Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
En attraktiv Östgötaregion Där stad och land är med på tåget?
Advertisements

Motorstadion i Lidköping en idrottsplattform som specialanpassats för personer med funktionsnedsättning. Vi vill erbjuda funktionshindrade en fin upplevelse.
Marxism ”Historien om alla hittillsvarande samhällen är en historia om klasskamp.” Det kommunistiska manifestet Ekonomi, materialism. Människan.
Europeiska kommissionens förslag till:
Aktuellt på EU-nivå Vitboken om den europeiska transportpolitiken ”Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt.
Rapport Öresundstågtrafiken Punktlighetstatistik Kapacitet – tåg på verkstad.
Samhällsutvecklingsrapport
EU:s program för konkurrenskraft och innovation, CIP, Lissabonstrategin – tillväxt och sysselsättning Mål  att utveckla företagens konkurrenskraft,
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Strategi för Transportstyrelsens tillsyn över järnvägsmarknaden
Genomförandeprojektet Vård 2010 – så blev det NU-sjukvården Oktober 2010.
Aktuellt från Västtrafik
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Fjärde järnvägspaketet
E NERGY A NALYSIS OF A POWDER PLANT A study at Sandvik in Coventry.
Jag vill gärna att du kommer över på en liten afterwork-öl, ta gärna med dig familjen eller några vänner och titta in.
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
Reduceringsplan Göteborg T14
Tidtabellens betydelse för samhällsekonomisk lönsamhet Pilotstudie Ostkustbanan TVEMS: Timetable Variant Evaluation Model for Single-tracks sid 1 CTS-seminarium.
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Järnvägsstyrelsens trafikföreskrifter, historik
Välkommen till SJs pressträff
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Kollektivtrafiken Maria Linder Förvaltningschef.
Single European Railway Committee (SERAC)
Pilotlän för grön utveckling Norrbotten Dalarna Skåne EID styrgrupp 8 oktober 2013.
Effektstyrning® av IT Vad är det? Varför då? Hur gör man?
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
Från analog till digital skola. Bakgrund Från Småskaligt verksamhetsnära IT Via Teknikstyrd stordrifts IT med administrativa industriella förtecken På.
Att argumentera för miljörådgivning Introduktionskurs Uppsala september 2014.
LKAB Kapacitet Malmbanan
SAMVERKAN FÖR DUBBELSPÅR Gävle - Härnösand. Sveriges längsta & mest belastade enkelspår Stora problem i tågtrafiken och hög förseningsstatistik Trafikprognosen.
TMALL 0141 Presentation v 1.0 Dialog om utbytestakten av spår på sträckan Boden - Bastuträsk.
Trafik och infrastruktur ch 2050 Synpunkter från Kalmar län Helena Ervenius, Regionförbundet i Kalmar län
Val av transport till resmålet.
Region Norrland Kartläggning av kollektivtrafiken
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
– ett av landets intressantaste samhällsbyggnadsprojekt.
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency 1 Nationell EBH-träff – Osäkerheter och projektrisker Ulf Larsson, Naturvårdsverket.
Reduceringsplan Öst T Infrastruktur Reducering grön Normal trafik Reducering gul Mindre störning Reducering orange Större störning Reducering.
Kapacitet i nätverk med NEMO KAJT Dagen, Ary P. Silvano
Projekttitel: FLOAT – FLexibel Omplanering Av Tåglägen
Den framtida operativa trafikbilden Inst. för informationsteknologi Uppsala universitet Bengt Sandblad.
TLl FOI-behov 2016 VO Trafikledning Trafikledningssystem Förvaltning Ewa Gustafsson Systemdesign Karl-Einar Jonsson.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Företagsklimat Företagares och politikers syn på skatter, regler och kostnader Skillnader i synen på företagsklimatet 2010 Dalarnas län.
Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg
– It’s Logic Infrastrukturutredning CMP Presentation av utredningsresultat
Ekonomiska stöd för energieffektivisering från Energimyndigheten
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kronobergs län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Kalmar län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Blekinge
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Upplands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Gotlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Södermanlands län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Skåne län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Jönköpings län
Skillnader i syn på företagsklimatet 2010 Örebro län
Nätverk för energieffektivisering (EEnet)
Algoritm för insättning av ett tåg i en befintlig tidtabell
Kapacitetsplanering på järnväg Kristina Eriksson
Bra vinterunderhåll stärker punktligheten för resenärer och trafikanter - Klimatsmart Nvf seminarium i Roskilde 16 sept 2013 Einar Schuch Regiondirektör.
Helena Stigson, Folksam
Aktuellt från Västtrafik
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Banarbets- processen.
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Referensgruppen Sakfrågor
Intermodalt Hub-system
Presentationens avskrift:

Därför järnväg – fördomar eller möjligheter Kenneth Håkansson Banverket Leveransdivisionen

Mer kapacitet ur befintligt nät Fyrstegsprincipen Hitta andra lösningar för marknadens transportbehov Administrativa åtgärder i produktionsplanerna Smärre investeringsåtgärder i anläggningen Investeringar i nya spår

1.Trafiksamordning ex. i.regional och lokal tågtrafik integreras för att samutnyttja tåglägen med längre och färre tåg där resenärernas biljetter gäller för såväl länstrafikhuvudmannens som det kommersiella järnvägsföretagets tågtrafik ii.Annat uppehållsmönster för de olika tågen på linjen 2.Sänkt hastighet för tågen – då går det att köra tätare på grund av att bromssträckan blir kortare 3.Bokningsavgifter eller andra ekonomiska incitament Administrativa åtgärder i trafikplanerna

4.Utveckla den administrativa kapacitetstilldelningen ytterligare med ”grövre” leveransåtagande från Banverket 5.Frångå de årliga minutexakta tidtabellerna och inför exv. månatliga revisionstillfällen för samtliga tåg– innebär bl a kortare ”rullande” annonseringsperioder för persontågen 6.Fastställda trafikstrukturer i form av förplanerade tåglägen i trånga sektorer 7.Trafikplaneringen och Operativ trafikledning ”vässas” 8.Specialtransporter för tyngre och bredare gods Administrativa åtgärder i trafikplanerna

Trångt, men… …vi har ”öppet” 24/7

Smärre investeringsåtgärder i anläggningen 1.Små åtgärder i anläggningen för att få bättre ”harmoni” i systemet i förhållande till trafiken 2.Investeringar i fler förbigångs- eller mötesspår 3.Investeringar i uppställningsspår på bangårdar

Internationell trafik – men nu blev det väl ändå svårt….

Internationellt samarbete Rail Net Europe (RNE) –Samarbete mellan infrastrukturförvaltare –Gemensamt arbetssätt –Enkla kontaktvägar –Nätverk –Korridorer –Katalogtidtabeller –Pathfinder

Välkommen på banan!!!