Anropsstyrd trafik-Norrbotten En sammanfattande benämning på trafik som endast utförs om någon i förväg begärt att få resa. Den mest omfattande anropsstyrda trafiken som samhället stödjer är färdtjänst och sjukresor. Den trafiken kan bara nyttjas av de som har tillstånd.
Anropsstyrd trafik-Norrbotten I dag finns 47 anropsstyrda linjer för allmänheten Är till för personer som bor i vissa glest befolkade delar av Norrbotten som inte trafikeras av linjetrafik. Ger personerna möjlighet att minst en gång per vecka utföra en resa till närmaste serviceort, även anslutnings-resa till buss.
Anropsstyrd trafik-Norrbotten Går enligt tidtabell Taxi eller annat mindre fordon. Ibland även med fordon som används i den tidtabellsbundna linjetrafiken Förbokning Förbättrar tillgängligheten Tryggt för resenären Ersätter linjetrafik med liten och oregelbunden efterfrågan
Färdtjänst, nuläge och vision 2012
Färdtjänst, nuläge och vision 2012 Samordnad upphandling under samma trafikavtal Registrerade beställningar 2011: Sjukresor 174 000 st varav 158 000 taxi, 15 500 linjer Färdtjänst 52 000 st Arvidsjaur Gällivare Haparanda Jokkmokk Kalix Pajala Älvsbyn Överkalix Övertorneå Övriga resor 7 087 st Diagrammet visar andel beställningar i procent Potential 14 kommuner = 250 000 sr Sjukresor = 174 000 st SA 424 000 st
Färdtjänst, nuläge och vision 2012 Färdtjänst hos Länstrafiken idag Upphandling av trafiken – tecknande av avtal Legitimering av resenär – behovet av färdtjänstkort upphör Besvara samtal Boka färdtjänstresa (taxi, specialfordon, viss linjetrafik) Regeltolkningar, förfrågningar Samordna och planera trafiken Kommunikation/kontakter med transportörer Bokning av återkommande färdtjänstresor Betalningsadministration Statistik/uppföljning Kvalitetsuppföljning Kvalitetsutvecklingsträffar Kvalitetsmätning, ANBARO rikstäckande barometer
Färdtjänst, nuläge och vision 2012 Samordningseffekter Ekonomisk besparing för samhället Miljövinster Bättre förutsättningar att få fler att åka kollektivt Bättre underlag för förändring av linjetrafik Genom anpassning av allmän kollektivtrafik få ökad styrning av det samhällsbetalda resandet till den allmänna kollektivtrafiken.