Bråktal En hel kan delas i två lika delar:

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fritidshem Elever 2013 Fritidshem - Elever 2013 Enhet:
Advertisements

En övning i att formulera sig matematiskt
En Dag i Ramadan Ramadan
Vattenkemiska data Workshop, maj 2014 Claudia von Brömssen, SLU.
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
4 4 Cirkeln är delad i 4 delar Delarna kallas fjärdedelar
Kap 1 - Algebra och linjära modeller
Att söka till högskolan
Lyft matematiken med Pixel Fk-6
Text och bild från wikipedia
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Koncept, text och regler av Skage Hansen.
Producerad av Publiciteta&Co Sundsbussarna Förslag på ny design av hemsida Publiciteta&Co 2006.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
Vad är undersökande arbete
En övning i att formulera sig matematiskt
MS Excel 2007 Dag 1 Lärare: Mahmud Al Hakim. Agenda 1.Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3.Formler 4.Formatera 5.Diagram Att läsa: sid.
Stora + Störst tal först. Stora additionstabellen Tanketips!
Tal och de fyra räknesätten Lite multiplikation och mycket bråkräkning
VD/GD 2005 Allt har blivit viktigare de senaste 5 åren.
Klockan Olimpia Pandelara Zackrisson, Kvarnbackaskolan sär, Kista –
Bråktal Av: Kawa Ali Matte och NO lärare Örtagårdskolan Vt: 10
Text och bild från wikipedia
Stora additionstabellen
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2004.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Föreläsning 11 Arrayer.
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
PerUllaIngaEgon 1.Skriv in de tävlandes namn. 2. Per börjar slå med två tjugosidiga tärningar. Han får 15 och 5. Gränsvärdet för första höjden är =10,
Sveriges utrikeshandel mars Källa: WTO; International Trade Statistics 2009.
Bild 1 Hur använder vi KursInfo idag? Högskolan i Skövde.
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Procentbegreppet Vad är procent? Centikuber Procentplattor.
Det handlar om multiplikation
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Byten och attityder på den svenska elmarknaden
Några ihopsamlade knep för att göra multiplikationen lättare.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
TietoEnator © 2007presentationPage 1 Mina meddelanden Procapita +
S © Synovate Sweden AB. Allmänhetens syn på bankerna 2008 April 2008 Project #:
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
ARITMETIK – OM TAL.
Var är tummen? Syfte: lära sig namn och lära sig hälsa på varandra. Lära sig rumsadverb ”här” och ”där”. Beskrivning: aktivitet att genomföra i par. Första.
Bråk Text och bild från wikipedia. Vad är bråk 1/3 5/8 1/27 3 _
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
IT - Lektion 8 MS Excel 2007 –Del 2/5 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
Nackaungdomars fritid - en undersökning Tidpunkt Skolår 7, 9, Gy år 2 okt 2004 Skolår 4 okt 2005 Metod för insamling.
Springlife Prioövning
Stora subtraktionstabellen
En fråga per elev – bråk år 6
Utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Undvikbar slutenvård Oplanerade återinskrivningar 1-30 dagar bland 65 år eller äldre Spridningskonferens Bättre liv för sjuka äldre
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Access 1 ITDA 2 Kurs Namn Klass Betyg En elev (namn) kommer att läsa många kurser och få ett betyg i varje kurs. Försök modellera om till funktionella.
Varg Vedad Arifovic 2012.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
En övning i att formulera sig matematiskt
Division Division. Division är att dela. Division är att dela.
 Multiplikation av bråk  Division av positiva heltal  Några olika sätt att räkna division  Tillämpad bråkräkning  Proportionsräkning.
Att beskriva en tabell/ en figur/ ett diagram
Fredagsmys Vecka 46.
Y 1.1 Räkna med bråk Tre av tio kulor är blå.
Y Division av bråk 1. Vilket eller vilka bråk på bråktavlan är lika med de här talen?  1 2 a) 1 3 b) 3 4 c) Beräkna med hjälp av.
Rubriklayout Underrubrik.
Y Matte-Doobidoo Kap 1.
Presentationens avskrift:

Bråktal En hel kan delas i två lika delar: En hel kan delas i fyra lika delar: Varje del kallas en fjärdedel. Varje del kallas en halv (en andradel). En hel kan delas i tre lika delar: En hel kan delas i åta lika delar: Varje del kallas en tredjedel. Varje del kallas en åttondel.

2 5 Täljare Nämnare Ett bråk kan skrivas på två sätt: 2 eller 2 / 5 5 Det läses som ”två femtedelar” eller ”två av fem”

= = = = Olika namn, samma bråk 1 En hel kan delas i olika delar som det visas i tabellen: 1 1/2 1/3 1/4 1/5 1/6 Titta på de blå färgade områdena: När nämnare blir större Bråket blir mindre 1/2 = 2/4 = 3/6 Exempel: 1/3 = 2/6 = 3/9 = 4/12 = 5/15 = 6/18 = 7/21 ……………… 1/3 2/6 3/9 4/12 5/15 = = = =

Räkna med bråk Addera två bråktal som har samma nämnare: + = = 3/8 + 1/8 = 4/8 = 1/2 Subtrahera två bråktal som har samma nämnare: X 1/2 5/6 – 2/5 = 3/5 =

Bråkform och blandad form 4 4 3 4 4 4 Bilden visar hur många delar (fjärdedelar) finns Det finns 11/4 (elva fjärdedelar) 11 3 = 2 4 4 Bråkform Blandad form

Förkorta bråk 4 2 1 = = 8 4 2 Bråken är skrivna på olika sätt, men har samma värde Både täljare och nämnare har dividerats med samma tal /2 /2 4 2 1 = = 8 4 2 /2 /2

Förlänga bråk 4 1 2 = = 8 2 4 Bråken är skrivna på olika sätt, men har samma värde Både täljare och nämnare har multiplicerats med samma tal *2 *2 1 2 4 = = 2 4 8 *2 *2