Det svenska kulturarvet: spår 1

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Om verb Olika former Introduktionsfilm Hanna Hägerland
Advertisements

Den engelska ordföljden
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Pronomen.
Släktskapsregeln för 6a
Dåtid med haber När man HAR gjort något Ex: jag har pratat
Detta har vi lärt oss sedan vecka 12.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
SUBSTANTIV Singular (en) Plural (flera) en båt one boat fem båtar
Ordklasser "Ordklass" är namn på en grupp av ord som fungerar på samma sätt, när du använder dem.
Hur du böjer regelbundna -ar verb i presens
Extra –s i presens.
Ing-form På engelska använder man -ing-form:
ENGELSK GRAMMATIK.
PÅGÅENDE FORM Årskurs 4-6 Örbyhus skola.
Luncha & lär! Indirekt tal ii.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Lektion 7, fredag 22 februari, 2013
Satsdelar.
På andra sidan Skrivuppgift hösten 2012.
presens, preteritum och futurum
att-ord talar om vad någon gör eller vad som händer
Futurum Framtid alltså
Preterium av svaga verb & haben
Luncha och lär! Tempussystemet.
Att hålla en presentation
I spanska finns det tre ”sorters” verb.
Repetition satsdelar Vilka frågor ställs för att få fram p, s, dio, io? p= Vad händer? (bakar) s= Vem/vad + p? (Sara) dio= Vem/vad+p+s (en kaka) io= Till.
Luncha och lär! hjälpverb.
Ordklasser Substantiv Verb Pronomen Konjunktioner Adjektiv Adverb
Pågående presens = det man håller på och gör just nu What is she doing? She is running.
När ska man använda de och när ska man använda dem.
Perfekt Particip är ett av flera tempus för att beskriva en händelse som ligger bakåt i tiden motsvarar svenskans ”har gjort – ätit – sovit –
Huvudsatser och bisatser
Översikt av tempusformer
I choose not to! WOBBLE WEEK 1 by Emma Holmquist Choose wisely! Välj klokt! English 6B – week Choose wisely! Välj klokt! English 6B – week
ORDKLASSERNA I SVENSKA SPRÅKET
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Johanna Ståhl, Pilängskolan, Lomma –
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Preteritum, perfecto simple
Mening eller fråga TRYCK F5.
De eller dem, det är frågan?
PÅGÅENDE FORM (-ing-form)
SPARKVIPA.
Hjälper huvudverbet att ange tid eller modalitet
-att förstå bildspråk liknelser, metaforer, idiom och ordspråk
Syfte: Undervisningen ska stimulera elevernas lust att tala, skriva, läsa och lyssna och därmed stödja deras personliga utveckling. Eleverna ska ges möjlighet.
Oräknebara substantiv
PERFEKT med svaga verb.
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Perfekt Perfekt är en dåtid. Man använder det när man vill berätta vad som har hänt. För att bilda perfekt behöver man, precis som i svenskan, ett s.k.
“Be” (vara) i presens 1. I 2. You 3. He, she, it 1. We 2. You 3. They.
Love, love, love Bibelstudium, Love Each Other,
Witch way is the right way? Häxväg är den rätta vägen?
BESÖKET PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN VI HAR VARIT PÅ STUDIEBESÖK PÅ ÅTERVINNINGSCENTRALEN. ÅTERVINNINGSCENTRALEN ÄR EN SOPTIPP DÄR MAN KAN SLÄNGA SKRÄP SOM.
Huvudsats och bisats– att bygga meningar
Börja och avsluta med tid
Tidsord När du skriver tidsord ska du tänka på om det du berättar är i dåtid, nutid eller framtid. Tänk på vilket tempus du ska använda. Du använder tidsord.
DO and did (do omskrivning i presens. På svenska kan vi lätt göra om ett påstående till en fråga genom att kasta om i ordningen på orden De tycker om.
Verbets grundform som presensform I (you, we, they, my brothers) play tennis on Wednesdays Jag (du/ni, vi de, mina bröder) spelar tennis på onsdagar Tillsammans.
Presens Verb i presens beskriver något som händer nu men vi: använder också verb i presens när vi pratar om något allmänt. Det regnar på hösten eller Många.
Futurum Framtid alltså
Något görs eller blir gjort Motsatsen till en aktiv mening…
Verb (Något man gör) Verb beskriver något som man gör. Verbet kan böjas i olika tempus. Tempus = tid. Verb kan beskrivas på olika sätt. Imperativ Infinitiv Presens.
The passive voice For the 8th graders.
Verb Texterna 1.2, 1.3.
Verb Verb är ord som berättar vad som händer eller vad någon gör
Verbs in the progressive
Svensk grammatik ORDKLASSER 1.
Presentationens avskrift:

Det svenska kulturarvet: spår 1 GENOMGÅNG I ÄMNET ENGELSKA Det svenska kulturarvet: spår 1

Verb är de ord som talar om vad någon gör eller gjorde. Det är också verben som talar om när någon gör eller gjorde något – genom att ha olika former. - Exempel: gå, gick, gått De här olika formerna kallas i grammatiken för tempus, som betyder tidsform. Det finns fem olika tempus, men vi ska nu lära oss två av dem – presens och imperfekt.

Exempel: I jump, you listen, we see PRESENS = nutid Presens är den form man använder när man talar om sådant som händer nu. Exempel: Jag går, hon skriver, vi sitter och så vidare. Grundform är den form som man kan sätta to framför (på svenska sätter vi att framför). Exempel: to jump, to listen, to see För att bilda presens och alltså kunna berätta att man gör det nu använder man grundformen som den är, men utan to. Exempel: I jump, you listen, we see

Ganska enkelt om man bara vet vad grundformen heter, eller hur Ganska enkelt om man bara vet vad grundformen heter, eller hur? MEN, det finns en viktig regel man måste komma ihåg. När man berättar att det är he, she eller it som gör något måste man lägga till ett –s på verbet! Exempel: - he jumps, she listens, it sees

Skriv nu fraserna på engelska. jag går __________________ du skriver __________________ vi hoppar __________________ ni läser __________________ de pratar __________________ han ser __________________ hon skriver __________________ den springer __________________ hon pratar __________________ han bor __________________

You listened du lyssnade IMPERFEKT = dåtid När man ska berätta att någon gjorde något igår, förra veckan eller för länge sedan använder man imperfekt. Grundregeln för att bilda imperfekt är att man tar grundformen och lägger till –ed. I jumped jag hoppade You listened du lyssnade

De allra flesta engelska verb följer denna regel, man säger att de är regelbundna. Men, det finns faktiskt ganska många verb som inte följer regeln utan bildar imperfekt (dåtid) på andra sätt. Det är samma sak i svenskan där de flesta verb bildar imperfekt genom att lägga till –de på slutet. Exempel: simmade, längtade, hämtade …...Men så har vi verb i svenskan som t ex såg (inte sede), ljög (inte ljugade), de är alltså oregelbundna!

De engelska verben som alltså bildar imperfekt på annat sätt än genom grundregeln kallas för oregelbundna och man måste helt enkelt lära sig dem. Imperfekt = dåtid regelbundna verb = grundform + - ed Exempel: walk + ed / jump + ed Oregelbundna verb = lära in

Infinitiv (grundform): - Att gå - To walk Presens (nutid): - Jag går - I walk Imperfekt (dåtid): - Jag gick - I walked

Perfekt: - Jag har gått - I have walked Imperativ (uppmaning): Gå! - Walk!

Skriv nu fraserna på engelska Jag glömde __________________ Du gav __________________ Vi körde __________________ De började __________________ Han gick __________________ Hon hörde __________________ Ni tog __________________ Jag sålde __________________

Be och Have Det finns två verb på engelska som man absolut måste lära sig rätt former av för de är lite annorlunda. Det är: to be (att vara) Och to have (att ha)

I am – Jag är I was – Jag var You are - Du är You were – Du var BE Presens: Imperfekt: I am – Jag är I was – Jag var You are - Du är You were – Du var He is – Han är He was – Han var She is – Hon är She was – Hon var It is – Den/det är It was – Den/det var We are - Vi är We were – Vi var They are – De är They were – De var You are – Ni är You were – Ni var

HAVE - Pressens: Imperfekt: I have - Jag har I had – Jag hade You have - Du har You had – Jag hade He has – Han har He had – Han hade She has – Hon har She had – Hon hade It has – Den/det har It had – Den/det hade We have - Vi har We had – Vi hade They have – De har They had – De hade You have – Ni har You had – Ni hade

Ett urval bland de vanligaste oregelbundna verben i det engelska språket Träna på oregelbundna verb med webbmagistern Spela Jeopardy med oregelbundna verb här! Testa dina verbkunskaper här! GOOD LUCK! 