Mental Träning Värmlandslagen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Spelstrategi.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
Metodstöd.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
GRUPPBEHANDLING AV SPELBEROENDE
Les meilleures photos de
Bohuslän-Dals Juniorgrupp 2010
Gå till första sidan Med användarna i fokus Användarundersökning som utgångspunkt för vidareutveckling av sökguide Borås Blekinge Tekniska Högskola.
FORTUNA FF – P95 Spelarbarometer. Spelarbarometer – Fråga 1 1.Vilken 1.Vilken är din målsättning med fotboll? 1.Har ingen 2.Träffa kompisar 3.Hålla mig.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Intervju inför ViV-projektet.
Idrottspsykologi IGU tillfälle 3
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Tryck på pil-tangenten höger så startar bildspelet automatiskt.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Att samtala med ungdomar om tobak
Mental träning Mål & Motivation
I taket lyser stjärnorna Johanna Thydell
Psykologiska redskap.
Mental Träning Hallsberg Hockey – 96/97
IUP Individuell UtvecklingsPlan
Vad är du för typ av person?
Coachen Dessa frågor är ställda till handbollsgymnasieelever i Karlstad år 90 – 94- Detta blev resultatet.
Sammanfattning föreläsning
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Hantera en kronisk sjukdom
Lyckad träning Hur?.
Debattera.
Göteborg Distriktlagsverksamhet. Varför är vi här? INSPIRERA!! VINNA TV-PUCKEN!!

GRUNDKURS TRÄNARE BANGOLF.
ATT BLI EN EXPERTLÄSARE.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Motivation, Målsättningar & Gruppdynamik
Studieteknik och inlärning
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Kroppsideal & idrott Idrott, träning och kroppsuppfattning
Skriva noveller.
IDROTTSPSYKOLOGI Träningslära 1.
Välkomna!.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Idrottspsykologi.
Idrottspsykologi.
För att inkludera alla Ljusdal IF
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Identitet Vad formar oss till oss?.
Hur du tar hand om din kunskap
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Socialpsykologi.
glädje-trygghet-kamratskap-nyfikenhet
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
Lagsammanhållning.
GOIF A och U lag 2010/2011.
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
ETT VIKTIGT MÖTE OM DITT BARNS IDROTTANDE
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Karin Johansson Att vara ledare Varför, vem och hur?
Informerar föräldrar om Barn- och Ungdomsverksamheten
OBS! Lägg gärna in er föreningslogga på denna sidan!
Presentationens avskrift:

Mental Träning Värmlandslagen

Mental Träning - Vad är det? Mental träning handlar om ”Hur du hanterar och förstår hur känslor, tankar och handlingar påverkar varandra”… Låter det svårt?

Mentala träningstekniker! Olika typer av Mental Träning: Inre samtal Visualisering Målsättningar Självförtroende Koncentrationsövningar Tankestopp …och mycket, mycket mer…

Mental Träning – Behövs det? Tror ni att någon av idrottarna på bilderna använder mental träning?

Myter om Mental Träning! 1: Psykologiska färdigheter är medfödda 2: Mental träning är endast för problem idrottare 3: Mental träning = Snabba och enkla lösningar 4: Mental träning är endast för idrottare/elitidrottare 5: Mental träning är Hokus – Pokus!

Hjärnan – Kroppens chef! Din hjärna bestämmer över dig! Det vi lär oss lagras i hjärnan och desto oftare vi tränar på det desto bättre blir det. Hjärnan kan inte skilja på verklighet och tankar! Kan jag bli bättre av att tänka på det…??

Visualisering – Se mig lyckas! 1: Tänk på en bra prestation som du är nöjd med, ge det en kod ”X” 2: Lägg märke till hur du ser ut. Lägg märke till färg, form, rörelse – tycker du om det du ser? Vill du ändra på något? 3: När du ser det du ser, lägg då märke till vad du hör, volym, betoning, tonhöjd – tycker du om det du hör? Vill du ändra på något? 4: När det låter och ser bra ut, känn efter hur du vill känna, form, rörelse, tryck – tycker du om det du känner? Vill du ändra på något? 5: Spara ”X” med en personlig kod, se, hör och känn! Tänk på: Positiv form, Jag form = Viktigt! (Catarina Bergström, 2008)

Positivt tänkande – Du väljer! Inför en match får ni reda på att motståndarna har flera äldre spelare med i laget. Dessutom är era två bästa spelare sjuka. Hur tänker ni innan matchen? Diskutera ihop…

Sverige – Finland! Hur tänkte Tre Kronor i dessa matcher?? VM – 1986: Sverige ligger under med 2-4 när 40 sekunder återstår. Slutresultat 4-4. VM – 1991: Sverige ligger under med 2 mål alldeles i slutet. Slutresultat 4-4. VM – 2003: Sverige ligger under med 1-5 i början av andra perioden. Slutresultat 6-5! Hur tänkte Tre Kronor i dessa matcher??

Du bestämmer! Positiv inställning: Glädje Ökat självförtroende Bra prestationer Ser möjligheter! Negativ inställning: Sämre prestation Mindre glädje Mår sämre Ser bara hinder!

Gruppuppgift! Fundera i smågrupper på: Något/ några ord som IF H team 94/95 ska bli förknippade med denna säsong… Till exempel: Farliga, Alltid redo, Starka, Tillsammans… IF Hellton = Attityd

Målsättningar! Mål kan vara olika, ofta anges tre former av mål 1: Resultatmål – Vinna serien, vinna SM. 2: Prestationsmål – Fokus på en bra prestation. 3: Processmål – Fokus på känslan i utförande. Målsättningar är ett effektivt redskap – kontinuerligt användande!

Målsättning, Barriärbrytande! För att vinna VM måste man besegra vinstmaskinen Sovjet, i ledningen trodde vi att det kan gå. Det handlade bara om en psykologisk spärr. Slog vi dem en gång kunde vi göra det igen. Vi hade nu 50 raka utan vinst mot Sovjet. Det går inte att slå Ryssarna var den allmänna känslan. Inför träningsmatcherna -87 bröt vi ned målsättningen för spelarna till minsta möjliga del. Det var nästa byte som gällde, inget annat. Resultatet i matchen var ointressant, förra bytet var ointressant – total arbetsinsats i nästa byte var parollen! (Sandlin 1989)

Vilka mål ska IF Helltons 94/95 ha inför kommande säsong? Fundera på vilka mål laget ska ha under säsongen? Sätt upp alla 3 typer av mål. Fundera på när de olika typerna är bra att använda! ” Alice i underlandet” kommer fram till en fyrvägskorsning. I korsningen träffar hon en kanin och Alice frågar kaninen: - Vilken väg ska jag ta? Kaninen svarar – Vart ska du då? - Jag vet inte, säger Alice - Ja, då spelar det ingen roll vilken väg du tar svarar kaninen.

Samarbetsövning! Leda varandra ”Gå på tid” Kvadraten Impulsen

Förening Utvecklingspyramiden Optimal utveckling mental / fysisk / taktisk / teknisk träning kommunikation familj / skola / förening motivationsklimat / miljö inlärningsmiljö föreningens / idrottens kultur socialt stöd / trygghet Optimal utveckling VÄXTHUSET mental / fysisk / taktisk / teknisk träning kommunikation familj / skola / förening motivationsklimat / miljö inlärningsmiljö föreningens / idrottens kultur socialt stöd / trygghet (Fallby, 2006) Förening Vad har vi för perspektiv? När ska vi vara som bäst? Vilka är våra styrkor? Vilka är våra svagheter?

Vi får alltid ett resultat Vi får alltid ett resultat. Ibland når vi vårt mål ibland blir det på något annat sätt men vi får alltid ett resultat. Resultatet vi får är beroende av vårt beteende. Vårt beteende påverkas av vår känsla. Vår känsla påverkas av vår tanke. Vår tanke påverkas av de resultat vi får. Så där går det runt, runt, runt. Vi rullar runt än i positiva cirklar än i negativa cirklar utan att ha någon egentlig kontroll över tillvaron. Om jag tänker att stenen ser stor och tung ut så blir känslan lite övermäktig. Vi kommer inte att ta i av alla krafter eftersom vi redan vet att vi kommer att misslyckas. Resultatet blir att stenen ligger kvar. Om vi däremot tänker att den där stenen ser ganska så liten ut och jag är vältränad. Då känner vi oss stora och starka. Vi kommer att ta i av alla krafter för att rubba stenen. Eftersom vi är fullt övertygade om att vi kommer att klara av det så kommer även resultatet med stor sannolikhet att bli en rubbad sten. För att ta kontroll över våra resultat behöver vi således påverka vår tanke, vår känsla och vårt beteende. Öka resultatet För att öka resultatet kan man arbeta med många olika tekniker. Ett sätt att optimalt resultaten är att man skapar en kombination bestående av mental träning, NLP och Coaching. Mental träning för att skapa tankemönster som för oss i önskvärd riktning. NLP för att försätta oss i ett bra tillstånd där vi har en bra känsla. Coaching för att medvetandegöra våra drivkrafter och förändra vårt beteende. En bra tanke och en bra känsla lägger grunden för ett bra beteende och det är handling som ger resultat. Coaching Är mer ett förhållningssätt än en teknik. Genom frågemetodik plockar man fram individens egen drivkraft. Drivkraften blir högre av att själv inse vad som behöver göras än när någon talar om vad som ska ske. Ju högre egen drivkraft ju högre resultat. Tänk dig exemplet med stenen som ska rubbas. Om vi själva kommer underfund med att stenen ska flyttas, oavsett anledning, kommer vi att ta i mycket mera för att lyckas. Vi är helt på det klara med varför stenen ska flyttas och vad en förflyttning ger oss i form av att vi uppnår något önskat eller att vi slipper något oönskat. NLP NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) är en samling verktyg för att direkt gå in och påverka känslan. Mycket av detta använder vi oss omedvetet av. Om vi exempelvis är bortbjudna på middag så förbereder vi oss för att komma i rätt stämning. Vi vill ha en bra känsla när vi ska gå bort och vi vet också hur vi skapar den. Vi sätter på lite musik, inte vilken musik som helst utan partymusiken. Vi tar en dusch och under tiden som vi klär oss och gör oss i ordning kanske vi tar en drink. Och när vi sedan ger oss iväg mot middagen är humöret oftast på topp. Allt detta är en form av ritualer som påverkar vår känsla. Merparten av vår kommunikation är icke verbal. Det vill säga att vi säger mera med vårt kroppsspråk och vårt tonfall än med de faktiska orden. Orden har vi mer viljemässig kontroll över än vårt icke verbala språk. För de flesta är den icke verbala kommunikationen omedveten och styrs av känslan. Med hjälp av NLP kan vi först identifiera vad det är för känsla vi behöver för att uppnå önskat resultat och sedan använder vi lämpligt verktyg för att skapa den ideala kraftkänslan, säljkänslan eller vad det nu är för känsla vi önskar uppnå. Mental träning Mental träning bygger ursprungligen på studier av framgångsrika idrottsmän. Det visade sig vara lättare att identifiera vilka som var framgångsrika inom idrotten. Den som hoppar högst, springer fortast, kastar längst och så vidare är mest framgångsrik. Inom livet i övrigt var det svårare att enas om kriterierna för framgång. Efter forskning av filosofie doktor Lars-Eric Uneståhl framkom några gemensamma nämnare för de mest framgångsrika idrottsmännen. Lars-Eric valde att kalla detta för SMAK-faktorer eftersom de gemensamma nämnarna var självbild, målbild, attityd och känsla. Självbild De mest framgångsrika hade en bättre självbild än de andra. De hade högre självförtroende och en högre självkänsla. De trodde helt enkelt att de var kapabla att klara av de uppgifter de ställdes inför. De såg även sitt eget värde som människa. De kände sig älskade för den de var. Målbild De var målmedvetna och att vara målmedveten innebär att man är medveten om sitt mål. En sak som framkom var att de hade tydliga målbilder för det de skulle åstadkomma. Det som de önskade skulle ske upplevde de redan före i sinnet. De såg hur de gjorde det de förutsatte sig, de hörde publikens jubel och de levde sig in i känslan som detta medförde. Attityd Hur de tolkade det som hände. Hur de såg på livet. Såg de problem eller såg de möjligheter. De som var optimistiska och såg möjligheter var mera framgångsrika. De som uppfattade sig som realistiska såg ofta fler problem och eftersom det mesta av det vi oroar oss för aldrig kommer att inträffa kan man även fundera över vem som är mest realistisk. Känsla Känslan handlar om det inre klimatet. Vi kan ha den ideala känslan för inlärning, för läkning, för olika prestationer. De som hade positiva inre känslor var mer framgångsrika. "Det är tanken som räknas!" fick jag ofta höra av min mamma som liten. Det visar sig ligga mer i det än vad jag har kunnat ana. Genom att först bli medveten om sina tankar, känslor och beteenden för att sedan välja de som leder till önskat resultat. Det ger goda förutsättningar för framgång i livet och det är väl det mammor vill, att vi ska bli framgångsrika i livet.

Lycka gör dig Söt Utmaningar gör dig Stark Sorger gör dig Human Misslyckanden gör dig Ödmjuk Framgång gör att du Strålar... men endast VÄNNER får dig att hålla ut!

Tack för uppmärksamheten! If you´re looking for average, then try not to make mistakes but if you´re looking to be great, you´ve got to make loads of mistakes… (Pádraig Harrington)