1 ICT och hållbarhet del 3 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina 26-27 november.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Projektplanering med hjälp av Logiskt Ramverk (LR)
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
1 ICT och hållbarhet del 2 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Projektmöte 26 april 2006 •Inledning, GIS-pris mm •Lägesrapport från info-delprojektet •Visning av karttjänsterna •GIS-dagarna 2006 •Vad händer i övrigt.
Svenskt Lantmäteri en viktig grund för det goda samhällsbygget
Hållbar service i Västerbotten
Räddningstjänstens Lärlingsutbildning Räddningstjänsten Syd & Räddningstjänsten Landskrona Bengt Arne Larsson, Jonas Bengtsson & Martin Persson, 2012.
Strategiskt Beslutsunderlag
Ett forsknings- och utvecklingsprojekt i samarbete mellan Ledarna, Almega, Sveriges Kommuner och Landsting och Bliwa Stiftelsen, Hållbara chefer.
Vilhelmina november 2009 En lång Historia tal 90-tal 00-tal andra halvan bild-telefon telemedicin telestugor tele-commuting infrastruktur.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Tidsvärdets utveckling över tiden
Karttillgänglighet för klubborienterare och allmänhet
Vilhelmina november 2009 Förstudie: Digital närservice, utbildning och kultur Beställare och huvudmän för förstudien är: Inlandskommunernas Ekonomiska.
Strukturfondspartnerskapets yttrande:
Lärande utvärdering. - Teoretiska utgångspunkter
Medlemsrekrytering Vaffö dådå?. Analys Varför ska vi rekrytera nya medlemmar? Uppgift: Diskutera fram 2 st anledningar varför vi ska bli fler medlemmar.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Näringslivets miljöarbete
Konferens och evenemang KTH / Universitetsförvaltningen / Avdelningen för kommunikation och internationella relationer.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier
Västsvenskt nätverk för hållbar utveckling Frukostmöte: Valspecial! Regionutveckling mot en hållbar utveckling.
Förbättra villkoren för det civila samhället – ideella föreningar, stiftelser, trossamfund, nätverk och andra aktörer – som en central del i demokratin.
Uppföljning och analys av regional hållbar utveckling i Umeåregionen
Centre for Sustainable Communications Vilhelmina 26 nov 2009.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Serviceprogram (RSP) Remissutkast Jämtlands län - att längta till och växa i.
Miljöteknik i Värmland
1 ICT och hållbarhet del 1 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november.
Presentation och sammanfattning SAMBA ”Barn i risk! Samt förslag till fortsättning.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
MILJÖFÖRVALTNINGEN SIDAN 1 Ny e-tjänst 2009 Söka tillstånd för bergvärme.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Fokus i fördjupad utvärdering av miljömålen 2015 Ann Wahlström Naturvårdsverket Miljömålsdagarna Stockholm 7 maj 2014.
VÄLKOMNA! LUNCHMINGEL. Program Lunchmingel Hälsans nya verktyg i höst Maria Gill, Myndigheten för delaktighet Lunchmingel avslutas.
Intern kommunikation och externa påverkansstrategier Hässleholm 18 november 2010 Mats Holmquist.
Projekt ekosystemtjänster RUS och Skogsstyrelsen Nobelmötet 2015 Ulf Sandström.
Skolverket och den digitala skolan?  Forskningen om den digitala skolan  Hur påverkas resultaten?  Hur kan ämnesundervisningen bli bättre med hjälp.
Projekt Rehabkoordinator. Sjukskrivnings miljarden Pågår – Riktar sig till sjukskrivna eller personer med risk för sjukskrivning.
ANVÄNDARBETEENDE Kompetensgruppsarbete E-tjänster inom vägsektorn Flåm.
Ett Interreg Sverige-Norge projekt
Digitaliseringens möjligheter och problem
VÄLKOMNA! Lärandekonferens 2017 LEVEL UP.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
Grön översiktsplan i Vilhelmina kommun
Nobelmötet 2016 Ingela Valeur, Miljöstrateg
Öppna tjänsteplattformar för omsorgen – hur kommer vi dit?
EnergiEffektivisering av Byggnader i Arktiska Kommuner
Förändringsteori Utlysning 2017/00484 breddad rekrytering för arbete
Finland, Sverige, Danmark, Norge och Island
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Digital plattform Delaktig kommunikation
Fokus Yrkesutbildning VO
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Effektkarta för extern webbplats
Kortsiktig /Långsiktig effekt
MATS RUNDKVIST SKL VÄLFÄRDSTEKNIK.
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Ny plattform webbtjänster
ViS-GIS Grenseseminariet Kongsvinger september 2018.
Jeanette Schlaucher Miljöstrategiska enheten Länsstyrelsen Skåne Hej!
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

1 ICT och hållbarhet del 3 Maria Noring Miljöstrategisk analys, fms Centre for Sustainable communications KTH Digital närservice i Vilhelmina november 2009

2 Att bemästra Ägandeformer av infrastrukturen Vilka möjliga lösningar finns det? Kommuner/bygdeföreningar skapar egna ägandestiftelser/föreningar – LÅNGSIKTIGT Komprimera datan för att gå runt problemet – KORTSIKTIGT Är detta ett essentiellt problem?? Deltagande i projektet/utvärderingen Vilka vill/kan vara med? Vilka resureser har man att bidra med? Kontanta medel? In kind (i tex fokusgrupper) Hitta grupper i samhället som påverkas av projektet

3 Forts Näringslivet? Vilka servicetjänster ska ingå? Riktas även fokus mot myndigheter? Vilka tjänster vill intressenterna få genom den aktuella tekniken? Vilka vill man kunna kommunicera med?

4 Tidsplan? År 1: case studies, fokusgrupper och intervjuer År 2: fortsättning År 3: Rapport…