Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
BAS-M Hur du på ett enkelt sätt administrerar din båtklubbs register.
Advertisements

PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Talföljder formler och summor
Sammandrag i bildspelsform Du kan ta dig igenom hela bildspelet med piltangenterna eller med musen. Du kan även välja avsnitt genom att klicka på de olika.
Föreläsning 9 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305
En genomgång av spelet: Dubbelkrig-Grön
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
void hittaMax(int tal[], int antal, int *pmax) { int i; ??=tal[0]; for(i=1;i??) ??=tal[i]; } int main() { int v[]={1,2,3,4,2}; int.
Word Word är ett av de vanligaste ordbehandlingsprogrammen. Vi skall idag gå igenom de vanligaste funktionerna i programmet. Fördelarna med att använda.
Så här ser första sidan ut på här måste man ha sitt användarnamn och lösenord för att komma in.
Föreläsning1. • Boken?!?! • Vad är ett program? • Kompilerande-Interpreterande • Programmeringsmiljö • Hello World! • Att programmera och ett enkelt program.
Funktioner och programorganisation
De tävlande börjar med att skriva in sina namn i resultattabellen. PerUllaIngaEgon Per börjar slå med två sexsidiga tärningar. Han får 5 och 2. Gränsvärdet.
Vill du lära dig kort division?
PowerPoint av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Klassarv och inkapsling
Föreläsning 7 Analys av algoritmer T(n) och ordo
Operatorer.
#include void fun(char s[]) { int i=-1; while(s[++i]!=0) { if('a'
Tentamensdags och lab 3…. Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar.
C-programmering ID120V William Sandqvist Länkad lista
Programmeringsteknik för K och Media
Programkodens uppbyggnad
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 4 Python: Definiering av egna funktioner Parametrar
Fritt efter Paul Vaderlinds bok Matte utan att räkna
Anders Sjögren Selektion i C ”vägval” if och switch - satserna.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Klasser och objekt Klasser, objekt och instansvariabler
Pointers. int a=5; int f(int b) { a--; b++; return b; } int main() { int a=3; printf("%d,",f(a)); printf("%d",a); return 0; }
Föreläsning 4 Kö Implementerad med array Implementerad med länkad lista Djup kontra bredd Bredden först mha kö.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Tabeller.
Max start-guide Liten och väldigt snabbt ihopkastad.
Min första hemsida Hello world!. Byt bakgrundsfärg Hello world!
Deklarera en struct som kan användas för att representera en rät linje Använd den I main för att deklarera en variabel som du initierar så att den representerar.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Rollfördelning i funktionärsbåset Vem gör vad i Danicahallen.
Programspråk Två olika typer av program omvandlar högnivå till lågnivå program: Interpreterande program och kompilerande program. Python är ett interpreterande.
Problemlösning Veckodagsproblemet Gissa talet Siffersumman.
Mitt första Java program Mahmud Al Hakim Copyright, Mahmud Al Hakim, 1.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser -Att definiera egna klasser -Klassvariabler -Klassmetoder.
Modulär programutveckling
Integrera mp3 i hotpotatoes.  Se hur test-övningen kommer att se ut: N1_Audio_01.htm
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Välkommen till! Varför QualisTorget – vad kan QualisTorget göra för Er skola? QualisTorget beskriver denna webbtjänsts funktion på ett bra sätt, eftersom.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Google SketchUp Del 1.
Java paket och jar-filer
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Problemlösningsmetodik
William Sandqvist C-programmering ID120V Stack och Kö William Sandqvist
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
ITK:P1 Föreläsning 2 Introduktion till objektorientering DSV Marie Olsson.
Välkommen till Strands BK´s upptaktsträff :30 Startar vi med en process 10:45Grunder i spärrspel 12:00 SISU bjuder på lunch på Hot Chili 13:00Första.
Anders Sjögren Deklarationsområde och funktioner.
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
© Anders Broberg, Ulrika Hägglund, Lena Kallin Westin, 2003 Datastrukturer och algoritmer Gruppövning 0.
William Sandqvist Funktionsbibliotek När man utvecklat en funktion så långt att den är "färdigutvecklad" kan man lika gärna spara den på.
Anders Sjögren Data (i primärminnet) som en länkad lista datatypen för varje element i listan är en struktur, post ( struct )
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
Program indata ? utdata 1/20 Vahid Mosavat, Nada, KTH.
Anders Sjögren Operatorer. Anders Sjögren Operand(er)
Anders Sjögren Programmering i ANSI-C Ett första program för att se vart vi ska...
Anders Sjögren Funktioner något in och något annat ut.
Anpassa fri programvara - Frihet ett, hur nyttjar man den? Copyright © 2006, 2007 Marcus Rejås Rejås Datakonsult Jag ger härmed rätten till alla att nyttja.
KPP053, HT2015 MATLAB, Föreläsning 4
Python.
Presentationens avskrift:

tentamensdags och lab 3…

Större program delas normalt upp i flera filer/moduler vilket har flera fördelar:  Programmets logiska struktur när man klumpar ihop funktioner som hör ihop (och ibland också struct-def och variabler)  Man kan enkelt återanvända generisk kod (tänk på biblioteken vi använder)  Man behöver inte kompilera om hela programmet när man ändrar i en modul

#include #include "matte.h" int main() { printf("arean:%.3f\n",cirkelarea(10)); return 0; } #include #include "matte.h" double cirkelarea(double radie) { return M_PI*radie*radie; } #ifndef MATTE_H_INCLUDED #define MATTE_H_INCLUDED double cirkelarea(double radie); #endif // MATTE_H_INCLUDED

 Börja med att starta ett projekt File -> New -> Project… Console application C namn  Kompilera och kör! Go Next> Finish

 Skapa sedan en till källkodsfil: File -> New -> File… C/C++ source C matte.cDebug Release Go Next> … v v Finish

 och tillhörande headerfil: gör samma sak men välj C/C++ header och namnge den matte.h

 gcc –c main.c skapar objektsfilen main.o  gcc –c matte.c skapar objektsfilen matte.o  gcc –o cirkelprogram main.o matte.o länkar ihop objektsfilerna till ett körbart program  OBS att headerfilen matte.h ligger i samma katalog!

 Formalia och hur går det till på praktisk tentamen (TEN2)  Träning inför praktisk tentamen  Frågor inför teoretisk examen (TEN1)  Frågor angående Lab 3

 Tentamen är 4h och 45min i datorsal  Ni får ett speciellt användarnamn och lösenord  Ni sparar alla filer på H: - spara ofta!  Internet är avstängt  Ni får ha med er boken utan anteckningar och en A4 med handskrivna anteckningar på ena sidan  De fyra följande uppgifterna skulle kunna utgöra en tentamen

1. Skriv ett program som omvandlar km/h till m/s. Användaren ska kunna göra så många omvandlingar denne vill och sedan kunna avsluta 2. Skriv en funktion som tar två strängar och returnerar hur många av bokstäverna i den första strängen som också finns i den andra strängen. Ex: comp("banan","arbete") ska returnera 3 eftersom b,a och a i banan finns i arbete comp("banan"," avlusa") ska returnera 2 eftersom a och a i banan finns i avlusa comp("rivas"," avlusa") ska returnera 3 eftersom v,a och s i rivas finns i avlusa Skriv också en main som testar funktionen. Exempel på main som testar funktionen: int main(void) { printf("Antal: %d",comp("banan","arbete")); }

3. I det här programmet ska vi representera en rektangel med heltalssidor med en struct. Skriv en funktion som som tar två heltal (längd och bredd) och returnerar en rektangel. Skriv en funktion som tar en rektangel och returnerar arean som en int Skriv en funktion som ökar en rektangels längd och bredd med ett Skriv en funktion som tar två rektanglar och kontrollerar om längd och eller bredd är lika stora och i så fall returnerar den en ny rektangel som har formen av de två rektanglarna liggande bredvid varandra

4. Master Mind I det här spelet slumpar datorn fram 4 siffror (0-9) på fyra positioner. Spelaren skall sedan gissa vilka siffror datorn har slumpat fram. Efter gissningen berättar datorn hur många siffror som var rätt siffra på rätt plats och hur många siffror som var rätt siffra men på fel plats. Sedan får spelaren gissa igen och så fortsätter spelet tills spelaren gissat rätt varvid denne gratuleras av programmet. Datorn slumpar fram fyra unika siffror och spelaren förväntas gissa fyra unika siffror. Så här skulle en körning där datorn slumpat fram siffrorna se ut: Valkommen. Gissa fyra siffror(0-9) med mellanslag mellan siffrorna: Du har 0 siffror ratt pa ratt plats och 2 siffror ratt pa fel plats. Gissa igen: Du har 2 siffror ratt pa ratt plats och 0 siffror ratt pa fel plats. Gissa igen: Du har 2 siffror ratt pa ratt plats och 1 siffror ratt pa fel plats. Gissa igen: Grattis du gissade ratt på 4 gissningar!

Skriv ett program som låter användaren spela ett kortparti 21 mot datorn. I ett 21-spel har kortfärgen ingen betydelse. Man får ett kort i taget och det gäller att komma så nära 21 som möjligt. Får användaren över 21 har denne förlorat. Om användaren är nöjd innan denne fått 21 spelar datorn och då vinner den som kommit närmast. Får användaren exakt 21 vinner denne direkt. I vår variant av spelet räknas essen alltid som 1 och vi bryr oss inte om vilka kort som gått utan man kan alltid få korten 1 tom 13 med samma sannolikhet (det är alltså teoretiskt möjligt att få 5 ess i rad).

Skriv ett program som låter en slumpa lotto-bollar med nummer Användaren ska alltså få en slumpmässig siffra mellan 1 och 15 men aldrig samma siffra man tidigare fått: 12 For nasta boll tryck enter 7 For nasta boll tryck enter 4 For nasta boll tryck enter 5 For nasta boll tryck enter 9 For nasta boll tryck enter 2 For nasta boll tryck enter …