Hur får man ut ett budskap?
Interventions to improve antibiotic prescribing practices in ambulatory care (2005) Use of printed educational materials or audit and feedback alone resulted in no or only small changes Educational outreach visits and physician reminders produced mixed results. Patient-based interventions, particularly the use of delayed prescriptions was effective Multi-faceted interventions combining physician, patient and public education in a variety of venues and formats were the most successful
Hur påverkar man praxis? Richard Grol, Jeremy Grimshaw From best evidence to best practice: effective implementation of change in patients’ care Lancet 2003; 362: 1225–30
Vad säger PR-byråer? Det gäller att få andra att tala väl om dig Redaktionell publicitet har mångfalt mycket högre trovärdighet än annonser. PR: opinionsbildnings-kampanjer, presseminarier, bakgrundsinformation inför möten med politiker eller myndigheter, skriva och placera debattartiklar Bra pr handlar om att identifiera vilket unikt berättarstoff ett företag eller organisation äger, exempelvis i form av medarbetares sakkunskap
Två artiklar i läkartidningen tisdag 8 april UVI-kampanj Två artiklar i läkartidningen tisdag 8 april
Morgonekot tisdag 8 april
UVI-kort 63 000 exemplar i LV´s ”Information från läkemedelsverket” Läkare, medicinstudenter, sjuksköterskor och barnmorskor med förskrivningsrätt, veterinärer, mottagningar 15 000 exemplar Stramagrupper, DSK, MAS, Säbo-sköterskor, vårdcentraler
Sjuksköterskor och Apotek Presspaket för sjukskötersketidskrifter Artikel/intervju med Otto till Vårdfacket, specialistföreningar Apoteket: utbildning äldrevårdspersonal Läkemedelsgenomgångar, utbildningar av personal i äldreomsorgen Apoteket: information till allmänheten Utbildning av apotekets butikspersonal och telefonrådgivare Informationskampanj kring blåskatarr
Kinoloner i Stockholms primärvård antal recept per månad 33 VC i sydvästra Stockholm Cirka 180 VC i hela Stockholms läns landsting
Hur får man ut ett budskap? - Använd alla kanaler!