Mer om tidsvärden… Staffan Algers / Jonas Eliasson CTS Stockholm 27 november 2009, 1.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Carina Begquist Palm, 12 april
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Hur arbetar vi med passagerarprognoser för en Öresundsmetro? Karin Brundell-Freij, WSP Halvtidskonferens
Ekonomisk bedömning av energirelaterade åtgärder
Logistik, Business Logistics
FL4 732G70 Statistik A Detta är en generell mall för att göra PowerPoint presentationer enligt LiUs grafiska profil. Du skriver in din rubrik,
27 november 2009, 1 Värdering av förseningstid i kollektivtrafiken Maria Börjesson, Jonas Eliasson, Joel Franklin.
Klusterurval, forts..
Bäst i klassen En bok om lönsamt inneklimat Huvudbudskap
- Konsten att ge feed-back
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Tidsvärde – definition och härledning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
1 Hur sårbart är vägnätet för utbredda avbrott? Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys Inst. för transporter och samhällsekonomi KTH.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
Kapitel 5 Stickprovsteori Sid
Grundläggande statstik, ht 09, AN1 F9 Analys av frekvenstabeller Hittills har vi analyserat eller jämfört 2 grupper avseende variabler på intervall- eller.
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 30 november 2006.
Lösta och olösta problem i tidsvärdesestimering
Jonas Eliasson Professor Transportsystemanalys, KTH
Värdering av anslutningstid och turtäthet – Vad säger de nya resultaten och hur kan de tillämpas? Pia Sundbergh, WSP 22 september 2010.
Tillväxteffekter i samhällsekonomiska kalkyler
Forskningsteam Johan Stendahl1, Cecilia Akselson2*, Magnus Simonsson1, Bengt Olsson3, Ingrid Öborn4 1Mark och miljö (SLU), 2Naturgeografi (Lund), 3Ekologi.
Svensk Handels indikator på optimismen och framtidsförväntningarna bland handelns företag Handelsbarometern Svenskt Tenn, Stockholm Foto: Björn Mattisson.
Kollektivtrafikbarometern 2013
ArgumentationsanalysI 1. Semantiken erbjuder oss verktyg med vars hjälp vi kan: (i) uttrycka oss tydligare (när situationen så kräver), (ii) undvika missförstånd.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Erik Jenelius Transport- och lokaliseringsanalys, KTH Referensgruppsmöte 28 juni 2006.
Fältarbete i Göteborgsområdet - FIG Under två veckor i maj/juni 2009 använde fältarbetare samma dokumentationsmall för att beskriva arbetstidens fördelning.
Tidsvärdets utveckling över tiden

Mer om tidsvärden Jonas Eliasson Professor Transport systems analysis, KTH Director Centre for Transport Studies.
Kartläggning av Valberedningar tillsatta under Maj 2009.
Efterfrågemodeller R. D. Jonsson, Transportmodellkurs Trafikverket
Syftet med rapporten Belysa likvärdighetens utveckling utifrån olika indikatorer Diskutera orsaker till utvecklingen Analysera konsekvenserna för likvärdigheten.
Tidsvärden – result och tolkning Maria Börjesson 27 november 2009, 1.
De sysselsättningspolitiska reformerna Vårt uppdrag: har de angivna målen om att öka sysselsättningen och det totala antalet arbetade timmar uppnåtts?
Val av transport till resmålet.
Centrala Gränsvärdessatsen:
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Sammanfattning av varumärkesundersökning
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Normalfördelningen och centrala gränsvärdessatsen
732G22 Grunder i statistisk metodik
VetU termin 4 moment 3 Analysera nivåer av kalium och kreatinin Mätningar genomförda på 120 män och 120 kvinnor (tidigare studenter KI) Dagens uppgift:
1 Fler uträkningar med normalfördelningstabell Låt X vara Nf(170,5). Beräkna Lösning:
Vad kan olika aktörer göra för att öka kollektivtrafikens marknadsandel? Och varför ska de göra det? Karin Brundell Freij, WSP
Trafikslagsöver- gripande plan för Utveckling av samhällsekonomiska metoder och verktyg.
Kultur- och fritidsvaneundersökning Kultur- och fritidsvaneundersökning Norrtälje kommun 2016 Uppdragsgivare: Kultur- och fritidskontoret, Norrtälje.
Vad är fattigdom? Fattigdom kan mätas på många sätt. UNICEF anser att barn kan räknas som fattiga när de går miste om sina grundläggande rättigheter till.
1 Normalfördelningsmodellen. 2 En modell är en förenklad beskrivning av någon del av verkligheten. Beskrivningen måste vara relevant för det vi skall.
Arbetsmarknadspolitiska insatser för kvinnor och män Hur effektiva är programinsatser utifrån ett könsperspektiv? - Några aspekter Jonas Månsson Linnéuniversitetet.
Deskription Normalfördelningsmodellen 1. 2 En modell är en förenklad beskrivning av någon del av verkligheten. Beskrivningen måste vara relevant för det.
1 Icke-linjär regression Sid (i kapitel 16.1)
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Statistisk inferensteori. Inledning Den statistiska inferensteorin handlar i huvudsak om att dra slutsatser från ett slumpmässigt urval (sannolikhetsurval)
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
Micke & Martin Mikael Thunblom Martin Larsson.
Enkel Linjär Regression. 1 Introduktion Vi undersöker relationer mellan variabler via en matematisk ekvation. Motivet för att använda denna teknik är:
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
VR:s förslag till resursfördelningsmodell
Cyklisters hastigheter – kartläggning, mätningar, observationer
Cykelresor i Stockholm: en jämförelse mellan och
Johan Orbe Mikaela Ekblad Projektnummer:
Riksrevisionen granskar AF Tre revisionsrapporter
Spelar priset någon roll? Om samhällsekonomiska analyser
Presentationens avskrift:

Mer om tidsvärden… Staffan Algers / Jonas Eliasson CTS Stockholm 27 november 2009, 1

Innehåll Tidsvärden och beteende Konsistens – i vilket avseende? SP och RP Tid i olika situationer Kostnadsdifferentiering Är en krona en krona? Ickelinjära funktionsformer i utvärderingen

Tidsvärden och beteende Våra resbeslut – att resa, varthän, färdsätt, rutt och tidpunkt - beror (bl.a) av de olika alternativens tidsåtgång t och kostnad c. Resbesluten påverkas också av hur vi värderar tidsåtgång och kostnad Dessa värderingar (dvs våra tidsvärden), beror av socioekonomiska förhållanden (inkomst), situationsspecifika faktorer (hade bråttom) samt alternativspecifika faktorer (bekvämlighet) De är således högst varierande, och kan beskrivas som en fördelning

Tidsvärden och beteende Vår modelleringsuppgift kan alltså beskrivas på följande sätt: Fördela en population med en viss fördelning av tidsvärden på olika alternativ med givna restider och reskostnader. Om det finns systematiska skillnader mellan grupper av alternativ map tidsåtgång och kostnader (tåg/flyg) kommer populationens val av alternativ att leda till olika genomsnittliga tidsvärden för dessa alternativ (självselektion).

Illustration från SP tåg/flyg

Excel-exempel

Slutsatser Tillämpning: Tidsvärdena har en påtaglig spridning Viktigt att ta hänsyn till spridningen Också i utbudsgenereringen Skattning: Svårt att veta vilket utbud som hör till vilken observation! Svårt att få med alla dimensioner i fördelningen – kräver komplicerade skattningsmetoder.

Förenklingar krävs! Beakta systematiska VoT-skillnader (t.ex inkomst) klassvis för färdsätt och destinationsval Ger olika VoT-genomsnitt på olika färdsätt och OD Generera utbud med värderingar som motsvarar respektive klass Görs nu i den regionala modellen för bilruttvalet (multiclass) Men feedbacken från ruttvalet bara från en klass!

Konsistens – i vilket avseende? Konsistens mellan värderingar och beteende: => olika värderingar i färdmedels/destinations-steg och ruttval!! Inte bara åktid och kostnad, även andra restidskomponenter! Men har vi de skillnader vi borde ha? Tveksamt. Värderingarna i ruttvalet snarast historiska antaganden… Ibland svårt att hantera vissa komponenter (t.ex. turtäthet och bytestid) i nätverksprogrammen Konsistens mellan utvärdering och beteende => logsummevärdering med modellparametrar

Olika tidsvärden i prognos och utvärdering Politiskt val! Om det blir skillnad mellan RoH med ASEK-värden och beteendekonsistent utvärdering är detta per definition önskat!! T.ex en dyr satsning på flyg som kan räknas hem med VoT i höginkomstklasser, men inte med genomsnittsvärden. Eller en stor satsning på ökad turtäthet som värderas olika i Ytterligare skäl: Beteende-VoT kan korrigeras såväl fördelningsmässigt som nivåmässigt Felaktiga kostnadsantaganden kan ge felaktiga tidsvärden Kanske bättre att skala in ”sannare” VoT (t.ex. från SP) i modellen

Värderingsproblem när jämförelsealternativ saknas Schablonbussen Excel-illustration

Slutsatser Kanske kan schablonbussproblemet (men även inkonsistensproblemet beteende - värdering) minskas genom inskalning av SP-tidsvärden Ett annat sätt att göra fel – men kanske mindre - kan vara att tillämpa logsumvärdering med ASEK-baserade parametrar (hugskott!)

Värdering av restidskomponenter Vänte- och anslutningstider I tidsvärdesstudierna, pekar på stabila resultat Bytestider och bytes”tillägg” Svårt att samskatta med restid, därför inte med i tidsvärdesstudien (resursskäl) Signifikanta RP-resultat från inköpsresemodellen Stationsutformning (bytespunkters komfort) Kan göras, kräver egen studie Kan vara svårt att generalisera

Turintervall (tidsvärdesstudien 2007/2008)

Inköpsresemodellerna Skattade på RES0506 Utökad beskrivning av målpunkter (HUI Research) Separata modeller för sällanköp och dagligvaruinköp Sällanköpsresor ParameterT-värde Kvor kollåktid Car_time-0,046-11,7 1,4 CarP_time-0,038-11,4 1,2 PT_Inveh-0,032-7,2 1,0 PT_AcEg-0,051-5,4 1,6 PT_Transf-0,264-2,4 8,2 PT_TransT-0,044-2,3 1,4 PT_FW_Log-0,432-2,6 CPPT_cost-0,010-4,4 CPPT_costl-0,224-4,9

Scheduling /försening Jonas!

RP/SP i tidsvärderingen RP - verkliga val, men ger ofta skattningstekniska problem Vi måste ofta anta eller beräkna värden på förklaringsvariablerna (t.ex. kostnader, tider) Svårt att få fram betydelsen av korrelerade faktorer Baserade på verkliga val (hänsyn till alla restriktioner) SP - skattningstekniskt effektivt, men hypotetiska val - risker för policysvar, designpåverkan, mm Överskattar ofta elasticiteter (verkliga restriktioner beaktas inte fullt ut) Avvägningar effektivt skattade när respondenterna ”spelar spelet” SP föredras för värderingsstudier Kan kombineras med RP för att förbättra valmodellerna Men fortfarande problem med antagna eller beräknade värden på förklaringsvariablerna!

Differentierade biljettpriser Förekommer i allt större omfattning Återspeglar prisdiskriminering map socioekonomisk kategori och planeringshorisont, flexibilitet, restidpunkt och efterfrågesituation I Samperssammanhang används två(tre) taxor Problem: Vid modellskattning: Implicerar mätfel, och därmed en större osäkerhet. Kan också ge systematiska fel (bias). Ansätts för höga värden blir kostnadsparametern lägre, vilket ger högre tidsvärden o vice versa

Exempel från SP-studie tåg/flyg

Hur göra? Behöver analyseras mer Olika tågoperatörer Ansätt någon form av biljettvalsmodell Sampers realtidsmodell SAS bokningsprocessmodell Förutsätter specifika biljettyper

Biljettypsval Sampers realtidsmodell

Bilkörkostnader Även bilkörkostnaderna kan variera kraftigt. Potentiellt större problem med ökad andel elbilar Fråga om bilnummer i RES!

Hur stora är problemen? Svårt att säga. Simuleringsstudier kan ge en uppfattning

Är en krona en krona? Vilka problem innebär ickelinjära funktionsformer? Jonas