Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren
Ver 1.0 Vad vi ska gå igenom på detta pass! Vad menas med naturmetoden? Trappan Träna med en färg Svåra ord, och terminologi
Ver 1.0 Vad menas med naturmetoden? Om man skall lära sig saker som finns runtomkring en finns det ett naturligt och logiskt sätt att lära sig dem på.
Ver 1.0 Kan man bjuda på fem poäng? Tydliga exempel. K D x x x x i ruter med en partner som passat i följande budgivning. MTVPartnerMTHDu 1 hjpass1 sppass 2 klpasspass?
Ver 1.0 Träna med en färg I en senare lektion får utspelaren: D och spelar ut tvåan. ”Kom igen”. 6 5 D K 9 3 E kn 4 Hur illustrerar du problemet?
Ver poäng för 3 NT DuPartner? 15 – 173 NTVad är det? 15 – 17 2 NTVad är det? 16 – 193 NTVad är det? 16 – 192 NTVad är det?
Ver 1.0 Vad är målet? 1 hj2 hjVad är målet? Vad har 1-hjärterhanden som max? Med hur många poäng måste du bjuda? (Det är bättre än negationen, med x poäng får du INTE passa.) 1 hj3 hjVad är målet?
Ver 1.0 Grupparbete Förklara dessa poängintervaller. 1 hj – 1 sp 6 p 1 hj – 2 ru 10 p Förklara dessa poängintervaller. 1 hj – 2 hj 6-10 p 1 hj – 3 hj p
Ver 1.0 Ett utspel Du har lyckan att få spela ut mot ett sangkontrakt med följande ganska fantastiska hand: E E E K D kn Vilket kort börjar du med?
Ver 1.0 Utspel Utspelet skall fortfarande vara med ett sangkontrakt. E K D kn 8 5 10 9 Vilket kort väljer du nu? Varför det? Hur kommer det här att gå? Hur många stick tror du att du får?
Ver 1.0 Utspel E 7 K kn Vilket kort väljer du nu? Hur kommer det att gå nu? Vad är det som avgör om det här skall bli bra? Vilket kort vill du helst att partnern skall ha? Om han inte har det – vilket kort vill du helst att han skall ha i stället?
Ver 1.0 Trappan Ett pedagogiskt instrument att ha som stöd i budgivningen. Ett enkelt sätt att illustrera hur man kommer till BONUS. Att utmana, kräva av deltagarna att ta utmaningen. Praktisk metod för: Värdering och beslut
Ver 1.0 Använd inte termer eleverna inte förstår Bridgen vimlar av uttryck, som är svåra. 1- över-1, 2-över-1, dam tredje, fyra löss, mikroruter, bult, bet,torsk, brax….
Ver 1.0 Om du lär dem Schneider Skall du inte använda orden hög- eller lågmarkera. Det blir totalt förvirrande om en 2:a är en ”högmarkering” eller en 8 en ”lågmarkering”. Använd ord som ”positiv markering”, ”Stopp” eller ”Byt”, ”Kom Igen!” etc
Ver 1.0 Mera markeringar Varför är det lättare att förstå att ett högt kort är en högmarkering och ett lågt är lågmarkering. Nian=Bra i färgen Tvåan=Dåligt i färgen
Ver 1.0 Barn och ordet INTE Gå INTE över vägen!