Fyrtaktsprincipen eller Hur fungerar en motor? FOR 1206 Motor del 2 Fyrtaktsprincipen eller Hur fungerar en motor?
De fyra takterna i en Ottomotor Inloppstakt Kompressionstakt Arbetstakt Utloppstakt
Inloppstakt Inloppsventilen öppen Utloppsventilen stängd Kolven rör sig nedåt Bildas ett undertryck i cylindern Bränsleluftblandningen (blb) strömmar in i cylindern Precis innan kolven når sin nedre dödpunkt (ND) stängs inloppsventilen
Kompressionstakt Båda ventilerna stängda Kolven rör sig uppåt Blb komprimeras till c:a 1/10 av sin ursprungliga volym Trycket i cylindern ökar till ca 8-15 bar (kompressionstryck) Precis innan kolven når sin övre dödpunkt (ÖD) antänds blb av tändstiftets gnista
Arbetstakt Båda ventilerna stängda Kolven rör sig nedåt av trycket från expansionen Detta kallas för förbränningstryck (30-50Bar) Den antända blb brinner snabbt c:a 25 m/s Detta är den enda takten då ett mekaniskt arbete sker (vevaxeln roterar) Precis innan kolven når ND öppnas utloppsventilen
Utloppstakt Utloppsventilen öppen Inloppsventilen stängd Kolven rör sig uppåt Pressar nu ut den förbrända blb som nu blivit avgaser via avgasporten Det bildas tryckstötar i avgassystemet Precis innan kolven nått sin ÖD öppnas även inloppsventilen. Detta är den enda takten då båda ventilerna är öppna samtidigt (detta kallas för överlappning)
Redogör för de fyra takterna med hjälp av förkortningar Inloppsventilen (Inl-vent) Utloppsventil ( Utl-vent) Bränsleluftblandning (blb) Övre dödpunkt (ÖD) Nedre dödpunkt (ND)
Ett exempel på redogörelse för inloppstakten Inl-takten: - Inl-vent öppen, utl-vent stängd, kolven till ND, skapas ett undertryck i cyl, blb in och innan kolvens ND stänger inl-vent. Komp-takt och så vidare… Sätt er nu i lugn och ro och skriv ned fyrtaktsprincipen med hjälp av förkortningarna på ett A4 papper (dock utan bok:)