ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Spelarutbildningsplan Östergötlands FF
Advertisements

Välkomna!.
Nivåanpassad träning För att inkludera alla
ÅLDERSGRUPPEN 10 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Föräldramöte F-05.
Föräldramöte P 01 Utvecklingslag
Välkommen till infomöte med LSK P april 2007.
Föräldramöte P00-04 Hällestad Fotboll
Näsets SK Den vinröda tråden !. Näsets SK Vision och målsättning Vision Näset är en förening för alla som vill träna och spela fotboll. Vi satsar på både.
Föräldramöte P Inför säsongen 2011/2012.
Boo FF P03:
Alnö IF P Äppellunda kansli
ÅLDERSGRUPPEN 12 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
ÅLDERSGRUPPEN 7 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
ÅLDERSGRUPPEN 11 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Protokoll Föräldrarmöte 16/3 P Föräldrarna hälsades välkomna till Eskils klubbstuga. 2. Klubbdirektör Tommy Billqvist informerade om Eskilsminne.
ÅLDERSGRUPPEN 12 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
ÅLDERSGRUPPEN 15 ÅR. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen och.
ÅLDERSGRUPPEN 11 ÅR HÖSTEN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Summering U12 säsongen 2012/13. Summering säsongen 2012/2013 Starten med en U12 grupp var en försöksverksamhet för verksamhetsåret 2012/13. Verksamheten.
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Inledning Initiativet till värdegrundsarbetet kommer från de tio medverkande idrotter i Göteborg som började diskutera möjligheten för barn att prova flera.
ÅLDERSGRUPPEN 7 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Information om nästa års spel i S:t ERIKS-CUPEN Kvällens tema Gemensamma.
NORRTULLS SPORTKLUBB Föräldramöte F
ÅLDERSGRUPPEN 10 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Föräldramöte F-03 25/ VÄLKOMNA!. Agenda Allmänt om YIS Ledaruppställning Kommunikation Träningar Matcher Cuper Aktiviteter Kläder Lagkassa Föräldraengagemang.
VÄLKOMNA.  Säsongen 2009 är P98 och P99 ett lag  Beslutet är baserat på antal barn i varje årskull  Vi är ”på pappret” 23 barn  Inför nästa säsong:
ÅLDERSGRUPPEN 14 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
ÅLDERSGRUPPEN 6 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
ÅLDERSGRUPPEN 13 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
Ledarmöte Innehållsförteckning 1.Övergripande – Vår policy i stort 2.Att vara ledare inom SGoIF 3.Barnfotboll, upp till 12 år 4.Ungdomsfotboll,
För att inkludera alla Ljusdal IF
Föräldramöte den 21:e mars 2013 Klubblokalen, Engvallen 18:00-19:30
ÅLDERSGRUPPEN 9 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar.
ÅLDERSGRUPPEN 9 ÅR VÅREN. Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen.
Lagledarträff fotbollen 2015
Välkomna till VÅR säsongen 2010! Från den 1/1 -27/ Vi följer ledorden Respekt - Ansvar - Kompis - Roligt - Samarbeta Vi är idag 47st i Team 00.
Föräldramöte BBFF F02, 18 mars Välkomna och presentation av kvällen Johan F 2. BBFF 2009, Styrelsen informerarBBFF’s ordförande Philippe Jolly.
Föräldramöte Ytterby IS F Välkomna till Ytterby IS Ytterby IS bildades den 1947 och är Kungälvs största fotbollsförening, med verksamhet.
Föräldramöte STFF P05 blå Mossen Tillbaka blick 2013 Laget har växt från ca 40 till nästan 60 grabbar Vi har varit 7st tränare Vi har varit.
Säsongs upptakt.  Vi spelar I Div.2(näst högsta serien )  Vi spelar totalt 18 matcher, planerad serie start V. 15 eller 17.  Lagen i Serien ◦ Boo FF.
Vi som leder laget Victor StåhlPappa till Jonathan (09) Peter Sommarström Pappa till Charlie (09)
Föräldramöte F Agenda  Om träningarna  Träningar  Praktiskt med viktigt  Utmaningar för alla  Matchspel  Info om Bosön  Info om lagets.
VÄLKOMMEN till SÖRSKOGENS IF Fotboll / Innebandy / Tennis En informationsskrift om Sörskogens IF TILL ALLA FÖRÄLDRAR och SUPPORTRAR Som förälder och supporter.
Ledbergs IF Fotboll Barn födda 2003 till 2005 Hej, Vi är barn idag som med enkla medel tränar fotboll med grundsynen: Förstå fotboll, ha roligt,
Föräldramöte BBFF F02, 21 oktober Välkomna och presentation av kvällen Johan F 2. BBIF Innebandy F 02 informerar Michael Kubat 4. Förändring.
Den blå-vita tråden!. * Utveckling- Vi respekterar var och en som unika individer med unika möjligheter och vill utveckla människan likväl som handbollsspelaren.
Föräldramöte 6 april Ledare/spelare/förälder Säsong 2016 Träning Matcher Cuper Övrigt.
Välkommen Föräldramöte 2017 Flickor 04.
Åsa IF Stiftelsen Dunross
IFK Viksjö F07 united.
VÄLKOMNA! Ope IF P 07.
VÄLKOMNA! Ope IF P
Föräldramöte 13 februari 2017
P06-BLÅSVART Fotboll Föräldramöte 12/
Föräldramöte P06 Agenda Presentation ledare Träningar Matcher
VÄLKOMMEN!
Agenda Söderköpings IK PF03 Föräldramöte 19/3
Föreningsträdet för fotbollsföräldrar
FÖRÄLDRAMÖTE Säsongen 2015
Föräldramöte Tillberga IK P-01
Örby IS Innebandysektionen.
Föräldramöte 09 röd
Spelar- och föräldramöte
Välkomna Säsongen 2013 för BSK- P06 Planering & Information
Genom glädje och engagemang formar vi tillsammans vår förening!
JIK F08/09 Föräldramöte
Föräldramöte 7 juni.
Föräldramöte NIF P06 Vår 2019.
Presentationens avskrift:

ÅLDERSGRUPPEN 8 ÅR VÅREN

Föräldraträffar i fortsättningen Ett syfte med dessa möten är att skapa bra förutsättningar för våra ungdomar både på planen och utanför. En utgångspunkt för hur vi, föreningen och ni som föräldrar kan hjälpas åt för att föra över grundläggande värderingar till våra ungdomar Föräldraträffar kommer att ske två gånger per år LagFörening Föräldrar För spelarens bästa

Kvällens program Rapport från ledarna om vintersäsongen Information om säsongen 2012 Kvällens tema Gemensamma diskussioner och eventuella överenskommelser Utbildningar i föreningen

Rapport från ledarna om vinternträningen Antalet ledare och spelare i laget Inomhusträningarna Inomhuscuper Stämningen

Info om den kommande säsongen Träningar Cuper Andra aktiviteter Antalet ledare och spelare i laget

Bra rutiner = Lagkassa För att laget skall snabbt kunna ta extra påkomna kostnader så rekommenderar föreningen att laget detta år startar en lagkassa.  Utse en kassör  Bestäm en lämplig avgift (en rekommendation är 100 kr vår och 100 kr höst)  Kontakta föreningen för mer information och om ni behöver stöd i frågan.

Presentation av en åldersgruppsansvarig för er ålderskull  Namn på personen  Telefon  E-postadress  Tidigare roller

Åldersgruppsansvarigs uppgifter  Arbetsuppgifter  Vilka andra lag finns i åldersgruppen

Presentation av föreningens styrelse

Presentation av föreningens kansli

Föreningens storlek I nuläget A B P 93 P 94 P 95 P 96 P 97 P 98 P 99 P 99 P 99 P 00 P 00 P 00 P 01 P 01 P 01 P 02 P 02 P 03 P 03 P 04 P 04 P 05 P 05 A B F 93 F 94 F 95 F 96 F 97 F 98 F 99 F 00 F 01 F 02 F 02 F 02 F 03 F 03 F 03 F 04 F 04 F 04 F 05 F 05 F 05

Har föreningen någon egen cup att informera om?

Presentera här föreningens största arrangemang (de närmaste åren)

 Möjlighet att anmäla till sommarfotbollsskolan  Äger rum dagtid vecka xx,xx,xx,xx  Pris och vad som ingår  Hur anmäler jag? Sommarfotbollsskolan

Inga matchtröjor/byxor kommer att delas ut till spelaren. Dom kommer att finns med nytvättade till varje match. Orsaker till att trunksystemet används är: Ibland är en spelare sjuk och andra spelare måste kallas in Tröjan ligger i smutstvätten Om en tröja kommer bort måste lagets ställ kompletteras med just den storleken, siffran på ryggen och just det sponsortrycket som är på de andra tröjorna Föräldern tvättar tröjan felaktigt så den bleknar Spelåret 2012 – Matchdräkten

Spelåret 2012 – Klubbshop Rutiner för lagbeställning av overaller Hur sker laginköp och beställningar till laget Hur köper man enstaka overaller o dyl.

Spelåret 2012 – Ekonomi  Övergången till S:t ERIKS-CUPEN innebär ökade kostnader. Nya matchdräkter, nya bollar, koner, västar, anmälningsavgift S:t ERIK, domaravgifter S:t ERIK, utbildningskostnader för ledare  Medlemsavgift 2012  Träningsavgift  Andra avgifter  Vid 15 år tillkommer kostnad för licensiering av spelarna.

Spelåret 2012 – Ekonomi I takt med ökade kostnader så står föreningen för fler och fler lagkostnader. Vilka kostnader betalar föreningen för lagets räkning? Externa utom- och inomhuscuper. Befrielse från avgift i egna cuper. Bollar, koner, västar till lagen Försäkring ingår Ledare utbildar sig utan egen kostnad Till detta tillkommer alla fasta kostnader såsom hyra av klubblokal, kanslilokal samt eventuella anställda föreningskonsulenter.

S:t ERIKS-CUPEN

Spelåret 2012 – S:t ERIK  Räkna med att ha 9 spelare med till matcherna. Matcherna kan komma att spelas vid samma dag/tid så planera för två ledare / lag.  Inga resultat eller tabeller publiceras förrän spelarna är 13 år  Seriestart ca 25 april. En match per vecka under tiden 25 april – 6 juni och 25 augusti – 5 oktober.  Ca 14 lag i varje grupp (man möter 13 lag i enkelserie). Alla lag kommer från närområdet.  Domare till hemmamatcherna tillsätts av föreningen. Ofta är det unga spelare som utbildats.  Benskydd är obligatoriskt  Matchdräkten är svart tröja, svarta byxor. Strumpor och benskydd införskaffas av spelaren.

Under 2010 genomförde förbundet en översyn av S:t Eriks Cupen som bl. a. visade att så många som 93 % ansåg att Sanktan som helhet fungerade bra. Ett mycket gott betyg! Men det fanns också oroande resultat från enkäten. Det visade sig vara ganska vanligt att spelare som blir kallade till match blir bänkade hela matchen och inte alls får vara med på plan. Upp emot en tredjedel av de svarande sa att det är så. Att vissa spelare inte någon gång får vara med i startuppställningen visade sig vara ett minst lika stort problem. Värvningar i unga år uppfattas som ett stort problem av 75 %. Jag anser att detta är varningssignaler att ta på stort allvar. Vi har som förbund ansvar för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för barn- och ungdomsfotbollen i Stockholm. Självklart är det klubbarna som har huvudansvaret och vår uppgift är att stödja dem, bistå med utbildningar och annat som krävs för att kunna utvecklas och bedriva bra fotbollsutbildning enligt Spela, lek och lär. Matchen är ett inlärningstillfälle och ett tillfälle att utvecklas om spelare. Det är stor risk att den kille eller tjej som blir bänkad hela matcher eller aldrig får spela från start dels missar viktiga utvecklingsmöjligheter och dels snart tröttnar på fotbollen och slutar. Stockholms Fotbollförbunds ordförande Ylva Johansson

Spelåret 2012 – S:t ERIKS-CUPEN Nyheter från Stockholms Fotbollförbund 2012 Inga tabeller före 13 års ålder Inga värvningar före 14 års ålder Start- & Spelgaranti i S:t ERIKS-CUPEN

Spelåret 2012 – Till och från bortamatch Tillräckligt många bilar – 3 barn i varje Samlingsplats Idrottsplatsen Karta till alla förare så att man åker till samma plan Se till att alla bilar har telefonnummer till lagets ledare Säkerhetsbälte så klart Ha kontroll över hemfärd. Se till att alla kommer med hem

Spelåret 2012 – Försäkringar Barn som deltar i föreningens verksamhet omfattas av en olycksfallsförsäkring genom Folksam. Denna försäkring gäller vid träningar och matcher samt resor till och från dessa aktiviteter Det är en grundförsäkring som ger ett litet grundskydd och kan behöva kompletteras Skada anmäls på telefon

Lag- och portträttfotografering i mars nästa år Under mars-april sker fotografering (lagbild och porträttfoto) Detta går sedan att köpa av fotografen. Samtycke till fotografering. Godkännande för detta kan skrivas på nu och/eller samlas in under vintern.

TEMA : Så här vill vi ha det vid matcherna

Första året I S:t ERIKS-CUPEN Tips till föräldrar om hur vi agerar i samband med match Föräldrarna står på långsida (motsatt sida av spelare och ledare) Tänk på att det är barnen som spelar matchen och inte du som förälder Låt tränarna coacha barnen – Din uppgift är att heja, helst på hela laget

Kvällens tema Vinna eller försvinna Vi ser tillsammans Svenska Fotbollförbundets DVD ”Vinna eller försvinna”. Avsnittet handlar om hur några föräldrar ser på matchen som tillfälle. Efter filmen så reflekterar vi tillsammans om filmens trovärdighet.

Så här kan vi tillsammans uppnå bra stämning kring matcherna

Så här skriver en av författarna till boken “vett & etikett för idrottsföräldrar” om första året som fotbollsförälder

Föreningen rekommenderar att ledarna under året genomgår kurserna:  Bas 1 Spelförståelse – Endagskurs  Lagledarkurs 8 år – En kväll 3 timmar En möjlighet för både ledare och föräldrar är att under våren 2012 genomgå en domarkurs – 8 timmar Föreningens rekommendation är att spelarna under året genomför:  Kulträffar 8 år Föreningen önskar att ännu fler föräldrar kommer på nästa föräldraträff Utbildningar för ledare och spelare i P 8

Middagstipset “ ALMA” Diskutera hemma runt middagsbordet med era barn ifall det är roligt att träna och spela och om övningarna med ALMA har varit kul.

Viktiga ledord ur Fotbollens spela, lek och lär - sett ur föreningens synvinkel Ta hänsyn till individens behov och ge möjlighet till utveckling i den takt som passar var och ens fysiska, psykiska och sociala förutsättningar Skapa en positiv och sund miljö där alla får lära sig fotboll och utveckla ett livslångt intresse Se matchen som ett inlärningstillfälle och motverka toppning och utslagning

Förening + Föräldrar = för spelarens bästa