Swedish Space Corporation Mot nya marknader med innovation och lönsamhet Varning! Det kan finnas spår av röd tråd i denna presentation…

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pengar har flera funktioner:
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Främja Kvinnors Företagande i Blekinge Första utlysningen – beviljade projekt Catharina Rosenquist.
Projekttitel Projektdeltagare Bild 1 Så anpassar du informationen i sidfoten Du kan enkelt anpassa vilken information som ska visas i sidfoten.
Sid 1, 4-april-08, © Automation Region Automation Region Stockholm Business Region 4 mars 2009 företag, högskola och samhälle i samverkan.
Marknadsekonomi eller planekonomi?
Global Opportunity. LÖSNING PROBLEM Hur kan du hjälpa till?
Jan Ahlström •f 1950, •civilekonom SSE 1973 •Idag: Affärsängel, Återfallsentreprenör & Styrelseledamot •Driver och äger idag ett privat riskkapitalbolag;
~ Den första mobiltelefonen ~
Kapitel 13, Likviditet.
Sellmasters affärsidé Vår affärsidé är att öka företagens försäljning och lönsamhet genom att veckovis coacha och träna säljare och säljkårer med tips.
Finansfrukost 2 december 2010 Lena Apler, VD. Vad har Collector gjort under 2010? • Utvecklat en egen e-handelsplattform som nu lanseras under varumärket.
Strategiska nätverk/Partnerskap
1 Intervjuer med 39 Kvinnliga företagare i Vara Kommun Genomförda under juni – augusti 2006, av Ingrid Ullberg, Mångfald i Vinköl inom projektet Utveckling.
Affärsutvecklingscheckar varor och tjänster samt internationalisering
AXIS Communications - a world of intelligent networks Bolagsstämma 2002.
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Från idé till lönsamt företag
Affärsidé Öppna en klädaffär och sälja underkläder från Victorias Secret och t-shirts från olika märken som inte säljs i Varberg. Vi hade även tänkt att.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
till en presentation av System och lösningar med RFID
Born Globals – nystartade, innovativa och internationella
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Affärsutvecklingscheckar •För utveckling av varor och tjänster •För internationalisering 1.
HUR GÖR BORN GLOBALS? – OM FÄLLOR OCH FRAMGÅNGSFAKTORER FÖR UTLANDSFÖDDA FÖRETAG Sara Melén och Emilia Rovira Nordman Handelshögskolan i Stockholm.
Mitt påsklov Mitt påsk lov. På mitt påsk lov så har min morbror bjudit några i släkten till en brasa och han hade samlat in massa skräp och träd och sånt.
Kommunfastigheter Örebro, 1 Copyright 2005 © TAC SVENSKA AB ”Säkra och lönsamma fastigheter genom system i samverkan”
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder samverkan.
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Europadagen 7 maj, Nacka Kristina Blixt Basta.
Affärsidé - företagets vägvisare
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Företagens villkor och verklighet Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora.
Sandwich låglaktos Vår nya målgrupp. Du lär dig av chefen Sälj mycket. Bearbeta befintliga kunder. Öka yta. Vi är bäst. Och sådan saker.
Affärsbeskrivning [Projekttitel …]
Vindico Security AB (publ) Vi förenar nytta med säkerhet.
Knowledge at work Danske Invest. 2 Knowledge at work 2 Danske Invest Ett av Europas första fondbolag Dotterbolag till Danske Bank Ca 250 fonder 50 mdr.
Nyttan med svenskt satellitsystemkunnande Sven Grahn Senior adviser Svenskt satellitsystem- kunnande – nyckeln till vår framtid i rymden!
SÄTT PRIS PÅ DIN UPPFINNING
Hållbart!. …måste vi ta ansvar för det viktigaste vi har. För att skapa en bättre vardag för de många människorna…
Hållbarhetsindex En kort presentation av hållbarhetsindex och resultatet 2014.
Så tycker småföretagarna om Kassaregisterlagen …eller historien om riktigt kassa register Undersökning FöretagarFörbundets webbpanel oktober 2009.
ÖKANDE GRAD AV NÄRVARO STÄLLER ÖKADE KRAV PÅ ETABLERING I NORGE Etableringskrav på den norska marknaden Källa: Skatteverket, Brreg, KPMG, Business Sweden.
Från idé till lönsamt företag. 2. ALMI Företagspartner AB 40 kontor över hela landet. 450 medarbetare. Moderbolag ägs av staten. 17 regionala dotterbolag.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH Enterprise Europe Network 1 -Rådgivning som tar Europa till företagen Christina Lugnet GD, Tillväxtverket.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Regionförbundet i Kalmar Län
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 Strategiskt innovationsarbete Ingrid Arltoft Henriksson, Tillväxtverket Halmstad 23 februari.
Presentation hållbart byggande Galären PRESENTATION HÅLLBART BYGGANDE Privatägt fastighetsbolag med kontor i Luleå och Stockholm 26 anställda.
En förnyare av forskning och utbildning Linköpings universitet Tilläggsbilder samverkan.
Atlassian Roadshow Karlstad Introduktion 1.Om oss 2.Om Atlassian 2.Nästa generations kundtjänst 3.Kortfilm – Agil utveckling 4.Confluence.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Utmaningen Effektivisera en transaktionsintensiv logistik som var personalintensiv Kvalitetssäkra leveransen där felplocken låg på en för hög nivå Kunna.
Från idéer till framgångsrika företag Anna Lundmark Lundbergh Almi Företagspartner Värmland AB Hur får vi fart på innovation av tjänster?
Marknadsföring av turism
Visma Spcs Anette Citron & Petter Åkesson.
1:1 H2000 Praktisk marknadsföring 1 – att marknadsföra i butik Kopiering tillåten © Liber AB 1:1 Vilka behov har mina kunder? Vilka kunder vänder jag mig.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
KONSUMTIONSSAMHÄLLET. V AD ÄR KONSUMTIONSSAMHÄLLET ? Vi handlar mer än vi behöver för att överleva – ökad konsumtion av mat, kläder, saker mm Massproduktion.
Samhällsekonomi Ekonomiska system. Vad är ekonomi? Ordet ekonomi kommer från grekiska ordet för hushållning. Ekonomi handlar om hur vi bäst använder de.
Den Haney Grupp: WTI Crude på en låg, med EU Sondera prisöverenskommelser Den Haney Group.
Mobilisering av en innovationsmiljö SKB:s laboratorier och tillväxt i regionen.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
Samhällsekonomi Del 1 Åsa Lillerskog, Forsenskolan, Tidaholm –
Sally R utvecklar en ny typ av ventilationslösning för fastigheter, som sänker energikostnaden och garanterar ett hälsosamt inomhusklimat.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Tekes nyckeltal DM
Roadshow USA 2017 Vi träffade representanter för 13 olika rederier
(Företagsnamn) SWOT-analys
Christian Berner Tech Trade
Välkommen till arkitektkopia En värld av trycksaker.
Presentationens avskrift:

Swedish Space Corporation Mot nya marknader med innovation och lönsamhet Varning! Det kan finnas spår av röd tråd i denna presentation…

Swedish Space Corporation Affärsidé SSD Vår affärsidé är att skapa rymdprojekt och bygga rymdsystem med; –högt kunskapsinnehåll –hög och unik användarnytta –lönsamhet både för oss och kunderna Dessa system levererar vi till alla typer av användare av rymdsystem …och vi är alla gröna små söta RymdTeletabisar

Swedish Space Corporation Space Systems resa Vi har bevisat att vi kan rymdsystem! Freja, Astrid 1 & 2, Odin, SMART-1, MASER, MAXUS, TSU mm. Vi har massor av spännande utmaningar på G! PRISMA, SMART-OLEV, Small GEO, PROBA, SVEA, STEAM, PREMIER, Månstugan mm. Vi kan Rymd-Europa men… Över 95% av omsättningen kommer från Rymdstyrelsen och ESA (fortsatt vår viktiga ”basplatta”) Vi är pga. detta mycket sårbara och har svårt att växa ytterligare  Vi måste minska beroendet av Rymdstyrelsens pengapung

Swedish Space Corporation Är man ett pungdjur… … så äter man pengar!

Swedish Space Corporation Rymdstyrelsens pung Rymdbolaget Space Systems Division European Space Agency (ESA) Övriga svenska pungdjur Övrig svensk rymdindustri

Swedish Space Corporation Vi måste ge oss ut och leta efter nya pengapungar! Telekom Försvaret Vår ”baspung”: Rymdstyrelsen Jord- observation Asien Nya geografiska USA Mellanöstern Sydamerika OLEV Small GEO Svea STEAM Galileo Navigation I N N O V A T I V A O C H U N I K A P R O D U K T E R

Swedish Space Corporation Innovativa och unika produkter - nödvändigt för tillväxt och lönsamhet För att komma åt nya pengapungar –En sån har vi redan… –Det kan vi köpa billigare och bättre från andra… –Vad har jag för nytta av det då… För att kunna ta betalt för kundnytta i stället för ”havda kostnader” ECAPS, NanoSpace och OLEV är bra exempel av idag – MERA AV SÅNT! Här kommer några andra exempel från innovativt näringsliv borta i öster…

Swedish Space Corporation

Mål år 2012 Utveckling, produktion & leveranser Vi har minst sex samtidiga satellitprojekt i våra orderböcker. Vi deltar i snitt i två sondraketskott per år Vi omsätter 500 MSEK och en vinst om ca 25 MSEK. 100 MSEK omsättning kommer från andra än ESA och RS. Vi har utvecklat och kommersialiserat två nya innovativa produkter

Swedish Space Corporation Mål år 2012 Marknadsmål Vi har serieleveranser av minst en produkt på systemnivå Vi levererar till minst två nya marknader utanför Europa Vi är världsledande leverantör av minst två unika produkter

Swedish Space Corporation Mål år 2012 Personal och organisation Vi är totalt ca. 170 anställda varav 10 % utomlands Vi har flerdubblat resurserna för affärsutveckling och försäljning Vi har två nya dotterbolag sprungna ur divisionens generering av innovativa och unika produkter Vi har fasta partnerskap eller äger bolag på tre nya geografiska marknader

Swedish Space Corporation Slut på presentationen! Dags för frågor!

Swedish Space Corporation Innovation of the year: THE BABY MOP