RISC februari, Driftskompatibilitet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

RISC möten oktober 2013 och januari 2014.
Krav på tillförlitlighet i TSD trafikstyrning och signalering
EXEMPEL RÖSTNINGSFÖRFARANDE. Vilken av följande kandidater vill du helst se i Sveriges riksdag? 1.A 2.B 3.C 4.D 5.E 6.F Kandidaterna ordnade i bokstavsordning.
Checklista för jurister
EU-förordningar om licens för järnvägsföretag och om ramavtal för infrastrukturkapacitet Branschrådet Susanne Karlsson.
Fjärde Järnvägspaketet Förslag till ändring av direktiv om järnvägssäkerhet Susanna Angantyr och Folke Bark Arlanda
TSD Infrastruktur konventionella banor
Fjärde Järnvägspaketet
Driftskompatibilitetsdirektivet
ECM Svensk ståndpunkt 1.Inkluderande förhållningssätt Kravbilden funktionellt uppbyggd. 2.CMW-Certified Maintenance Workshop bör synkroniseras med införandet.
Styr mot syftet och de önskade effekterna och använd prioriteringar som redan är gjorda i effektkartan.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Systematiskt kvalitetsarbete
Task Force Assessment and Supervision ERA Europeiska Järnvägsbyrån Folke Bark Branschrådet
- en del av svensk idrott. Svensk idrotts nya verksamhetssystem.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Constructive Critique of Design Group 3 reviews Group 5.
Råd för e-hälsa och gemensam informationsstruktur (Socialstyrelsens e-hälsoråd)
Genomförandeplan av TSD drift (2012/757/EU)
DV29bis Kommissionens nya rekommendation för godkännande av fordon och delsystem Arbetsmöten 14 nov o 12 dec Kommissionens Rekommendation och Ändring av.
Föräldrainflytande. 1. Anser du att det finns ett fungerande samarbete mellan förskola och hem på ditt/dina barns avdelning?
Basic Security (Grundläggande säkerhet) Security Policy (Säkerhetsregler)
Klarspråkskristallen 2010 – vad hände sedan?
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Välkomna Information om utredning Utredningen syftar till att kartlägga och föreslå eventuella justeringar i de insatser och den organisation som Lidköpings.
Kravarbete - från verksamhetssystem till e-arkiv
RISC-möte 23 – 24 oktober Dagordning med 4 omröstningar,
Debattera.
Chalmers som stiftelsehögskola – utifrån studenternas perspektiv.
Nationella säkerhetsbestämmelser Minskat utrymme för nationell reglering?
1. Vad skall vi börja med? 2. Vad händer sedan? 3. Hur vet vi till sist att allt fungerar? Anslutning till SITHS (steg för steg…) Avtal Leverantör Avtal.
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Framtagande av informationsbrev inom benign gynekologisk kirurgi - ett patientperspektiv Sofia Widetun T-10 student Kartläggning av patientinformation.
LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben. LäksyHelppi Rollspel i läxläsningsklubben Målet med rollspelet är inte att testa eller utvärdera någon handledares.
Välkomna till referensgruppsmötet i dag, den 20 november 2012.
RUS- Internat Kilsbergen Fokus år 2011 Strategimallar – enkätsvar (kartläggning av målområdena) Sätta en grund för organisationen/rollerna – möten.
Presentation vid branschrådet för järnväg Revidering av TSD för Funktionshindrade.
Kompetens och utvecklingsplan för KUR Fråga 1: Beskriv hur ni kommer att ta vara på och sprida era nyvunna kunskaper inom era respektive organisation Fråga.
IT-chef Riksidrottsförbundet & SISU Idrottsutbildarna
Planerade översyner av föreskrifter
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar
Robert Larsson IT/IS-chef Riksidrottsförbundet & SISU Idrottsutbildarna Bosön,
OOP - teori1 OOP del II– Föreläsning 5 vecka 6. OOP - teori2 Klasser Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle.
Ari Kouvonen, Almega Serviceentreprenörerna Helsingborg april 2015 Fyra marknadsanalyser.
OOP&M - teori1 OOP&M del II– Föreläsning 5 vecka 50 OBJEKT Substantiv i singularis stavat med stor bokstav till exempel Human Dog Account Circle Book String.
OOP&M - teori1 OOPM del II– Föreläsning vecka Mer om ärvning.. Abstrakta klasser/metoder Gränssnitt/Interface klasser.
GRUUS (GRUngdomsUppföljningsSystem) Registrering av elever, år, som avbryter sina studier  Den 1 juli 2005 trädde ny lag i kraft som skärper kommunens.
Välkomna JTF referensgrupp 26 maj Dagordning Inledning Transportstyrelsens föreskrifter om bedrivande av tågtrafik Framtiden efter JTF Workshop.
Välkommen till Brunna, Gröna Lund och Stamvägens förskolor
Personuppgiftslagen.
Frågor och svar Svensk e-legitimation VästKom
Utmaningar med flyktingarbetet - tio ideella organisationers erfarenheter.
Om du vill gå snabbt, gör det själv
LOK stöd Magnus Johansson.
Köp, köp, köp! Om reklamens påverkan.
Föreningssmart Umedalens IF 2017.
Gemensam information i Ladok och NyA
Skolors arbete för att motverka kränkningar av elever på nätet
Ekonomisk återrapportering i Prisma
Markus frisk idrottskonsulent
Brister hos järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare
Följsamhet till riktlinjer
Ange vilken/vilka dimensioner av hållbar utveckling är
Följsamhet till riktlinjer
Följsamhet till riktlinjer
EUROPEISKA ENHETSAKTEN
Region Norrbottens gemensamma dokumenthanteringssystem
Inträdes- och lämplighetsprov samt tilläggsprestationer Resultat som gäller bedömda språkkunskaper Beslut som gäller sökande enligt prövning
Organisation och benämningar från 1 februari 2019
Presentationens avskrift:

RISC 24-25 februari, Driftskompatibilitet TSD Lok och passagerarfordon för konv. systemet (omröstning) ERA och Sverige anser att nödbroms ska granskas enligt gemensamma säkerhetsmetoder (CSM) med THR<10-9. UNIFE är emot. Konsekvenser av TSD LOC&PAS: Fordonstillverkare måste ändra sina standarder och vi kan inte godkänna befintliga fordonstyper efter 2015. Nya metoden med anmälda organ tillämpas vid godkännande av nya fordon. Marginella kostnadsökningar vid ny- och ombyggnad av järnvägsfordon. Kostnader uppvägs mer än väl av att driftskompatibiliteten för fordon förbättras, enligt ERA:s konsekvensanalyser. Risker: Fordon kan konstrueras för nordiskt-, kontinentalt- och/eller medelhavsklimat. Vilka operativa restriktioner behövs för de två senare? Det finns hindrande specialfall för varmgångsdetektering och strömavtagare

Omröstningar om TSD Drift mm TSD Drift bilaga A innebär vissa gemensamma driftregler för trafik på ERTMS-banor. TSD Drift bilaga P innebär nytt numreringssystemet spec. f. godsvagnar. CER vill ha en övergångsperiod t.o.m. 2013 för ”stats-” resp. ”privatvagnar” . TSD Drift bilaga T innebär tydligare regler för krav på bromsförmåga på tåg. Infra-förvaltaren ska ange vilken retardation som krävs för viss hastighet och bana. Uppdatering av modulerna för granskning av delsystem innebär en anpassning till EU beslut 2008/768/EC om teknisk granskning enligt EU-direktiv. ERA ska ha ett mandat för utvidgning av omfattning av TSD till hela järnvägsnätet enligt 2008/57/EC. Sverige har redan infört detta, men det blir nu tvingande. Man bör också slå ihop konv. och högh. TSD:erna. Fordon ska granskas utifrån kompatibilitet med hela järnvägsnätet. TSD Buller, Tunnelsäkerhet och Funktionshindrade ska bakas in i andra TSD:er

Driftskompatibilitet information Referensdokument för Korsacceptans redovisas av ERA. Omröstning om första referensdokument i juni. TSD Buller förslag för uppdatering: Användning av referensspår blir inte längre obligatoriskt, spårkvaliteten ska dock mätas vid bullerprov. Arbetsfordon ska uppfylla TSD-kravet vid transport på järnväg. Förenklad granskning accepteras för fordon inom samma familj. Norge och Finland har kvar specialfallet att inte tillämpa TSD:n för godsvagnar p.g.a. att granskningsmetoder för bromsblock saknas, ska Sverige yttra sig? ERTMS: Kommissionen vill ha en ”implementation strategy” för den sammanslagna TSD Trafikstyrning. Sverige stödjer detta, vi vill inte ha krav på ERTMS vid varje modifiering av en högh. infrastruktur. Komm vill förenkla kraven på prov av ETCS-ombord mot varje infrastruktur. Komm vill standardisera ETCS-ombordutrustning mer för att minska kostnader.

Säkerhet information och nästa RISC Gemensamma säkerhetsmetoder (CSM) avseende granskning av säkerhetsintyg, ERA redovisning av arbetet. Gemensamma säkerhetsmetoder (CSM) avseende riskhantering. Koncept för krav på granskningsorgan. Mandat till ERA för revision av denna CSM. Uppföljning av säkerhetskonferensen i september efter Viareggio-katastrofen, rapport från arbetsmötet 15 januari. ERA halvleksrapport angående underhåll av godsvagnar. Nästa RISC 9-10 juni, omröstningar om: Korsacceptans referensdokument TSD Buller, uppdatering CSM för granskning av säkerhetsintyg Uppdatering av nationella fordonsregister.