Ledningsgrupp Swedish Lapland Från ord till handling
Projekt Swedish Lapland 2014 Rambudget, Projekt Swedish Lapland 2014 – från ord till handling
Projekt Swedish Lapland 2014 Fördelning budget Destinationsutveckling
Projekt Swedish Lapland 2014 Fördelning budget Dynamisk kunskapsorg 2.0
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Ackumulerad tillväxt jämfört med fjolåret
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter antal
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Destination-/+totaltsvenskainternationella Kiruna 0% % Gällivare +11% % Ajaur/Aplog -2% % Luleå -7% % Piteå +2% % Jokkmokk +6% % Boden +1% %(NO ) HoL -10% % Skellefteå +6% % Älvsbyn -7% % Totalt -1%
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter antal
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter relativt
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Landantal gnpeak Sverige +2% (juni, juli, sept) Norge -11% (mars enda plusmånad) Danmark+14% (feb, mars, april) Finland +5% (sept) Tyskland +1% (jan, nov, dec) Holland -3% (höst, vår) UK +8% (jan, feb, mars, juli, sept) Frankrike +1% (jan, april, juli, nov) Italien+38% 7.000(vår, sommar, senhöst) Ryssland -2% (jan-maj, aug, dec) Japan+16% 8.000(jan-mars, juli), dec) USA -43% 7.000(jan, feb, mars, maj) Spanien -7% 4.000(jan, feb, mars, dec) Totalt -1%
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring svenska gästnätter
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring norska gästnätter
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring tyska gästnätter
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring uk gästnätter
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring japanska gästnätter
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter vinter dec/april12/13
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter sommar, jun/aug 12/13
Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter
Projekt Swedish Lapland 2014 Dynamisk kunskapsorganisation 2.0 Ledarskap “Det räcker inte med att vara förändringsbenägen, vi måste våga leda utvecklingen”
Projekt Swedish Lapland 2014 Utkast program studiebesök Skottland maj Dynamisk kunskapsorganisation 2.0/Destinationsutveckling Ledarskap 18.5 Sunday Fly into Edinburgh in the afternoon An introduction to Scotland the country as background Hotel in Edinburgh 19.5 Monday Visit Scotland HQ in Edinburgh The Scottish Tourism Alliance, the industry representative, in Perth Travel to the Cairngorms national park Hotel in Grantown on Spey 20.5 Tuesday Cairngorms Business Partnership Wilderness ScotlandWilderness Scotland, world class operator Speyside WildlifeSpeyside Wildlife, world class operator. Meal with Scottish produce Hotel in Grantown on Spey 21.5 Wednesday DMO for Inverness and Loch Ness Tourist Information Centre in Inverness – one of the busiest in Scotland Fly out from Inverness
Projekt Swedish Lapland 2014 Dynamisk kunskapsorganisation 2.0 Ledarskap 2-dagars Bootcamp Organisationsutveckling Utvecklingen påverkas inte bara nya tekniska innovationer och mjuka tjänster utan också nya sätt att leda och organisera företag och organisationer i syfte att förbli eller öka sin konkurrenskraft. Managementinnovationer släpar ofta efter, och är de inte lika väl studerade och betonade. Av detta skäl agerar man ofta reaktivt istället för proaktivt när det gäller att förändra sitt sätt att leda och organisera för ökad konkurrenskraft. De som är proaktiva får dock oftast mycket stora konkurrensfördelar. - Föreläsning - Enkät/analys - Workshop förslag
Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling Aktivitet – Book Swedish Lapland Nuläge Globala trender Arbetsgrupp, vad är målet och vilka ska vara med?
Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling Aktivitet – Investeringsprospekt Partnerskap med Business Sweden & Invest in Norrbotten Inventering av lokala investeringsbehov hos företag Aktivitet – Målgruppsanalys Nordnorge Gemensam undersökning av nordnorsk målgrupp Arbetsgrupp
Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling Aktivitet – Partnerskap internationella direktflyg Charter / Säsongsförlängning Arvidsjaur flygplats från Tyskland Charter & linjeflyg Luleå Airport UK Tyskland Aktivitet – Marknadsgruppen för nattåg Tågplan och banarbeten Arbetsgrupp för information vid trafikstörningar
Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling Aktivitet – Träff med kommuner och styrelser på lokal destination Lokala turismplaner Destinationsbolag Kommun Regional turismstrategi Aktivitet – Inventering behov hos turismföretag affärsutveckling Arbetssätt & frågeställningar Arbetsgrupp Produktutveckling – paktetering. Produktutveckling Workshops, Steg 1 & 2
Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling / Dynamisk kunskapsorganisation Aktivitet studiebesök Skottland maj Utkast program: 18.5 Sunday Fly into Edinburgh in the afternoon An introduction to Scotland the country as background Hotel in Edinburgh 19.5 Monday Visit Scotland HQ in Edinburgh The Scottish Tourism Alliance, the industry representative, in Perth Travel to the Cairngorms national park Hotel in Grantown on Spey 20.5 Tuesday Cairngorms Business Partnership Wilderness ScotlandWilderness Scotland, world class operator Speyside WildlifeSpeyside Wildlife, world class operator. Meal with Scottish produce Hotel in Grantown on Spey 21.5 Wednesday DMO for Inverness and Loch Ness Tourist Information Centre in Inverness – one of the busiest in Scotland Fly out from Inverness
Projekt Swedish Lapland 2014 Dynamisk kunskapsorganisation Aktivitet – Mediaträning Intresse? Innehåll – PR / kris? När / Var / Hur ? Aktivitet – Ledarskapsfokus Seminarier Workshops Aktivitet – Swedish Lapland dialoggrupp på Facebook Syfte? Ska den finnas kvar?
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter - Marknadsgrupper
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Jan – Mar 2014
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Jan – Mar 2014
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Blog
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Visningsresa policy Swedish Lapland Tourism Visningsresa mellan 2 eller mer destinationer Transport till och mellan destinations Flyg/Buss Guide Destination/Företag Lokal kostnader inkl boende, mat, aktiviteter Checklist
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Ryssland Marknadsgrupp 24 mars 2014 Ryskmarknadsgrupp möte kl 9-11 Presentation till Murmansk Turism Företag inbjuden av Företagarna Lunch Presentation från Murmansk företag Mingle / meetings
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Marknadsplaner - Intranet UK Company level 1 Participation in 1 day UK product development workshop and/or on site product reviews. Inclusion in UK product manual/web – up to 5 products Company Level 2 Inclusion in UK product manual/web up to 10 products Participation fee at WTM Representation at Destinations show London Update in 1 TO newsletter Priority in TO Fam trips Priority in Press Trips Priority in Social Media Communications
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Produkt & Paketering -Uveckling Workshops - Steg 1 & Steg 2
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Workshop innehåll 1.Lagstadgade företagskrav 2.Branch krav 3.Översatt textmaterial 4.Bildmaterial tillgängligt 5.Bokningsbar 6.Miljö-säkerhets och kvalitetsaktiv 7.Öppethållande 8.Professionellt arbeta med sälj och researrangörsledet 9.Profsig med PR / Media 10.Följa destinations profil och värdegrun, destinationsambassadör
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Workshop innehåll 1.Lagstadgade företagskrav 2.Branch krav 3.Översatt textmaterial 4.Bildmaterial tillgängligt 5.Bokningsbar 6.Miljö-säkerhets och kvalitetsaktiv 7.Öppethållande 8.Professionellt arbeta med sälj och researrangörsledet 9.Profsig med PR / Media 10.Följa destinations profil och värdegrun, destinationsambassadör
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Produkt Manual & Web Uppdatering
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Kommunikations
Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Kommunikations