Åldringsmekanismer & hur man förlänger livslängden på batteri i fordon och energilagrings applikationer Evelina Wikner Institutionen för Energi och Miljö Chalmers wikner@chalmers.se
Projekt tid: 2014-04-14 till 2019-04-14 Finansiärer: Energimyndigheten, Batterifonden: 11 482 150 kr, 73% VCC: 2 878 500, 18,3% ABB: 1 366 800, 8,7% Projekt status: CTH: Jag har startat UU: Doktorand startar i höst
Översikt: Om projektet Bakgrund Vad jag jobbar med just nu Kommande uppgifter Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid; http://www.t3.com/reviews/volvo-v60-d6-plug-in-hybrid-review
Åldringsmekanismer Vad är det för processer? Reaktioner Material Hur åldras batterier i olika miljöer? Temperatur Belastning
Batteriet i fordonet Hur används det i fordonen? Hur borde det användas? Hur stor del av totala energimängden kan användas? Hur kan vi förlänga batteriets livslängd och endast marginellt störa körbarheten?
Bakgrund till projektet Fler elektrifierade fordon och efterfrågan ökar Batteriet är en dyr komponent och varje livslängdsförlängning ger en stor besparing. Saknas tester i realtid för nylanserade batterier I September 2013 var Elbilen Tesla Model S Norges mest sålda bil, nu 15% av bilförsäljningen elbil! http://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-kung-i-norge
Projektet just nu Testmatris för cykling av batterier Comsol Multiphysics: Batteri och bränslecell modul Finita element metoden Flera fysikaliska fenomen i en och samma modell
Framtids planer Utvidga batterimodellen att beräkna åldringsprocesser Validera modellen med experimentell data Studera hur batteriet används i fordon och hur det kan användas på ett mer optimalt sätt för att förlänga livslängden.