Anropsstyrd trafik-Norrbotten

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regionala trafikförsörjningsprogram
Advertisements

ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
Försäljning av alkohol via Systembolaget, år 2009
PSYNK – Nuläge Östra Norrbotten.
Energiledningssystem
Att möta demografiska förändringar Initiativ för hantering av demografiska utmaningar Workshop 27 mars 2012.
Hur skall kostnaden för kollektivtrafiken fördelas
1 År 2009 v Svensk kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik AnBaro Månadsrapport.
1 År 2009 v Svensk kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik AnBaro Månadsrapport.
ANBARO STANDARDRAPPORTER Skapad: B2. Vilket betyg vill du ge väntetiden i telefon innan du fick svar och kunde göra din beställning? Period:
Michael Leijonhud Utvecklingskontoret
Gratis buss i Avesta- Hur är det möjligt?
Möjligheterna med kommersiell trafik nu och i framtiden
Från information till interaktion
Erfarenheter och förväntningar i Gävleborg – så här har vi gjort
KOLLEKTIVTRAFIKMYNDIGHETEN I VÄSTERBOTTENS LÄN
Landstingsdirektör Sekretariat Stab Division Opererande specialiteter
Landstingsdirektör Sekretariat Stab
Inbjudan till konferensdag Implementering av Norrbottens strokevårdprogram Tid: Torsdag 2 april 2009 Plats: Landstingshusets Sessionssal i Luleå Visas.
LÄNSTRAFIKENS FRAMTIDSGRUPP
Källa: FHI, databas alkohol Sekretariatet/k Sandberg 2010.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Västerbottens län
Förväntad medellivslängd vid födseln för pojkar födda per län Källa: SCB.
Ungdomsmottagningarnas roll Barbro NilssonBILD 1 Ungdomsmottagningsverksamheten övergripande mål och innehåll Att främja fysisk och psykisk hälsa,
Norrbottens läns landsting
Det regionala och lokala självstyret
Vi vill Att fler åker kollektivt Att färre använder bil i tjänsten Styrning med hjälp av POLICY Om vi ska få effekter måste vi visa och bevisa!
Kollektivtrafikbarometern 2013
Den kommersiella busstrafiken – En del av trafikförsörjningsprogrammet Magnus Forsberg – Så kan den kommersiella trafiken bidra till kollektivtrafikens.
1 År 2009 v Svensk kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik AnBaro Månadsrapport.
Ny kollektivtrafikmyndighet Teknik- och gatukontoret.
Svensk kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik AnBaro
Reseproduktion och försäljning
Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi. Vision Vi bygger Sveriges landslag i taxi.
Källa: FHI, Folkhälsodatabas
Färdtjänsten och tillgänglighetsarbete
Patientnämnden 2010.
Tillsammans fördubblar vi kollektivtrafiken
Region Norrland Vision och mål för kollektivtrafiken Arbetsmaterial för Norrstyrelsens trafikarbetsgrupp.
Öppna jämförelser kollektivtrafik Diagram för år 2013.
Patientnämnden 2007.
Regionalt trafikförsörjningsprogram för Gävleborg Nuläge – beskriva utbudet Identifiera var brister finns utifrån ett basutbud och till/från tätorter Identifiera.
Andelen elever (åk 9) som är behöriga till gymnasieskolan 2007/ /2009 Riket 88,8 % 2007/2008 För att en elev ska vara behörig till gymnasieskolan.
1 År 2009 v Svensk kollektivtrafiks barometer för anropsstyrd trafik AnBaro Månadsrapport.
Kollektivtrafikbarometern 2014
Thomas Rehnström Sedan augusti 2008 har Kalmar län Sveriges renaste Kollektivtrafik 53%
Per-Åke Pettersson Taxi Östersund AB en del i Biogaspuzzlet.
Källa: SCB Utbildningsnivå bland män, år, år 2007 Andel i procent MÄN Högst grundskola Gymnasial utbildning Eftergymnasial utbildning Arvidsjaur
Andel ungdomar mellan 18 och 24 år som är arbetslösa eller genomgår program med aktivitetsstöd, augusti Procent.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Arvidsjaur Anmälda våldsbrott per invånare Källa: Folkhälsodatabas.
Strategi Innehåll på rubriknivå Bakgrund Äldre befolkning i Norrbotten Målgrupp för satsningen Vision Syfte Mål Inriktningsområden Uppföljning.
Delregionalt Kollektivtrafikråd Skaraborg
Vårdkontakter i slutenvård Beroendeavdelningen Psykiatrin Sunderbyn KommunJanFebMarAprMajJunJulAugSepOktNovDec Arjeplog Arvidsjaur Boden1415.
Kontrakt Norrbotten. Försäkran Norrbotten.
Behov och önskemål från verksamheten
Psykisk hälsa Främsta orsaken till sjukfrånvaron i stora delar av västvärlden 45 % av pågående sjukskrivningar i Sverige (70 miljarder kronor) Nedsatt.
Öppna jämförelser kollektivtrafik 2015
Tom Petersen Transportforum
Dalatrafik Bengt Benjaminsson.
Volymtal hjälpmedelsverksamheten Länsservice
Karin Millgård, division Service
Källa: Folkhälsodatabas
Kontrakt Norrbotten.
Skördeutfall 2018 Norrbotten.
Patientnämnden 2009.
Arvidsjaur Tonårsaborter (15-19 år) per 1000 kvinnor.
Volymtal hjälpmedelsverksamheten Länsservice
Kontrakt Norrbotten.
Arvidsjaur Utveckling av tonårsaborter årsvis 2000 – 2011
Presentationens avskrift:

Anropsstyrd trafik-Norrbotten En sammanfattande benämning på trafik som endast utförs om någon i förväg begärt att få resa. Den mest omfattande anropsstyrda trafiken som samhället stödjer är färdtjänst och sjukresor. Den trafiken kan bara nyttjas av de som har tillstånd.

Anropsstyrd trafik-Norrbotten I dag finns 47 anropsstyrda linjer för allmänheten Är till för personer som bor i vissa glest befolkade delar av Norrbotten som inte trafikeras av linjetrafik. Ger personerna möjlighet att minst en gång per vecka utföra en resa till närmaste serviceort, även anslutnings-resa till buss.

Anropsstyrd trafik-Norrbotten Går enligt tidtabell Taxi eller annat mindre fordon. Ibland även med fordon som används i den tidtabellsbundna linjetrafiken Förbokning Förbättrar tillgängligheten Tryggt för resenären Ersätter linjetrafik med liten och oregelbunden efterfrågan

Färdtjänst, nuläge och vision 2012

Färdtjänst, nuläge och vision 2012 Samordnad upphandling under samma trafikavtal Registrerade beställningar 2011: Sjukresor 174 000 st varav 158 000 taxi, 15 500 linjer Färdtjänst 52 000 st Arvidsjaur Gällivare Haparanda Jokkmokk Kalix Pajala Älvsbyn Överkalix Övertorneå Övriga resor 7 087 st Diagrammet visar andel beställningar i procent Potential 14 kommuner = 250 000 sr Sjukresor = 174 000 st SA 424 000 st

Färdtjänst, nuläge och vision 2012 Färdtjänst hos Länstrafiken idag Upphandling av trafiken – tecknande av avtal Legitimering av resenär – behovet av färdtjänstkort upphör Besvara samtal Boka färdtjänstresa (taxi, specialfordon, viss linjetrafik) Regeltolkningar, förfrågningar Samordna och planera trafiken Kommunikation/kontakter med transportörer Bokning av återkommande färdtjänstresor Betalningsadministration Statistik/uppföljning Kvalitetsuppföljning Kvalitetsutvecklingsträffar Kvalitetsmätning, ANBARO rikstäckande barometer

Färdtjänst, nuläge och vision 2012 Samordningseffekter Ekonomisk besparing för samhället Miljövinster Bättre förutsättningar att få fler att åka kollektivt Bättre underlag för förändring av linjetrafik Genom anpassning av allmän kollektivtrafik få ökad styrning av det samhällsbetalda resandet till den allmänna kollektivtrafiken.