Välkomna till Pedagogen!

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kort genomgång utifrån grundskolans styrdokument
Advertisements

Dolda kunskaper avslutande möte
Gymnasiearbetet p..
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Välkommen till Vikenskolan
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Föräldramöte för år 8 Vifolkaskolan 6-9
Välkomna till Språkdagen vt 2013
Nationellt prov Sv1.
Planering.
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Det svenska politiska systemet: Introduktion
AT- och ST-läkare som handledare för läkarstudenter
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Hjärtligt välkomna.  Kursintroduktion  Diskussion av läst litteratur  Inför nästa träff  Fika infaller vid väl valt tillfälle! Dagens program.
Hej och välkomna!.
1 Studieteknik Språkhandledningen. 2 Överblick över arbetet Kursplanen/målen Kursplanen/målen Litteraturlistan Litteraturlistan Terminen Terminen Delkurserna.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Lärandemålklinik – vanliga och ovanliga frågor om lärandemål (=LM) Kvalitetsenheten och Lärcentret samarbetar inom projekt Alcuin, som har som.
Den individuella utvecklingsplanen
Huvudområde offentlig förvaltning
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
Workshop vägledning Välkomna. Dagens upplägg 9:00-9:30 Kaffe 9:30:-10:15 Introduktion 10:15-10:55 Ramverkets delar 10:55-11:15 E-delegationens vägledning.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Vad innebär det att kunna gymnasiets matematik? En diskussion om en tolkning av gymnasiets kursplaner Torulf Palm Umeå universitet Torulf Palm Umeå universitet.
Hur blir man klok på universitetet?
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Läroplansträff Välkomna!.
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Lärarexamen –struktur from ant 2007
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
LAU325 VT 2015 Välkommen !.
ITP – IT för Personligt Arbete VT 2006 Lisa Brouwers
Välkomna till Medie- och kommunikationsvetenskap 2013! a) Vad är MKV? Varför intressant? Vad använda till? b) MKV organisationsmässigt, personal c) Kursinnehåll.
Välkommen till kursstart Konstpedagogik 1 Ht-11
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Experimentella metoder i fysik 2009 Inledning Kerstin Jon-And.
Introduktion. Administration Jag, B448, , Kursböcker enligt webben Schema enligt webbenwebben Laborationer 23, 29/10 + 7/11 kl
Experimentella metoder 2006 Inledning Kerstin Jon-And.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Välkommen ! LAU325 HT Inger Lindvall, kursansvarig ********* Anna Spetz, kursadministratör Björn Flising, studievägledare Liv.
Undervisning och lärande för en hållbar framtid via aktionsforskning Inger Björneloo Inst. för didaktik och pedagogisk profession.
Välkommen ! LAU325 VT Inger Lindvall, kursansvarig Anette Wahlandt, kursledare ********* Barbro Ericsson, kursadministratör.
Kandidatuppsats i Statistik 732G32 Linda Wänström.
Välkomna ! LAU Romanska bågar Inne i den väldiga romanska kyrkan trängdes turisterna i halvmörkret. Valv gapade bakom valv.
Fördjupning och examination av VFU
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Välkomna till kursen Uppsats - Examensarbete!
L3VU20.
Automatisering och robotteknik (1TE621) 10 hp VT11
Strategisk Logistik, 20p Mål
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht 2010.
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Välkomna till Pedagogen! 2017-04-07 Välkomna till Pedagogen! 2017-04-07

…och Institutionen för pedagogik och specialpedagogik 2017-04-07 …och Institutionen för pedagogik och specialpedagogik 2017-04-07

Kurs ”Styrdokument och bedömning” 2017-04-07 Kurs ”Styrdokument och bedömning” L9K60G – om du valt att läsa till ämneslärare i åk 7-9 LGK60G – om du valt att läsa till ämneslärare på gymnasiet UTBILDNINGVETENSKAPLIGA KÄRNAN, TEMA 2 2017-04-07

K60 3 hp (7,5 hp) Termin 1: 3 hp L9K60G, LGK60G Styrdokument och bedömning Termin 8 alt. 10: 4,5hp L9K60A, LGK60A 2017-04-07

Kursledning, kursadministratör och föreläsare 2017-04-07 Kursledning, kursadministratör och föreläsare Kursledare Inger Lindvall Inger.lindvall@gu.se Kerstin Stråhle kerstin.strahle@ped.gu.se Helena Uppström Helena.uppstrom@ped.gu.se Föreläsare Inger Lindvall Kerstin Stråhle Gudrun Erickson Anne Dragemark Lisa Asp-Onsjö Carina Carlund 2017-04-07

Seminarieledare Grupp 1 Anette Johansson e-post: anette.johansson.3@gu.se Grupp 2 Eva Olsson e-post: eva.olsson@ped.gu.se Grupp 3 Inger Lindvall e-post: inger.lindvall@gu.se Grupp 4 Robert Sjöberg e-post: robert.sjoberg@ped.gu.se Grupp 5 Kerstin Stråhle e-post: kerstin.strahle@ped.gu.se Grupp 6 Bengt O Tedeborg e-post: bengt.tedeborg@ped.gu.se Grupp 7 John Löwenadler e-post: john.lowenadler@ped.gu.se Grupp 8 Anna-Lena Lilliestam e-post: anna-lena.lilliestam@ped.gu.se Grupp 9 Ann-Sofie Nilsson e-post: ann-sofie.nilsson@gu.se Grupp 10 Eva Myrberg e-post: eva.myrberg@ped.gu.se Grupp 11 Eva Wennås Brante e-post: eva.wennas.brante@gu.se Grupp 12 Eva Nyberg e-post: eva.nyberg@ped.gu.se 2017-04-07

Kursen fördjupar och konkretiserar innehållet i kursen L9K20G/LGK20G. L9K60G/ LGK60G, 3 hp Kursen fördjupar och konkretiserar innehållet i kursen L9K20G/LGK20G. Kursen behandlar: skolans styrdokument bedömning av elevers kunskapsutveckling och kunskaper 2017-04-07

Kursmål  Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: beskriva aktuella styrdokuments uppbyggnad och innehåll samt diskutera tolkningar och operationaliseringar av dessa med fokus på lärares uppdrag att bedöma elevers kunskapsutveckling redogöra för och diskutera bedömningars syften, objekt, metoder och konsekvenser inom aktuella verksamhetsområdet. 2017-04-07

Centrala frågor i kursen är ……… Hur påverkar skolans olika styrdokument undervisningen? På vilka grunder och på vilka sätt bedöms och dokumenteras elevernas kunskapsutveckling? 2017-04-07

Formuleringsarenan Realiseringsarenan 2017-04-07

Vägen mot målen i kursen … Föreläsningar Litteratur och annat material Diskussioner i projektgrupper Seminarier Examinationer + tidigare inhämtade kunskaper och erfarenheter 2017-04-07

4 nov - Litteraturseminarium 1 Kl 13.00-14.45 lokal se schema Diskussion Varför finns bedömning? Vad bär du med dig när det gäller bedömning från tidigare kurs K20? Vad är bedömningskompetens för dig? Vad är en bedömningskompetent lärare? 2017-04-07

6 nov – Föreläsning, projektarbetstid och litteratur-seminarium 2 ”Styrdokument i lärares praktiker” Grundskolan åk 7-9 Kl 08.15 – 10.00 AK2 136 Föreläsning Inger Lindvall Kl 10.15 -12.00 Projektarbetstid Kl 13.00 – 14.45 lokal se schema Litteraturseminarium 2 Gymnasieskolan Kl 08.15 – 10.00 C1 22 Föreläsning Kerstin Stråhle Kl 10.15 -12.00 Projektarbetstid Kl 13.00 – 14.45 lokal se schema Litteraturseminarium 2 2017-04-07

7 nov - Föreläsning Gudrun Erickson Kl 13.00-14.45 AK2 155 ”Bedömning för lärande och likvärdighet (forts)” Gudrun Erickson 2017-04-07

8 nov - Projektarbetstid och föreläsning ” Formativ bedömning” Kl 10.15 – 12.00 Projektarbetstid - förberedelse inför litteraturseminarium 3 Kl 13.00 – 14.45 AK2 155 Föreläsning ” Formativ bedömning” Anne Dragemark Oscarsson 2017-04-07

11 nov – Föreläsning och projektarbetstid ”Elevdokumentation” Grundskolan åk 7-9 Kl 08.15 – 10.00 BE 014 Föreläsning ”Elevdokumentation” Lisa Asp-Onsjö Kl 10.15 -12.00 OBS! Projektarbetstid – Förberedelser inför litteraturseminarium 3 Gymnasieskolan Kl 10.15 – 12.00 C1 22 Föreläsning ”Elevdokumentation” Lisa Asp-Onsjö Kl 13.00-14.45 Projektarbetstid – Förberedelser inför litteraturseminarium 3 2017-04-07

12 nov – Litteraturseminarium 3 och föreläsning Kl 08.00 Inlämningsuppgift – Skriftlig reflektion läggs in på GUL Kl 10.15 – 12.00 lokal se schema Litteraturseminarium 3 Kl 13.00 – 15.00 Ak2 155 Föreläsning och workshop ”Att skriva en tentamen i akademiska sammanhang” Carina Carlund KL 13.00 Begreppslistan läggs ut på GUL 2017-04-07

– inläsning och projektarbetstid inför tentamen 13-14 nov – inläsning och projektarbetstid inför tentamen 2017-04-07

15 nov – Litteraturseminarium 4 Kl 10.15-12.00 lokal se schema Litt.sem. ”Centrala begrepp kring styrdokument och bedömning” 2017-04-07

18 nov - Enskild skriftlig tentamen och utvärdering av kursen Kl 10.15 – 13.00 lokal se schema Vid den skriftliga tentamen ska du, för varje begrepp, redogöra för: innebörden för det givna begreppet enligt kurslitteraturen sätta in och applicera begreppet i ett sammanhang, exemplifiera. konsekvenserna för lärarens undervisning Utvärdering Från kl 12.00 A1 119 2017-04-07

Bedömningsunderlag i kursen Obligatorisk moment; Aktivt deltagande vid litteraturseminarierna. Studenterna ska vara väl förberedda och förväntas kunna använda litteraturen redovisning av gruppuppgift Skriftlig individuell reflektion ”Bedömning och elevdokumentation” Enskild skriftlig tentamen 2017-04-07

Betygskriterier För betyget G krävs: att den studerande i samtliga obligatoriska moment tydliggör, använder och kommunicerar sina insikter på ett sätt som visar att den studerande uppfyller kursens mål beskriver, reflekterar och argumenterar med utgångspunkt i både styrdokument och kurslitteratur, samt med hjälp av relevanta teorier och begrepp. motiverar sina ställningstagande såväl muntligt som skriftligt För betyget VG krävs utöver kraven i G: att den studerande: - i den enskilda avslutande tentamen redogör för och reflektera studenten kring begreppen på ett fördjupat, problematiserande, kritiskt och självständigt sätt. 2017-04-07

Du behöver ……….. Kursguide Kursplan Litteratur Material från Skolverket Schema GUL 2017-04-07

GUL Gemensam sida för L9K60G/LGK60G https://gul.gu.se/courseId/58860/content.do?id=23156466 Sida för respektive seminariegrupp 1, 2……… Ex https://gul.gu.se/launchCourse.do?id=61007 2017-04-07

Litteraturseminarium 1 i dag kl. 13.00 Sem. grupp 1 A1 314 Sem. grupp 2 A1 316 Sem. grupp 3 A1 334 Sem. grupp 4 A1 336 Sem. grupp 5 A1 330 Sem. grupp 6 AK2 133 Sem. grupp 7 AK2 135 Sem. grupp 8 AK2 140 Sem. grupp 9 A1 318 Sem. grupp 10 A1 332 Sem. grupp 11 B2 214 Sem. grupp 12 B2 215 2017-04-07