Ledningsgrupp 2014.02.19 Swedish Lapland 2014 - Från ord till handling.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Advertisements

SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Gemensamt fokus SamhälleAkademi Utbildning Företag Källa: Tage Dolk.
Nationell forskarskola i socialt arbete.
För mycket salt i maten – dags att agera!
Gästnattsstatistik Gävleborgs län maj 2010 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Ryssland* USA* Hotell Stugby Vandrarhem Camping.
13 jan feb apr jul jul nov feb okt nov dec 2006 Antal ledamöter per medlemsland, Europavalet.
Samhällsvetarkåren vid Lunds universitet Forum för internationalisering
Skellefteå Lars Miguel Utsi Projektledare Indigee Urfolksrådgivare Internationella Barentssekretariatet Kirkenes, Norge.
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
F INSAM I V ÄSTRA G ÖTALAND Resultat från SUS januari-december 2013.
September 2013 Anneli Angeling
Näringslivets förväntningar…
Det fortsatta arbetet Projekttiden för Scandinavian Islands är 1 juli juni 2012 Huvudområden för projektet blir: • Kompetensutveckling • Produktutveckling.
Organisationerna. Fas 1 - Rapportering 1. Vad har gjorts, vem har varit med i arbetet 2. Verksamhetens innehåll och nyckeltal 3. Organisation, ansvarsfördelning,
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Finlandsresan 3-5 oktober Ordförande och vice ordförande i Bun/skolutskott samt skolchefer God morgon, god morgon………….
Regional tillväxt- och innovationspolitik Claes Norell
Förväntad medellivslängd vid födseln för pojkar födda per län Källa: SCB.
Miljö, integration och jämställdhet - praktiska tips för ditt projekt! Utbildningsdag den 18 mars 2014.
1 Sammanhållningspolitiken och Europa Strukturfonderna efter : Förberedelser! 2010: Europa e sammanhållningsrapporten Budgetöversyn.
Gästnattsstatistik Gävleborgs län med Hälsingland och Gästrikland (inkl. Älvkarleby) december 2009 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Entreprenörskaps- barometern 2012 Entreprenörskapsbarometern 2012 Sveriges största attitydundersökning.
Årsbokslut för svensk turism 2013
WEB - landingsite med bokningsbara produkter WEB - landingsite med bokningsbara produkter SOCIALA MEDIER – facebook, twitter.
Harry Robertsson, Teknisk Direktör, Stena Rederi AB
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Mattis Bergquist
Erfarenheter AC International. ”Caught by Västerbotten Lapland!”
Styrgrupp Swedish Lapland Från ord till handling.
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Anna Wikholm Kjellberg
Gästnattsstatistik Swedish Lapland September 2013 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH LAPLAND SWEDISH.
Pedagogiska året 2008 Hanvikens förskola Skrindan
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Grundtvig Learning School Partnership under EU:s Lifelong Learning Program Grundtvig Partnerskap 2012.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
Gästnattsstatistik Swedish Lapland Dec 2011/definitiva årssiffror 2011 Sverige Norge Danmark Finland Tyskland Holland Frankrike GBR Italien Ryssland SWEDISH.
Bildserie: 1. Uppdaterad , utskrift 21 mar -15 Structural Funds in the media -lessons learned in Sweden Maria Evertsson Communication officer Nutek.
Program informationsmöte 4 dec  Genomgång utlysningstext  Ansökningsmallen  Övrig information.
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
- Från ord till handling
ESS-S presentation för Region Skåne Utgångspunkter Ett unikt tillfälle En stor potential Hård konkurrens.
Visit South East Sweden visitse.se. Upplevelsekampen.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
Stöd för kommuner i hantering av strandskyddsregelverket Strandskydd i Norrbotten.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Klusterutveckling Innovation och genusfrågor Tina Melin, Klusterprogrammet.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Turismåret 2014 The Tourism Year in Sweden 2014 Baserat på inkvarteringsstatistik/Based on Accommodation.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Bygginnovationssystem, VBEN20 Kristian Widén.
Föreningsaktiviteter ht 2014/ vt 2015 JAN FEB MARS APRIL MAJ JUNI JULI AUG SEP OKT NOV DEC Kristihimmelfärdsläger Trupp Våruppvisning & show 25 april –
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Västsverige SFP Göteborg 26 september 2014 Helena Starfelt.
Ledningsmöte Swedish Lapland Från ord till handling.
Ledningsgrupp Swedish Lapland Från ord till handling.
Arvidsjaur Anmälda våldsbrott per invånare Källa: Folkhälsodatabas.
Kontrakt Norrbotten. Försäkran Norrbotten.
[Produktnamn] Marknadsplan
Continuing the work with scb.se.
Sammanträde med styrelsen
Banarbets- processen.
Photo: Richard Ryan SVB
Förstudie Friluftslivets år 2020
Källa: Folkhälsodatabas
Färdplan CAP Bilaga 1 till rondpm CAP
Arvidsjaur Tonårsaborter (15-19 år) per 1000 kvinnor.
Presentation av antal spelande par år 2017
Kontrakt Norrbotten.
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
Arvidsjaur Utveckling av tonårsaborter årsvis 2000 – 2011
Basketresa Girona april 2019.
Presentationens avskrift:

Ledningsgrupp Swedish Lapland Från ord till handling

Projekt Swedish Lapland 2014 Rambudget, Projekt Swedish Lapland 2014 – från ord till handling

Projekt Swedish Lapland 2014 Fördelning budget Destinationsutveckling

Projekt Swedish Lapland 2014 Fördelning budget Dynamisk kunskapsorg 2.0

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Ackumulerad tillväxt jämfört med fjolåret

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter antal

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Destination-/+totaltsvenskainternationella Kiruna 0% % Gällivare +11% % Ajaur/Aplog -2% % Luleå -7% % Piteå +2% % Jokkmokk +6% % Boden +1% %(NO ) HoL -10% % Skellefteå +6% % Älvsbyn -7% % Totalt -1%

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter antal

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter relativt

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Landantal gnpeak Sverige +2% (juni, juli, sept) Norge -11% (mars enda plusmånad) Danmark+14% (feb, mars, april) Finland +5% (sept) Tyskland +1% (jan, nov, dec) Holland -3% (höst, vår) UK +8% (jan, feb, mars, juli, sept) Frankrike +1% (jan, april, juli, nov) Italien+38% 7.000(vår, sommar, senhöst) Ryssland -2% (jan-maj, aug, dec) Japan+16% 8.000(jan-mars, juli), dec) USA -43% 7.000(jan, feb, mars, maj) Spanien -7% 4.000(jan, feb, mars, dec) Totalt -1%

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring svenska gästnätter

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring norska gästnätter

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring tyska gästnätter

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring uk gästnätter

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring japanska gästnätter

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter vinter dec/april12/13

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter sommar, jun/aug 12/13

Projekt Swedish Lapland 2014 Preliminär gästnattsstatistik 2013 Helår 2013, förändring gästnätter

Projekt Swedish Lapland 2014 Dynamisk kunskapsorganisation 2.0 Ledarskap “Det räcker inte med att vara förändringsbenägen, vi måste våga leda utvecklingen”

Projekt Swedish Lapland 2014 Utkast program studiebesök Skottland maj Dynamisk kunskapsorganisation 2.0/Destinationsutveckling Ledarskap 18.5 Sunday Fly into Edinburgh in the afternoon An introduction to Scotland the country as background Hotel in Edinburgh 19.5 Monday Visit Scotland HQ in Edinburgh The Scottish Tourism Alliance, the industry representative, in Perth Travel to the Cairngorms national park Hotel in Grantown on Spey 20.5 Tuesday Cairngorms Business Partnership Wilderness ScotlandWilderness Scotland, world class operator Speyside WildlifeSpeyside Wildlife, world class operator. Meal with Scottish produce Hotel in Grantown on Spey 21.5 Wednesday DMO for Inverness and Loch Ness Tourist Information Centre in Inverness – one of the busiest in Scotland Fly out from Inverness

Projekt Swedish Lapland 2014 Dynamisk kunskapsorganisation 2.0 Ledarskap 2-dagars Bootcamp Organisationsutveckling Utvecklingen påverkas inte bara nya tekniska innovationer och mjuka tjänster utan också nya sätt att leda och organisera företag och organisationer i syfte att förbli eller öka sin konkurrenskraft. Managementinnovationer släpar ofta efter, och är de inte lika väl studerade och betonade. Av detta skäl agerar man ofta reaktivt istället för proaktivt när det gäller att förändra sitt sätt att leda och organisera för ökad konkurrenskraft. De som är proaktiva får dock oftast mycket stora konkurrensfördelar. - Föreläsning - Enkät/analys - Workshop förslag

Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling Aktivitet – Book Swedish Lapland Nuläge Globala trender Arbetsgrupp, vad är målet och vilka ska vara med?

Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling Aktivitet – Investeringsprospekt Partnerskap med Business Sweden & Invest in Norrbotten Inventering av lokala investeringsbehov hos företag Aktivitet – Målgruppsanalys Nordnorge Gemensam undersökning av nordnorsk målgrupp Arbetsgrupp

Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling Aktivitet – Partnerskap internationella direktflyg Charter / Säsongsförlängning Arvidsjaur flygplats från Tyskland Charter & linjeflyg Luleå Airport UK Tyskland Aktivitet – Marknadsgruppen för nattåg Tågplan och banarbeten Arbetsgrupp för information vid trafikstörningar

Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling Aktivitet – Träff med kommuner och styrelser på lokal destination Lokala turismplaner Destinationsbolag Kommun Regional turismstrategi Aktivitet – Inventering behov hos turismföretag affärsutveckling Arbetssätt & frågeställningar Arbetsgrupp Produktutveckling – paktetering. Produktutveckling Workshops, Steg 1 & 2

Projekt Swedish Lapland 2014 Destinationsutveckling / Dynamisk kunskapsorganisation Aktivitet studiebesök Skottland maj Utkast program: 18.5 Sunday Fly into Edinburgh in the afternoon An introduction to Scotland the country as background Hotel in Edinburgh 19.5 Monday Visit Scotland HQ in Edinburgh The Scottish Tourism Alliance, the industry representative, in Perth Travel to the Cairngorms national park Hotel in Grantown on Spey 20.5 Tuesday Cairngorms Business Partnership Wilderness ScotlandWilderness Scotland, world class operator Speyside WildlifeSpeyside Wildlife, world class operator. Meal with Scottish produce Hotel in Grantown on Spey 21.5 Wednesday DMO for Inverness and Loch Ness Tourist Information Centre in Inverness – one of the busiest in Scotland Fly out from Inverness

Projekt Swedish Lapland 2014 Dynamisk kunskapsorganisation Aktivitet – Mediaträning Intresse? Innehåll – PR / kris? När / Var / Hur ? Aktivitet – Ledarskapsfokus Seminarier Workshops Aktivitet – Swedish Lapland dialoggrupp på Facebook Syfte? Ska den finnas kvar?

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter - Marknadsgrupper

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Jan – Mar 2014

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Jan – Mar 2014

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Blog

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Visningsresa policy Swedish Lapland Tourism Visningsresa mellan 2 eller mer destinationer Transport till och mellan destinations Flyg/Buss Guide Destination/Företag Lokal kostnader inkl boende, mat, aktiviteter Checklist

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Ryssland Marknadsgrupp 24 mars 2014 Ryskmarknadsgrupp möte kl 9-11 Presentation till Murmansk Turism Företag inbjuden av Företagarna Lunch Presentation från Murmansk företag Mingle / meetings

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Marknadsplaner - Intranet UK Company level 1 Participation in 1 day UK product development workshop and/or on site product reviews. Inclusion in UK product manual/web – up to 5 products Company Level 2 Inclusion in UK product manual/web up to 10 products Participation fee at WTM Representation at Destinations show London Update in 1 TO newsletter Priority in TO Fam trips Priority in Press Trips Priority in Social Media Communications

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Produkt & Paketering -Uveckling Workshops - Steg 1 & Steg 2

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Workshop innehåll 1.Lagstadgade företagskrav 2.Branch krav 3.Översatt textmaterial 4.Bildmaterial tillgängligt 5.Bokningsbar 6.Miljö-säkerhets och kvalitetsaktiv 7.Öppethållande 8.Professionellt arbeta med sälj och researrangörsledet 9.Profsig med PR / Media 10.Följa destinations profil och värdegrun, destinationsambassadör

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Workshop innehåll 1.Lagstadgade företagskrav 2.Branch krav 3.Översatt textmaterial 4.Bildmaterial tillgängligt 5.Bokningsbar 6.Miljö-säkerhets och kvalitetsaktiv 7.Öppethållande 8.Professionellt arbeta med sälj och researrangörsledet 9.Profsig med PR / Media 10.Följa destinations profil och värdegrun, destinationsambassadör

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Produkt Manual & Web Uppdatering

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Kommunikations

Projekt Swedish Lapland 2014 Marknadföring & Kommunikation Aktiviteter – Kommunikations