Speditören och miljön Nordiska Speditörsförbundets (NSF) styrelsemöte Stockholm Joakim Stoppenbach, STIF miljögrupp
Vad arbetar STIF miljögrupp med? Att mäta är att veta Transporter ökar men utsläppen skall inte öka Rätt skall vara rätt
Att mäta är att veta Om vi vet hur mycket olika transporter genererar kan vi jämföra transporter och välja det mest miljövänliga. Vad ingår i en transport?Kan vi mäta? o TransportJa. ISO 16258: CAOJa. - PAXNja. o TerminalNej. o Hamn/omlastningNej. o LagerhållningNej.
Att mäta är att veta Hur mycket “up-stream” och “down stream” skall vi ha med? - Tillverkning av fordon? - Tillverkning av infrastruktur? - Produktion och transport av bränsle? (well to wheel/tank to wheel) - Förbränning av bränsle under transport? - Tompositionering/tomdragningar? - Förbrukade däck och andra slitagedelar på lastbärare? - “End-of-life”/destruktion av lastbärare? Regleras i ISO 16258:2012
Vägen
Transporter ökar, utsläppen behöver inte öka Transporter står för stor del av samhället emissioner Bättre logistik och bättre lastbärare Vet vi så kan vi göra rätt Emissioner: TransportslagCO2 (gr) per ton/km Flyg716 Bil66 Båt33 Järnväg (Nordisk elmix)1,87 Handling? Storage? KällaGreencarrier 2013
Rätt skall vara rätt Transporter är en miljöbov. Transporter används som alibi för skatter och avgifter. - Exemplevis den svenska vägslitageskatt STIF behöver vara en motvikt i debatten STIF behövs som påverkansorganisation - Politiker - Departement och myndigheter - Opinion
Vad arbetar STIF miljögrupp med? Att mäta är att veta o När vi kan mäta kan vi jämföra och välja Transporter ökar men utsläppen skall inte öka o Branschstöd o Uppmuntra ny teknik och nya lösningar Rätt skall vara rätt o Motvikt o Påverka
Bra länkar NTM (Nätverk för transport & miljö/ Network for transportmeasures) o EcoTransit - emissionsberäkningar o Clean Shipping Index o Clean Cargo Working Group o
Joakim Stoppenbach Transportindustriförbundets miljögrupp Tel: /