta version 13 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Resultat från SWEA Framtidsenkät December Januari 2009 REGIONANALYS / KORTARE VERSION: Svenska avdelningar 9 april 2009 Kontakt med enkätgruppen:
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Jonas Åkerman    Avdelningen för miljöstrategisk analys – fms /KTH
OWN LOGO CREATING THE MOBILE FUTURE Erik Stenberg, 14 Oktober 2009.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Förstudie 2. Design 3. Migrering 4 Analys av befintlig miljö –Microsoft Assessment and Planning (MAP) kan användas för att analysera sin miljö.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
1 Bankeryd-Habo Indien-projektet Tirupur Rotarys hjälpby: Veerapandi.
Barn och Utbildning Föräldraenkät 2011 Totalt resultat förskola Svarsfrekvens hela enkäten (förskola och skola) 39 %
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Droger och spel 2006Gymn åk2 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Droger och spel Elever som röker (dagligen eller ibland)
Distribuerad Reglering av Fordonståg. Projektpartner : KTH och Scania CV AB Resultat :Doktorsavhandling och forskningsplattform Projektlängd:4-år Projektstart:2009.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Företagarpanelen – Q SEPTEMBER 2011 Hallands län.
Ekologiska Fotavtryck
Mattis Bergquist
1 Alarik Sandrup Energipolitisk expert Lantbrukarnas Riksförbund (LRF) Drivkrafter inom den internationella klimat- och energipolitiken.
Mat och klimat.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Ett projektarbete under ST i allmänmedicin av Magnus Röjvall
Så arbetar KRAV med ekologiskt och med nya kriterier för klimatmärkt mat Klimatsmart mat – långt ifrån eller nära?
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Grundskolan år 9 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Lantmännen – först ut med klimatdeklarerade livsmedel
Fakta om undersökningen
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
SEO Manager för EPiServer LÅT REDAKTÖRERNA VARA REDAKTÖRER.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Klimatet och tillväxten Fredrik Larsson Ekonomifakta.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
”ECO-Innovation-Pilot and market replication projects” Total budget: 30 milj. EUR Drygt 40 projekt får finansiering ECO-Innovation.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
Underlag för utvärdering av penningpolitiken –
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
Public Participation and Dialogue in Road-Planning and Road-Design Example: Bypass Norrtälje Suzanne de Laval SWEDEN.
Gymnasieskolan år 2 Droger och spel 2008 BILD 1 Elever som röker (dagligen eller ibland)
ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Lokala miljövärden Resurseffektivitet: Snitt: 0,28 Viktat medelvärde: 0,
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Globala utmaningar - lokala lösningar Johan Kuylenstierna Executive Director, Stockholm Environment
Tekniikan päivät Espoo Prof Caj Södergård Teknologiechef
Accounts + SD = ♥? SD indicators generated from an integrated statistical account New report financed by Eurostat, DG Environment and Statistics Sweden.
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Presentationens avskrift:

1 Nya tekniker för att upplysa konsumenten om hennes ekologiska fotavtryck Tekniikan päivät Espoo Prof Caj Södergård Teknologiechef VTT Mediateknologier

2 Innehåll Ekologiskt fotavtryck Konsumentens informationsbehov Climate Bonus projektet Demonstrationssystemet Användarrespons

3 Motivering Vi påverkar miljön genom vår konsumtion – t.ex. ~70 % av växthusgaserna Ekologiskt fotavtryck = hur mycket av planetens förnyelsebara förmåga behövs för att ta fram och absorbera det vi konsumerar (mäts som yta) Fotavtrycket är större än vad jorden förmår bära. Speciellt gäller detta växthusgaser Kolavtrycket (carbon footprint) är mängden koldioxid (t.ex. kg) som produktens framställning, distribution och avfallshantering kräver. Mäts som CO 2 ekvivalenter För att konsumenterna – i praktiken - skall minska sina avtryck, behövs kunskap hur fotavtrycket byggs upp och hur det förhåller sig till referensnivåer Digitala medier kan hjälpa till att ge personaliserad information och motivera konsumenten att göra ekologiska val

4 Finland Källa WWF, 2008

5

6 Innehåll Ekologiskt fotavtryck Konsumentens informationsbehov Climate Bonus projektet Demonstrationssystemet Användarrespons

7 Konumenten har två slags behov Information i köpsituationen -> hjälper att välja förnuftigt Nu: Tryckt information på förpackningar Framtid: Mobiltelefon: ta bild av förpackningen med mobilens kamera och få upp produktinformation Bokföring av sammanlagd konsumtion (=fotavtryck) -> helhetsbild -> hjälper till att se över sina vanor vecko-, månads-, årsnivå jämför med referensgrupper, nationellt, globalt

8 Tryckta klimatmärken på förpackningar hjälper i köpsituationen

9 Exempel på beräkning av sammanlagd konsumtion: Helsingin Sanomats CO 2 kalkylator

10 Innehåll Ekologiskt fotavtryck Konsumentens informationsbehov Climate Bonus projektet Demonstrationssystemet Användarrespons

11 CLIMATE BONUS projektet Pågick Forskningskonsortium: VATT Government Institute for Economic Research VTT Technical Research Centre of Finland KTK National Consumer Research Centre SYKE Finnish Environment Institute MTT Agrifood Research Finland Finansering: Tekes, Tuulia International Kesko, Elisa Nokia, HK Ruokatalo Stora Enso

12 Climate Bonus projektets innehåll Vi utvecklade ett feedback & belöningssystem system för hushåll och handel: ICT pilot-tjänsten tillåter hushållen att monitorera sitt kolavtryck och jämföra sina “poäng” över en viss tid, gentemot målsättningar och statistiskt baserade referensnivåer och gentemot referensgrupper Användare kan också skaffa sig bonus poäng (krediter), genom att välja produkter med mindre kolavtryck

13 Delar i projektet Strategi för datainsamling och kvalitetssäkring aggregerar flera datakällor och infallsvinklar (LCA, I/O, ETS) för att uppskatta utsläppen för olika produktkategorier såsom: livsmedel, CO2e/kg transport bränslen and tjänster, CO2e/L,km hem energi, e.g CO2e/kW,elektricitetskontrakt kategorin “annan konsumtion” CO2e/eur Utveckling av demonstrationssystem Användarförsök Utvärdering av miljömässig och ekonomisk effektivitet

14 Innehåll Ekologiskt fotavtryck Konsumentens informationsbehov Climate Bonus projektet Demonstrationssystemet Användarrespons

15 System för demonstration Source: Caj Södergård, 2006

16 Systemet visar jämförelser för att göra informationen mera förståelig

17 Varifrån kommer CO2 belastningen ?

18 Livsmedel Varje livsmedelsinköp skrivs in i systemet via K-butikens kassasystem och stamkundskortet Baserar sig på ingrediensdatabasen Fineli med 23 livsmedelsgrupper, som MTT har klassificerat i utsläppsklasserna 1-5

19 Livsmedel kan också registreras – och studeras - med mobiltelefon

20 Trafikens energiförbrukning Varje resa och tankning registreras !! Kollektiva transportmedel Tillryggalagda kilometer Olika transportmedel har olika koefficienter Hushållens egna transportmedel Förbrukad bränslemängd Olika bränslen har olika utsläppskoefficienter

21 Boendets energiförbrukning Årliga uppskattningar av bruket av el, fjärrvärme, värmolja och andra fossila bränslen (kan fås från elektroniska bankutdrag) Olika utsläppskoeffecienter, för elektricitet 4 alternativ

22 Övrig konsumtion En uppskattning av den årliga penninganvändningen (kan fås från elektroniska bankutdrag) Tjänstens mest oprecisa del lista jatkuu…

23 Innehåll Ekologiskt fotavtryck Konsumentens informationsbehov Climate Bonus projektet Demonstrationssystemet Användarrespons

24 Försöksanvändarna var positiva Testkonsumenterna (N=26) tyckte att Climate Bonus ide´n var intressant De trodde att systemet kunde göra hushållens konsumtion mera ekologisk Att utveckla: Automatisering av data inmatningen Användarvänlighet Klar struktur Pålitliga och transparenta data Ett brett utbud av produktkategorier bör täckas för att meningsfulla konsument tillämpningar ska uppstå

25 Konsument respons efter en månads användning

26 Slutsatser Forskarna inom projektet tror, att feedback system såsom Climate Bonus kan “activate notable voluntary emission reduction potentials (5-15%) if disseminated for extensive use” (Perrels et al. 2009) 1. Kopplingen till butikernas kassasystem samt till andra datakällor (banker, bilars färddatorer, etc) möjliggör en mer automatisk bokföring, vilket gör tjänsten mer attraktiv Produktspecifika utsläppsdata och -gränser behövs för att systemen ska tas i allmänt bruk Kommersialisering sker stegvist börjande med sektorer och produktgrupper, där det finns pålitliga och offentliga utsläppsdata 1 Perrels, A., Nissinen, A. Sahari, A.. The overall economic and environmental effectiveness of a combined carbon footprinting and feedback system. Climate Bonus project report (WP6). VATT Research reports 143:5/2009.

27 Några publikationer: Södergård, C. (2006) Vision on the impact of IT on compliance processes and functions and consequences for future actions by the various stakeholders. VTT’s presentation in the informal WG3 meeting: use of IT for EU-ETS compliance and similar reporting. Helsinki October 3rd, 2006 Usva, K., Hongisto, M., Saarinen, M. Nissinen, A., Katajajuuri, J-M., Perrels, A. Nurmi, P. Kurppa, S., Koskela, S. (2009, in press) Towards certified carbon footprints of products - a road map for data production. Climate Bonus project report (WP3). Government Institute for Economic Research, VATT Research Reports 143:2/2009 Hongisto et al. (2008) How households could monitor and manage the climate impact of their own consumption. Ympäristö ja terveys, vol 39, 10:2008, pp (in Finnish) Perrels, A., Hongisto, M. Hyvönen, K. Nissinen, A., Usva, K., Kallio, A., Koskela, S., Katajajuuri, J-M., (2009) CLIMATE BONUS – Combining carbon footprinting, monitoring, feedback, and rewards. Final report. Tekes Climbus programme CD. Hyvönen, K., Saastamoinen, M., Timonen, P., Kallio, A., Hongisto, M, Melin, M., Södergård, C. (2009). Consumers views of the monitoring and feedback system regarding climate impacts of households (in finnish, abstract in english, Kuluttajien näkemyksiä kotitalouden ilmastovaikutusten seuranta- ja palautejärjestelmästä). Climate Bonus project report (WP5). VATT Research reports 143:4/2009. Perrels, A., Nissinen, A. Sahari, A. (2009b) The overall economic and environmental effectiveness of a combined carbon footprinting and feedback system. Climate Bonus project report (WP6).VATT Research reports 143:5/2009. Perrels, A., Hongisto, M., Hyvönen, K., Katajajuuri, J.M., Nissinen, A. (2009), A quick scan of climate policy services and of underlying data system approaches - Climate Bonus project report (WP1), VATT Research report 143:1 Perrels, A., Katajajuuri, J.M., Nissinen, A., Hongisto, M., Hyvönen, K. (2009), Combining carbon footprinting, monitoring, feedback, and rewards for a broad spectrum reduction of household induced greenhouse gas emissions, ECEEE 2009 Conference Proceedings Panel 3, Paris/Stockholm.

28 Tack Tack till Climate Bonus projektet VATT: Adriaan Perrels, Tuomo Heikkilä, Anna Sahari, Tarja Tuovinen VTT: Mikko Hongisto, Juha-Matti Lehtinen, Arto Kallio, Magnus Melin, Timo Kinnunen SYKE: Ari Nissinen, Sirkka Koskela Suvi Pakarinen, Jyri Seppälä, Jyrki Tenhunen MTT: Juha-Matti Katajanjuuri, Sirpa Kurppa, Pauliina Nurmi, Merja Saarinen, Kirsi Usva KTK: Katariina Hyvönen, Mika Saastamoinen, Päivi Timonen Mera information:

29 VTT creates business from technology