Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön 2003-11-14 Kursledare Bengt Nygren.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Advertisements

Markeringar Positiv markering Negativ markering
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger. THE BIG FIVE.
Budgivning för nybörjare
© Lennart Ekman, Alvik BC
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Skapa jullåtar i grupp med Garageband
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Lösningsinriktad Pedagogik.
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Novus Allmänheten om regional identitet i Dalarna (Del A) November Peter Blid Helena Björck Ida af Robson 2064.
• Frågeledaren är den som vet svaren. De finns under en länk på sidan i kalendern. • Ni behöver antingen en 12-tärning eller två vanliga tärningar. • Slå.
Skriva för att lära – så gör du
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
Ver 1.0 Välkommen till Från kurs – klubb Planering – Rekrytering – Kurs Bosön Kursledare Thomas Larsson.
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Jag tänker, alltså finns jag. René Descartes
Stora additionstabellen
Hur kan man bestämma kön på fåglar? Fram till nu har detta varit ett svårt problem. I många fall har endoskopi varit den enda säkra metoden.
För Dej som har spelat fyrmanswhist
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad har hänt – skämt på allvar
Trumfstödsvisande svar på öppningsbudet 1 i högfärg Tidigare har vi lärt oss att svara enl. följande då partnern öppnat med t.ex 1hj: 2hj = 6-10 p (honnörs.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Barns delaktighet _____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
LEDARSKAP & METODIK Kristina Yondt
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Bosön Kursledare Bengt Nygren
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Vägledare Ingela Holmquist (HQ) Tel:
Skolmiljö inflytande, stöd från lärare, mobbingförebyggande Skoljämförelser, 2012 (Ekebyhovsskolan åk 7, finns inte representerade. Ej heller Birkaskolan.
Försvar mot 2 ruter Multi
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Pass om kursmaterial Bosön Kursledare Peter Johansson.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Skapa en bild av hur det sitter Utnyttja tillgänglig information – Budgivning. Räkna poäng. Hur mycket har P? – Utspelet. Hur sitter det i utspelsfärgen?
Ver 2.0 MME Välkommen till Ruterutbildning för nybörjare Bosön 2003 Micke Melander.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Ekonomi och ersättning Bosön Kursledare Thomas Larsson.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Exempel på skriftligt omdöme
Kontrollbud, RKCB, Schneider
Öppningshand, Marmic, Positiva inviter, Invitbud
Grundkurs lektion 13 Att bjuda flera färger på entricks nivån.
Lektion 1, grundkurs. Färgerna är rangordnade Spader(högsta färgen) Hjärter Ruter Klöver.
Lektion 8 Grundkurs. SH:s första bud utan trumfstöd 1-över-1 Din partner öppnar budgivningen med 1♥. Vad bjuder du med ♠ A Q 8 6 ♥ K 4 2 ♦ Q 7 5 ♣ 6 5.
GK 18 Öppningsbudet 2 ♣. Överstarka händer Med 12 – 19 hp och ojämn hand öppnar du med 1 trick i färg. Med starkare händer, 20 hp eller mer och ojämn.
Möte 3 Trumfspel.
GK 19 2NT - öppning.
Hemuppgifter lektion 6 Grundkurs.
Hemuppgifter 8 Grundkurs.
Lektion 3 Grundkurs.
Grundkurs lektion 14 Inkliv.
GK 16 Stayman 1 NT - 2.
Hemuppgifter 9 Grundkurs.
Fortsättningskurs Lektion 1.
Balanserad hand öppning i NT
Svarsbud med trumfstöd (rep.)
Möte på måndag Uppföljningsmöte – Nybörjarkursen Vad är bra?
Repetition spelföring
 Kap 6 1NT - överföring 2
Fortsatt budgivning 3 Föregående 2 avsnitt: Du öppnade och din partner bjöd en ny färg (1Ö1 2Ö1)(6 11) Du får absolut inte passa! (rondkrav) Den eviga.
 Kap 6 1NT - överföring 2
Välkommen till bridgelärarutbildning Frågeteknik
Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden
Korta handens honnörer först Blocka en färg Täcka honnör med honnör
Presentationens avskrift:

Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Naturmetoden Bosön Kursledare Bengt Nygren

Ver 1.0 Vad vi ska gå igenom på detta pass! Vad menas med naturmetoden? Trappan Träna med en färg Svåra ord, och terminologi

Ver 1.0 Vad menas med naturmetoden? Om man skall lära sig saker som finns runtomkring en finns det ett naturligt och logiskt sätt att lära sig dem på.

Ver 1.0 Kan man bjuda på fem poäng? Tydliga exempel. K D x x x x i ruter med en partner som passat i följande budgivning. MTVPartnerMTHDu 1 hjpass1 sppass 2 klpasspass?

Ver 1.0 Träna med en färg I en senare lektion får utspelaren: D och spelar ut tvåan. ”Kom igen”. 6 5 D K 9 3 E kn 4 Hur illustrerar du problemet?

Ver poäng för 3 NT DuPartner? 15 – 173 NTVad är det? 15 – 17 2 NTVad är det? 16 – 193 NTVad är det? 16 – 192 NTVad är det?

Ver 1.0 Vad är målet? 1 hj2 hjVad är målet? Vad har 1-hjärterhanden som max? Med hur många poäng måste du bjuda? (Det är bättre än negationen, med x poäng får du INTE passa.) 1 hj3 hjVad är målet?

Ver 1.0 Grupparbete Förklara dessa poängintervaller. 1 hj – 1 sp 6 p 1 hj – 2 ru 10 p Förklara dessa poängintervaller. 1 hj – 2 hj 6-10 p 1 hj – 3 hj p

Ver 1.0 Ett utspel Du har lyckan att få spela ut mot ett sangkontrakt med följande ganska fantastiska hand:  E E  E  K D kn Vilket kort börjar du med?

Ver 1.0 Utspel Utspelet skall fortfarande vara med ett sangkontrakt.  E  K D kn 8 5  10 9 Vilket kort väljer du nu? Varför det? Hur kommer det här att gå? Hur många stick tror du att du får?

Ver 1.0 Utspel  E 7  K kn  Vilket kort väljer du nu? Hur kommer det att gå nu? Vad är det som avgör om det här skall bli bra? Vilket kort vill du helst att partnern skall ha? Om han inte har det – vilket kort vill du helst att han skall ha i stället?

Ver 1.0 Trappan Ett pedagogiskt instrument att ha som stöd i budgivningen. Ett enkelt sätt att illustrera hur man kommer till BONUS. Att utmana, kräva av deltagarna att ta utmaningen. Praktisk metod för: Värdering och beslut

Ver 1.0 Använd inte termer eleverna inte förstår Bridgen vimlar av uttryck, som är svåra. 1- över-1, 2-över-1, dam tredje, fyra löss, mikroruter, bult, bet,torsk, brax….

Ver 1.0 Om du lär dem Schneider Skall du inte använda orden hög- eller lågmarkera. Det blir totalt förvirrande om en 2:a är en ”högmarkering” eller en 8 en ”lågmarkering”. Använd ord som ”positiv markering”, ”Stopp” eller ”Byt”, ”Kom Igen!” etc

Ver 1.0 Mera markeringar Varför är det lättare att förstå att ett högt kort är en högmarkering och ett lågt är lågmarkering. Nian=Bra i färgen Tvåan=Dåligt i färgen

Ver 1.0 Barn och ordet INTE Gå INTE över vägen!