Lärstilar Pilotutbildning Utbildningskontoret Ht-08 Barbro och Ewa www.hundochkatter.se/larstilar.ppt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Frågor som vi brottats med
Advertisements

UTVECKLINGSARBETE I FÖRSKOLAN - måste vi göra det så svårt?
Skolbibliotekets hemsida Vad finns där… Hjälp till skolarbeten.
“Tänk över det här...” Klicka med musen för att se bildspelet...
Samtala om böcker.
- en positiv och realistisk självbild
Barnanpassad utredning
ABSOLUT BrucElvis Det här bildspelet består av material som BrucElvis tror han kommit på alldeles själv. Dock kan ju någon annan varit lika ”smart / rolig”
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Åk 9 - året då det händer -.
Prova  Roliga bilder  Spel  Roliga videoz  Musikspelare  Downloads!  Till de minsta  Kontakt.
Analytiker & Holistiker
Pimpedstart PIM Upptaktsträff för pedagoger.
Mål och betygskriterier
Tankar och träning vid Parkinsons sjukdom
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
BILD 1-20 Idag Varför ska barn komma till tals? Kaffe Vad behövs? (Vilka förutsättningar?) Hur kan det gå till? Barnperspektiv och barnets eget.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Hur får jag använda digitalt material i min undervisning?
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Välkomna!. Uppföljning av studiestart & mottagningen Diskutera gärna två och två men fyll i enkäten individuellt 1)Program? 2)Kvinna/Man/Hen? 3) Deltagit.
Askersunds kommun
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
PRAKTISK IDROTTSPSYKOLOGI Peter Hassmén Göran Kenttä Henrik Gustafsson
Novus Opinion Föräldrar om skolan Första diagramrapport Arne Modig Viktor Wemminger.
Lärstilar Föreläsning Lärstilar och minnestekniker
Konsten att lyckas med sina studier
Att övertyga ! Disposition och mall.
Analytiker & Holistiker
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Cecilia Lundberg Projektkoordinator HHÅA, MEN tidigare assistent i miljöbiologi.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Rudbeck - en utvecklingsresa
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Begrepp.
PIMUpptaktstod0810.ppt PIM Upptaktsträff. PIMUpptaktstod0810.ppt PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens PIM – Praktisk IT- och Mediekompetens IT-fortbildning.
Här kommer det finnas ett stolpmanus för föreläsningen
HÄLSA Föreläsning om HÄLSA Av och med Stefan Lindström
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Övergången mellan sidorna sker automatiskt med 20 sek. intervaller. Ni kan även använda rullningslist för att komma till nästkommande sida.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Varför börjar alla prata om ”Drop outs” ?
Att Skapa Serier.
Hur du tar hand om din kunskap
Kapitel 2 sid S 75. Det liv man lever och den livsstil man väljer handlar mycket om hur stor motivation man har. Vissa vill motionera och röra på.
Vem är jag, Vem är du?.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Sammanställning av enkätsvar ang
Sammanställning av enkätsvar med familje- och fritidsknytning från drogvaneundersökningen åk 9, mars 2009.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
1. Genomför enkäten och redovisa resultatet 4. Vid vilka tillfällen fungerar bra eller hyfsat bra redan idag? Vad är det som gör att det funkar vid dessa.
Elev loggbok.
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Att jobba språkutvecklande
Hur får vi Sigbox att bli en helhet? BFL, SUA, IKT.
Jag har läst en bok som heter Nya Bellman historier och den är skriven av Peter Gissy.
Träff 11 Välkomna!.
Presentationens avskrift:

Lärstilar Pilotutbildning Utbildningskontoret Ht-08 Barbro och Ewa

PILOTUTBILDNINGEN Träff 4 ggr Genomföra lärstilsanalys med elever Följa upp individuellt med elever Praktiskt arbete Grupprofil, genomgång och tolkning Lena Boström, Lärstilscenter Konkret/praktiskt arbete, tillämpning Tillverkning av undervisningsmateriel

Varför känna till sin lärstil ”Om man känner till hur man själv fungerar när man ska lära sig något, kommer man att lyckas mycket bättre. Det handlar om att få insikt om sin individuella lärstil, och förstå vilka inre och yttre faktorer som är viktiga i lärsituationen.” Boström, Lena & Ingemar Svantesson

Dunn och Dunns lärstilsmodell 5 stimuli som är uppdelade i 20 olika element (faktorer) Veta mer? Klicka här! Eller här!här

Vilka preferenser har du? Klicka på bilden. Rummet

Exempel på material som tillverkats av lärare/elever på Almåsgymnasiet Kunskapsspel i historia (Spelet inköpt på Myrorna)

Taktilt och visuellt material i sömnad

Kunskapsspel tillverkat av elever

Kunskapsspel i historia

Hur går själva lärstilsanalysen till? Eleverna fyller i ett häfte med 49x4 påstående. Ex: -Jag tycker verkligen om att ha det svalt i klassrummet. -När det är för varmt kan jag inte koncentrera mig. -Jag tycker bättre om de kalla månaderna. -Jag tycker inte om att ha på mig varmare kläder inomhus, det känns obekvämt. Vi sammanställer svaren  Spec.ped. Yvonne L och Sirpa H som matar in svaren i ett dataprogram. Vi får tillbaka grupprofiler och individuella profiler. Enskilda genomgångar med eleverna.

Hur kan/tänker vi använda oss av lärstilsanalyserna? Vi har blivit mer medvetna om våra egna och elevernas lärstilar i arbetslaget Grupp- och individprofilerna hjälper oss att individanpassa undervisningen mer Anpassa klassrummen? Ännu mer medvetenhet när det gäller undervisningsmaterial Tillverka eget material? Tid? Arbetslaget läser bok om lärstilar

Länkar, tips och annat Göra snottror/snoruntare Praktiskt arbete med lärstilar/Skolporten Brainbooks Inlärningsmodeller i praktik och teori (Rekommenderas att läsas!) Ladda ner mindmapsprogram (PIM) Free-mind Arbeta med Free-mind (PIM)Arbeta med Free-mind Spela spel, se film med samma temaSpela spelfilm med samma tema Förenklade lärstilstester på nätet Learning styles

Vi (l)är olika …men ändå ganska lika Vi lär oss bäst om vi får använda våra bästa strategier Vi blir bättre på att lära om vi utvecklar våra svaga sidor Vi sitter alla inne med många olika begåvningar Vi lär bäst om flera sinnen blir involverade Vi minns bäst det vi själva har varit med om att skapa Vi lär oss bättre om vi mår bra och har roligt Vi vill alla ha uppmuntran och respons Vi har mest att lära av dem som inte tänker som vi