Motorcyklisters hastigheter

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
HSB - Panelundersökning 4. Sammanfattning •HSB har startat en webbpanel genom vilken HSB önskar kartlägga medlemmars och förtroendevaldas åsikter kring.
Advertisements

AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Allvarligt skadade motorcyklister och mopedister Underlag 2.0.
Använd bilbälte även i lastbilen
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Vem är den svenske motorcyklisten? • motorcyklar i trafik, ägare • 90 % är män, 10 % kvinnor • Medelåldern bland ägarna : 52,2 • Han/hon.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Innehåll, huvudpresentation 4. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 5. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 6. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Session 61 MC Transportforum Extremt beteende EXTREMT BETEENDE – OLOVLIG KÖRNING Jesper Christensen Maria Nordqvist.
Ökad trygghet för bussresenärer och bussförare i Örnsköldsviks kommun
HSB - Panelundersökning 2
Tre attitydkomponenter som påverkar våra bilder av äldre
Attityder och beteende
Utvärdering av samverkansprojektet Linköping City •Syftade till att utvärdera samarbetet mellan Linköpings kommun, Cityföreningen och Cityfastighetsägarna.
Rörelse och kraft Sid
1 © TNS SIFO 2011 Miljöpåverkan 78 procent bland de svarande anser att produktionen av läkemedel har en ganska eller mycket stor miljöpåverkan. En större.
Jobs and Society uppföljning 2007 Hur går det för kunderna? Ansvarig undersökare på Synovate Temo: Arne Modig Beställare på Svenska Jobs and Society:Harry.
Novus Group International AB ”Allmänhetens inställning till klimatmålen och bostadssektorn” Riksbyggen & HSB – 22 juni 2009.
Fakta om vägarbeten Olyckor och incidenter Hastigheter vid vägarbeten
Motorcyklisters attityder och beteende
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Hearing 26 nov Stockholm Moderator: Roberto Vacchi
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
De fem viktigaste fackliga frågeområdena var Anställningstrygghet 2.Löner 3.Skydd mot inkomstförlust 4.Arbetsmiljö 5.Jämställdhet.
© Synovate Ungas attityder till rökning
Resultat från Bilprovningens webbenkät om bilisters inställning och vanor gällande bilkörning och alkohol. September Enkätresultat.
Metoder för att räkna addition och subtraktion
Vad är vad bland nedre luftvägsinfektioner och när behövs antibiotika?
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
Mobilens utveckling Det började med att den italienska uppfinnaren Guglielmo Marconi lyckades föra över röster via radio. Efter det tog det inte länge.
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Referensgrupp Senior alert Dagordning  Förtydligande av mål och prestationskrav 2013, utdataportalen  Utbildning munhälsa och riskbedömning.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Det inträffar olyckor vid snökoterkörning ■Årligen omkommer ett tiotal personer och ungefär 800 skadas ■Två tredjedelar av dödsolyckorna inträffar på isen.
Resultat sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre i Örebro län Västra länsdelen mätperiod 2014.
STs Arbetsmiljörapport 2010
Jordens Vatten.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Rätt fart i Falun! - analys av hastighetsgränser.
Reningsmetoden Naturlig försurning av våra sjöar och vattendrag
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Undersökning av förtroendevalda i Norrbottens läns landsting 2008 Anders Lidström Umeå universitet.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Guide till Punktprevalensmätning Trycksår och Fall
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Antal omkomna i vägtrafiken, Källa: STRADA, Transportstyrelsen.
1 Dags för full frihet. 2 Sjukdom 60+ Inträdesålder: erbjuds i samband med 65-årsdagen Medlemmen måste tacka ja inom 90 dagar från erbjudandedagen Försäkringsbeloppet.
VÄLKOMNA!. ”VI ARBETAR FÖR ATT FLER SKA SERVERA EKOLOGISK OCH KLIMATSMART MAT I RESTAURANG & STORHUSHÅLL.”
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Gymnasieungdomars syn på förarlösa fordon Henriette Wallén Warner.
EXTREMT BETEENDE I TRAFIKEN Maria Nordqvist Tylösandsseminariet 2016.
Parkeringsstrategi Stockholm Januari Vilka är Sveriges MotorCyklister ? En intresseorganisation för alla som kör motorcykel på väg medlemmar.
© Landja Marknadsanalys ABSäkerhet och olycksrisker Sveriges Lantbruk våren Sveriges Lantbruk våren 2013 En undersökning bland lantbrukare Jörgen.
Extremt beteende På MC- handlar om olovlig körning
Mc, Moped - olycksutveckling
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Antal omkomna Ökat fokus på oskyddade trafikanter! trafikanter
Analys av trafiksäkerhetsläget 2012
Ökad säkerhet på motorcykel och moped
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Inför fri hastighet på Sveriges vägar
Presentationens avskrift:

Motorcyklisters hastigheter Undersökning om motorcyklisters inställning till hastighet och acceptans av hastighetsgränser Maria Nordqvist, SMC Nils Petter Gregersen, VTI

Hastighetsenkäten 2013 Webbenkät maj-augusti 2013 2721 svar, 82 % SMC-medlemmar Medelålder 46,83 år (52,2 MC-ägare) 9 % kvinnor 100 % har körkort och nästan alla har tillgång till bil Hög andel sport/supersport/touring/offroad Låg andel custom/classic/standard

Åtgärder som betytt mest för egen säkerhet

Hastighet efter fortbildning

Synbarhet, uppmärksamhet och hastighet

Hade hastigheten betydelse?

+ 30 km/tim över hastighetsgräns

+ 30 km/tim, SMC-/icke SMC-medlem

Passagerare och hastighet

Hastighet vid gruppkörning

Slutat köra i grupp Har det hänt att du kört med en grupp motorcyklister och sedan bestämt dig för att inte köra med dem fler gånger på grund av gruppens körning?

Varningsskylt halka och hastighet

Hastighet vid regn

Korsning – bil - hastighet

Acceptabel hastighet 90 km/tim

Svårast att hålla hastighetsgränsen I vilka lägen tycker du det är svårast att inte överskrida hastighetsgränserna?

Polisens roll

Hastighetsgräns eller trafikrytm?

Slutsatser ABS-målet kommer att uppnås Hastighetsmålet saknar acceptans och kommer inte att nås Sänkta hastighetsgränser lågt rankade En majoritet håller inte hastighetsgränserna En majoritet har kört fortare än 30 km/tim En majoritet anser inte att 50 km/tim och 90 km/tim är acceptabel hastighet

Sänkt hastighet i vissa fall Vid risk för halka sänks hastigheten Vid regn sänks hastigheten Med passagerare sänks hastigheten Med nya däck sänks hastigheten Inför korsningar med bilar sänks hastighet Få gör omkörningar inför korsningar Acceptans finns för sänkt hastighet vid tydliga samband – inte annars

Förslag till åtgärder Varningsskyltar sänker hastigheten Bättre utbildning av MC-förare om hastighet och olycksrisker Information om hastighet till alla MC-ägare Information till andra trafikanter Minska erfarenhetsgapet Uppmärksamma problematiken kring körkorts-lösa på MC – inte accepterat av motorcyklister

Tack för ordet! Slutrapport kan laddas ner på www.svmc.se Kommer att översättas till engelska Mer information: Maria Nordqvist, maria.nordqvist@svmc.se 0243-669 79 Nils-Petter Gregersen, nils.petter.gregersen@vti.se 013-20 41 26