Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Advertisements

Repetition av språket Java
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Imperativ Programmering
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
De fundamentala datatyperna
Om Java C =>Java syntax variabler metoder färdiga klasser
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
1 Föreläsning 6 Klass Object, instans av klass public/private Klassvariabler och klassmetoder.
1 ITK:P1 Föreläsning 5 Iteration, slumpning och arrayer DSV Peter Mozelius.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Ali Ghodsi Variabler En variabel är en sorts behållare som man kan placera data i Man måste ange typ och namn för alla variabler.
Programmering B PHP Lektion 2
Vektorer (klassen Vector) Sortering
Programmeringsteknik för Media1 & K1
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Föreläsning 8 Arv och abstrakta klasser. Arv Definierar en klass utifrån en redan existerande klass Den nya klassen utökar den ärvda klassen ( extends.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 5 ( ) INNEHÅLL: -Metoder.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
Föreläsning 4 Klasser Och Objekt.
1. Ett problem/uppgift.
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Central-enhet PM CPU BIOS Skiv- minne Sekundär- minnes- enheter (SM)
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
OOP F5:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 5 Klasser och objekt Skapa objekt - new Referenser Konstruktorer Inkapsling.
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 5 Klasser och instanser
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 7 Repetition Sammansatta datatyper –vektor (hakvektor, array) –matris.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 3 Operatorer Flödeskontroll Primitiva datatyperKlasser i API och egna klasser int double byte float char boolean short long String BufferedReader.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
OOP&M - teori1 OOP– Föreläsning vecka Genomgång uppgifter Arbetsmetoder Repetition Kapitel 14 Metoder.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 3 kap 2-4 Repetition Föreläsning-datayper-syntax-tilldelning.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Presentationens avskrift:

Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket

Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för Macintosh Java VM för Windows.java.class ÅÄÖ… … använd helst inte dessa som namn på identifierare.

Ett Första Program OBS!! I Java-applikationer måste det finnas en main-metod! public class FirstApp { public static void main(String[] args) { System.out.println("Java!"); } }

Main-metoden public = tillgänglig utanför klassen static = klassmetod void = returnerar inget värde main = namnet på metoden String[] args = array av strängar (argument) public static void main(String[] args) public static void main(String[] args) { System.out.println(args[0]); }

Kommentarer Används för att göra ett programs källkod lättare att läsa Enradskommentar // Resten av raden är en kommentar Blockkommentar /* Blockkommentarer kan vi använda när vi vill kommentera över flera rader */ Dokumentationskommentar /** Dokumentationskommentar */

Identifierare Är ett namn för t.ex en variabel Kan bestå av bokstäver, siffror, _ och & Får inte börja med siffra Kan innehålla valfritt antal tecken Java gör skillnad på STORA och små bokstäver

Primitiva datatyper Java har stöd för ett antal för- definierade datatyper booleantrue/false char(16-bita Unicode) byte, short(16-bitars heltal) int(32-bitars heltal) long(64-bitars heltal) float(32-bitars flyttal) double(64-bitars flyttal) Av dessa kan variabler deklareras String kan ses som primitiv datatyp

Variabler Är en plats i datorns minne Används för att spara data Måste deklareras med datatyp och namn innan de används // Olika exempel på deklarationer int heltal; int heltal2; double stortDecimaltal; char ettTecken; boolean sant, falskt; float 1tal; // EJ TILLÅTET NAMN int talet = 14; String s = "Java är kul!";

Escape-sekvenser Dessa escape-sekvenser finns: \nInfogar en radbrytning \tInfogar en tabbstop \\Skriver ut en ’backslash’ \"Skriver ut en ’dubbelfnutt’ Dessa koder kan användas för åäö åalt äalt öalt Åalt + ???? (någon som vet) Äalt Öalt

Operatorer Används i uttryck tillsammans med de fördefinierade typerna Aritmetiska+ - / * (++, --) Jämförelse = == != Booleska&& || ! Bitoperatorer& | ~ Skiftoperatorer > >>> Tilldelning=

Kontrollflöden Kontrollflödeskonstruktionerna i Java är: Villkorskonstruktioner: if-else och switch Iteration: while, do-while och for Avbrott: break, continue och return

Klasser Och Objekt Javaprogram beskrivs i klasser En klass är en typdefinition av något En klass består av fält och metoder fält: data som ska associeras till klassen metod: operationer som ska utföras Klass Fält (medlemsvariabler) Metoder Satser Villkor Iterationer (loopar)

Stina: Person name = "Stina" pnr ="780421" typ Objekt Kalle: Person name = "Kalle" pnr ="710123" typNamn Fält (data) Metoder (beteende) Klass Person - Name : String - Pnr : String + setName (n:String) + getName : String + setPnr (p:String) + getPnr : String Klasser Och Objekt Av klassen skapas objekt… …som är förekomster av klassen

Koden För Klassen Person public class Person { // Fält private int pnr; private String namn; // Metoder public void setNamn(String namn) { this.namn = namn; } public String getNamn() { return namn; } }

Operatorer (forts) ”Special” operatorer: new – skapa objekt av en klass Person olle = new Person("Olle", "710123"); (cast) – ändra typ på ett uttryck instanceof – testa typen på objekt double a = 12.7; int b = (int)a; // b har nu värdet 12 if (olle instanceof Person) System.out.println("Olle är en person"); else if (olle instanceof Djur) System.out.println("Olle är ett djur");

Arv Nya klasser skapas av befintliga Har samma egenskaper Kan lägga till eller göra om Fordon PersonbilLastbilSportbilTerrängbil