1. Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Stadsledningskontoret Medborgarundersökning 2013 Norrmalm.
Advertisements

Frågor som vi brottats med
Välkomna till Förskolan Lodet
AKTIESPARARNA ÖSTERSUND Presentation
Synpunktssystem Vilka ändringar har gjorts i riktlinjen för synpunkthanteringen? Vad innebär ändringarna för dig som arbetsledare? Synpunkter som grund.
Välkommen till Studenthälsan!
En Dag i Ramadan Ramadan
Framgångsfaktorer Ramhöjning av budgeten Inte projekt utan verksamhet
Tidsplanering Tidsplanering
78 respondenter. 2 [1] Hur har det varit hemma sedan du var här sist?
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Unga14 10 – 21 februari (v 7-8) sker en mätning av folkhälsa bland barn och unga.
SYV Studie- och yrkesvägledning
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
DIALOG 2000 Kristina Ford Göteborg, Partille
TUMLARENS FRITIDS TEL  MORGONFRITIDS KL –  STÄNGNINGSAVDELNING: BADSTRANDEN – TEL  MÄRK KLÄDER OCH SE.
VISION Kommunplaner – strategisk planering
Anteckningar •Träningsplanering –Planering nästa år •Permanent bemanning av ledare i grupperna, se förslag i ungdomsguppen.xls •Mer återkommande träningar,
ETT UNIKT SAMARBETE MELLAN STOCKHOLMS LÄNS LANDSTING OCH NORRTÄLJE KOMMUN INOM HÄLSA SJUKVÅRD OCH OMSORG
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyn: Visa/Sidhuvud och sidfot
Tillsammans gör vi studier möjligt
Program Genomgång av Synpunkten
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
POLICY OCH RIKTLINJER Dokumentet Policy och riktlinjer för Gislaveds kommuns hantering av klagomål och synpunkter beskriver : Varför det är viktigt att.
Sandeklevsskolan - Åk Göteborgs Stad
Svartedalsskolan - Åk Göteborgs Stad Syfte: Syftet med undersökningen var bland annat att få ett konkret underlag om hur elever och föräldrar uppfattar.
Välkommen till Malmsjö Denna powerpoint kommer att läggas ut på hemsidan Program för kvällen Tidsram 18:00-19:00 Genomgång av ppt Frågor kring flytten.
Stora additionstabellen
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Ver 1.0 Välkommen till bridgelärarutbildning Allmänpedagogik Bosön Kursledare Bengt Nygren.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Mål- och resultatstyrning
VÄLKOMMEN TILL KASTANJENS FRITIDSHEM
Dialog om utveckling av LRF som folkrörelse Underlag för processen
MEDBORGARKONTORETS UPPGIFT Information Vägledning Rådgivning Blanketter Handläggning av vissa ärenden Ärenderegistrering, upplysning i alla ärenden.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Öppna Jämförelser Håkan Sörman VD Sveriges Kommuner och Landsting
Föräldramöte Team Agenda Viggan Vårcup 11/3 (Oskar) Anmälan på andra cuper under våren (Johan) Träningsplan för Team 03 (Fredrik) Aktiviteter.
Läroplansträff fritidshem
Sveriges Kommun Det här är vår presentation om Sveriges kommun.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Fakta om undersökningen
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Demokrati och diktatur
Elevens val Tomaslundsskolan Vt. 09.
Att leda inom skolans värld Går det? Lars Eriksson Skolan – en förmån att få leda! Ansvarsfullt att forma den unga generationen Härligt att.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Resultat: Vi ser en ökning av antalet tillfällen av utevistelse och promenader. Antalet boende som får erbjudande om utevistelse har ökat, under den tredje.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
UDDEVALLA KOMMUN DÄR MÄNNISKOR VÄXER OCH ERBJUDS GOD LIVSKVALITET Övergripande kommunala strategier för breddat och fördjupat föräldrastöd Föräldrastödskonferens.
SAM-projektet Skaraborg Samhällsorientering Samhällsorientering för vissa nyanlända invandrare.
Välkommen till föräldramöte
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Skolelevers drogvanor 2011 Diagram 1–22 Det är tillåtet att spara en kopia av bilderna och använda valfritt antal i egna presentationer. Det är inte tillåtet.
Hälsa Sjukvård Tandvård 1 BRUKAINFLYTANDE Psykiatrin i Halland.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Stora subtraktionstabellen
Kognitiv sjukdom i klinisk vardag Onsdag B63/3Torsdag B63/3Fredag B63/ INFO och allmänt (O) Vaskulär kognitiv störning
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Värdighetsgarantier. Uppföljning 2014 BrukareNärståendePersonal Antal besvarade enkäter Känner till att det finns värdighetsga- rantier 14%27%69%
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
5A - LÄXOR v.10 Vad händer vecka 10? Vad händer längre fram?
Välkomna.
Det här händer under vecka 9 Bra datum att ha koll på:
Översyn av organisation 2019
Presentationens avskrift:

1

Vad? Med kvalitetsdeklarationer sätter vi tydliga nivåer på våra tjänster och vår service 2

Exempel på kvalitetsdeklarationer Individ & Familjeomsorg Skolkuratorn ska informera alla elever i de senare årskurserna i grundskolan och i årskurs 1 på gymnasiet om sin tystnadsplikt och sin anmälningsplikt. Fritid Dusch och omklädningsrum ska städas en gång om dagen och kollas fem gånger om dagen. 3

Exempel på kvalitetsdeklarationer Plan & Bygg Du ska måndag, onsdag, torsdag och fredag kunna ringa till oss mellan klockan 10 och 12 för att få råd och information om kartor, detaljplaner och bygglov. Äldreomsorg Varje brukare, som erhåller vård och omsorg från och med omsorgsnivå 3, ska ha en namngiven kontaktperson. 4

Varför? Medborgarna vet vad de kan förvänta sig av kommunens tjänster och service. Vi anställda vet vad vi ska erbjuda medborgarna. Politikerna, som beslutar om kvalitetsdeklarationerna, talar tydligt om vad kommunen ska erbjuda och vad vi anställda ska göra för medborgarna. 5

Hur? Varje nämnd och förvaltning har frågat medborgare och anställda vilka tjänster de vill ha deklarationer på. Varje politisk nämnd har beslutat om sina kvalitetsdeklarationer. 6

Kvalitetsdeklarationerna gäller i ett år Samtidigt som de politiska nämnderna beslutar om kommande års verksamhet och budget, tar de beslut om vilka deklarationer som ska gälla. Nämnderna kan ta bort deklarationer eller ändra dem. De kan också lägga till nya. 7

När? Den 8 november börjar Kungsbacka kommuns kvalitetsdeklarationer att gälla. 8

Om inte? Om vi inte skulle klara att leva upp till något av det vi lovat i kvalitetsdeklarationerna, ber vi medborgarna lämna sina synpunkter via kommentaren. 9

Så informerar vi På en arbetsträff får alla anställda ett informationsblad om vilka tjänster kommunen deklarerar kvalitén på. På Mässan med kvalité, som hålls i Varlaskolan den 3 november, presenteras kvalitetsdeklarationerna för anställda på dagen och för medborgarna på kvällen. Måndagen den 8 november får alla hushåll i kommunen information i brevlådan. 10

Om informationsmaterialet Alla verksamheter får foldrar och broschyrer med information om de egna kvalitetsdeklarationerna för att dela ut vid olika tillfällen. Till foldrarna finns speciella ställ för att sätta på bord och receptionsdiskar. Informationsmaterialet om deklarationerna ska ställas tillsammans med informationen om kommentaren. 11

Kvalitetsdeklarationerna och KOMmentaren gör Kungsbacka kommuns service och tjänster ännu bättre 12

Positivt För medborgarna De vet vad de kan förvänta sig av kommunens tjänster och service. De kan skicka in en kommentar och tycka till, om vi inte hållit vad vi lovat. 13

Positivt För politikerna De talar tydligt om vad som ska ingå i de olika tjänsterna och i servicen. Deklarationerna är enkla att följa upp. 14

Positivt För oss anställda Vi vet vad som förväntas av oss. Vi kan klart och tydligt tala om för medborgarna vad en tjänst ska innehålla och vad de inte kan förvänta sig att få. 15

Positivt För medborgarna, politikerna och oss anställda Många har varit med i diskussionerna för att ta fram inom vilka områden det ska finnas kvalitetsdeklarationer. Vi har skapat en bra dialog. 16

17