Resultat från mätningar av

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Punkt- och intervallskattning Felmarginal
Advertisements

Carina Begquist Palm, 12 april
HSB Göteborg JÄMIX och andra jämställdhetsnyckeltal 2007 års rapport.
Riksbankschef Stefan Ingves Inledning om penningpolitiken Riksdagens finansutskott 3 mars 2011.
1 Tillväxtfakta - Så växer Sverige och dess regioner Ett urval av figurerna i Tillväxtfakta.
 Webpanel med 1600 svarande  Svarsfrekvevens om 57%  Riksrepresentativt urval  år.
Arbetsmarknaden i samband med finanskrisen
Lena Eriksson Bram och Niclas Hjerdt
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Att bygga förnyelse – Hur byggbranschen förnyas!
Kulturundersökning Pressmöte Kulturundersökning utförd av Jema Rådgivning På uppdrag av Halmstads kulturförvaltning har 1000 invånare.
Hållbart samhällsbyggande i världsklass
Konsekvenser av förändrade bilkostnader för kvinnors sociala aktivitetsmönster Ulrich Olofsson och Charlotte Alm Linköpings universitet.
En presentation för dig som är lärare
Lagringsmedia.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Långtidsarbetslöshet och arbetslöshetstider i ett konjunkturperspektiv
Elever med utländsk bakgrund -
EARSS  The European Antimicrobial Resistance Surveillance System 
L ÄSVANESTUDIEN FRÅN D AGSPRESSKOLLEGIET VÅREN 2013.
Presentation av OnTag Voucher
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Skolarbete &.
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
ny dag redo för en Business Value Launch /3/2017 8:37 PM 1
Mål Regionalt Cancercentrum Sydöst
M Bergeling, Qulturum Resultatrapport patientskador Resultat från strukturerad journalgranskning enligt GTT (Global Trigger Toal), för patient inskriven.
FL8 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
FL10 732G81 Linköpings universitet.
Inferens om en ändlig population Sid
20-24 år år -19 år Aborter i Norrbotten fördelat på åldersgrupper, årsvärden 2002 – 2011 samt 1:a halvåret 2012 för åldersgrupp – 19 år. Mått: antal.
Vara vård värd Överblick över svensk ätstörningsvård utifrån Riksät.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Olika mått på grad av fetma - Spelar det någon roll hur vi mäter?
Punktprevalensmätning av trycksår 2011, v.40 Resultat från landstingen
Sysselsättningsgrad 2009 Samtliga år. Sysselsättningsgrad 2009 Kvinnor år.
SCB:s medborgarundersökning våren 2007
© Research International Sweden AB 1. © Research International Sweden AB 2 ORVESTO2006 QRS.
Out of home Jannike Sköldebjer MMS. Bakgrund People Meter-panelen mäter endast tittandet i hemmet. Gäster representerar panelmedlemmar som tittar i annans.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
De huvudsakliga resultaten av OECD:s undersökning Pisa
Workshop i statistik för medicinska bibliotekarier!
Arbetsmarknadspolitiska insatser
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2010 Juni 2010 Project #:
Regionstudie Värmlands Län Samrådsgruppen för näringslivsfrågor Håkan Wolgast / Jan Fineman © Grufman Reje 2011.
Webben genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman maj 2013.
Bromma Flygplats Per Hörnsten, Demoskop.
Nordens största privatekonomiska sajt sidvisningar unika besökare i veckan.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
UIV Uppföljning av Insatser för Vuxna missbrukare Ulf Kassfeldt
GfK. Growth from knowledge
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Slide 1 Mobila nätverket Framtiden är här. slide 2 3 fördelar med mobil annonsering Kampanjen syns bättre Fler klickar på annonser i mobilen Positivt.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Intern/extern kommunikation
© 2010 IBM Corporation Business Analytics eller Hjälp till självhjälp Intressant och lärorik information på våra websidor.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
Fallförebyggande arbete
Hälso- och sjukvårdsberedningarna Beredningarna består av fritidspolitiker från hela länet. Alla partier i landstingsfullmäktige är representerade (utom.
Sida 1 Så planerar svensken sin semester 2006 Synovate Temo för Nordea SVERIGE Ingela Gabrielsson
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Applåd och Hjärtefrågor
Hur beter sig den digitaliserade kunden?
effektmätning för CASINO COSMOPOL –
Presentationens avskrift:

Resultat från mätningar av Web RAM Resultat från mätningar av 500 Web-annonser 100 000 online intervjuer Staffan Hultén

Web RAM Hur fungerar observation och effekt av web-annonser. Vad verkar påverka mätresultatet? Vad finns det för likheter och skillnader jämfört med print?

Begränsat, men intressant undersökningsdata Snabbt växande databas – fördubbling varje kvartal Komplexa sammanhang kräver mycket data – många milstenar kvar att passera Att kunna mäta Print + Web tillsammans och aggregerat skapar ny grundläggande kunskap. Web RAM är ett funktionellt mätverktyg, men det kommer att utvecklas generiskt i takt med att web-mediet utvecklas.

Standardiserade mätningar fokuserade på observation och upplevelse av artiklar och reklam i print och online media. Uppbyggnad av samlad databas – även bilder på sidor och annonser/artiklar sparas. Online-lösningar ger korta ledtider och snabba rapporter. Samlad datamängd ger goda möjligheter till kvalificerade analyser. Ad Hoc-mätningar ger ännu fler möjligheter.

Har du besökt den här hemsidan?

Samma som för Print – men ändå inte

standardiserade frågor – RAM sparar alla data i databaser La du märke till annonsen? Hur noga läste du? Helhetsbetyg? Känslomässig reaktion? Avsändaridentifiering? Tidigare kännedom on annonsören? Relevans Intressant annons Lätt att förstå Innehåller ny information Positiv till avsändaren Kreativ Nytta Söka mer information Besöka försäljningsställe Köpintention I huvudsak standardiserade frågor – RAM sparar alla data i databaser

Subsida + information om den “scrollbara” ytan Scrollbar yta

% always shown in the A chosen population Print share in % shown in share of Web population

Web ad Both web and print ad Only print ad Only Web ad

RAM skapar två parallella vägningsmatriser. Tidskriftspopulation Online population Ålder Könsfördelning Användarfrekvens Ålder Könsfördelning Användarfrekvens Kombinerad population

Kreativitet och budskap Läsarens predisposition Media -effekter Kreativitet och budskap Läsarens predisposition Annonsens resultat styrs av

Uppmärksamma Associera Agera eller förstärka Stopping power Brand linkage Brand demand Uppmärksamma Associera Agera eller förstärka

Stopping power storlek på annonsen 1000 Square pixels

Stopping power, brand linkage and ad size 1000 Square pixels

Stopping power, brand linkage, brand demand and ad size 1000 Square pixels

Observation (stopping power) och födelseår All web ads ¼ page

Annonsstorleken har mindre betydelse – jämfört med Print.

Samtliga mätta Web-annonser Stopping power 39%

Alla mätta web-annonser Stopping power Brand linkage

Alla mätta web-annonser Stopping power Brand linkage Brand demand

Stopping power för olika branscher

Stor variation bland resultaten – ganska hög genomsnittlig Stopping power.

Alla mätta Web annonser Stopping power Read almost all

Ytligt processdjup som som inte i hög grad påverkas av hög observation – motsatt Print

Stopping power för olika www-frekvens

Stopping power för olika www-frekvens

Stopping power för olika tid spenderad

Stopping power för olika tid spenderad

Tid spenderad och användarfrekvens förklarar en stor andel av Stopping power.

Stopping power 40 % 37 % 32%

Var på den “scrollbara” ytan finns annonsen? Stopping power 8/40=20% mindre Of all measurements= 74% 12% 5%

Mer av ytan kan användas – till jämnare priser.

Vad förstärker stopping power? Of all measurements= 12% 88% 5% 95% 3% 97%

Höga värden kommer från starka varumärken och relevans – snarare än från tekniska lösningar.

Brand Building Both None Demand Creating Mission fulfillment Brand Linkage None Demand Creating Brand Demand

Brand Building Both None Demand Creating Mission fulfillment Brand Linkage None Demand Creating Brand Demand

Kreativitet och budskap Läsarens predisposition Media -effekter Kreativitet och budskap Läsarens predisposition Annonsens resultat styrs av

Staffans 7 bud: I genomsnitt mycket ytligt betraktande av web-annonser. Kort tid och grunt processdjup. Hög användarfrekvens (hög OTS) och mycket tid nedlagt ger mycket hög påverkan på Stopping power. Annonsstorlek har inte lika stor betydelse som för Print – med det har fortfarande betydelse. Tidigare kännedom om varumärket är t.o.m. ännu viktigare för web-annonser än för Print. Låg andel “djup”-läsning – ingen korrelation mellan djupläsning och Stopping power. Reducerad Stopping power vid scrollning – men mindre skillnader än väntat. Stor skillnad i scrollning för olika sidor. Filmer och animeringar förstärker Stopping power – men betydligt mindre än väntat.