Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
Advertisements

Repetition av språket Java
F2 - Intro till Java1 Föreläsning 2 - Intro till Java  Sammanfattning av Lektion 1 (kap 2): • Vad behövs för att kunna programmera? • DrJava • Java •
Array Skriv ett program som frågar följande: ”Hur många tal vill du mata in?” användaren matat in ett tal t.ex n. då frågar programmet n ggr följande.
Imperativ Programmering
Föreläsning 3 Repetition Operatorer Styrstrukturer Deklaration och anrop av metoder.
De fundamentala datatyperna
Datatyper C# C/C++ Java VB Fortran Pascal bool boolean Boolean
Om Java C =>Java syntax variabler metoder färdiga klasser
Välkommen Vahid Mosavat
Programmeringsteknik för K och Media
Programmeringsteknik K och Media
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 13 Allt om tentan. Sistaminutenhjälp: På fredag 17 december kl 12 sitter Linda i kemi-fiket och svarar på frågor.
Programkodens uppbyggnad
Att programmera i språket Java
Grundläggande programmering
Föreläsning 2 Datalogi för E1 2D1343
Föreläsning 6 Referenser Objekt som parametrar public/private Klassvariabler och klassmetoder.
Strömmar Vid läsning och skrivning används något som kallas strömmar.
Programmering B PHP Lektion 2
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Klasser och instansvariabler -Tabeller av klassobjekt.
Föreläsning 11 Arrayer.
OOP F4:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 4 Metoder klass-metoder instans-metoder.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 6 ( ) INNEHÅLL: -Mera om tabeller.
Repetition inför slutprovet
Ali Ghodsi Variabler En variabel är en sorts behållare som man kan placera data i Man måste ange typ och namn för alla variabler.
Programmering B PHP Lektion 2
Föreläsning 2 Kort Översikt Över Javaspråket. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java VM för.
Programmeringsteknik för Media1 & K1
Föreläsning 7 Uttryck, Operatorer Och Kontrollflöden.
Anders Sjögren Mer om datatyper. Anders Sjögren const det finns ett elegantare sätt att skapa konstanter i C än sättet med makro som vi använt tidigare.
OOP F3:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 3 Iteration Många variabler av samma sort – Arrayer.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 7 ( ) INNEHÅLL: -Metoder -Lokala variabler -Mera om klasser: -Nyckelorden.
Föreläsning 14 ”Enkel” Filhantering.
1 Föreläsning 6 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
1 Föreläsning 5 Programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Repetition Metoder Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 10 Stränghantering.
Föreläsning 1 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
Jonny Karlsson INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING Föreläsning 2 ( ) INNEHÅLL: -Variabler och datatyper -Tilldelning av variabler -Aritmetiska.
Föreläsning 12 Om slutprovet. Repetition –deklaration av variabler –skapande av objekt (instansiering) –Vektorer och Vector-klassen –Klasser –Instans-/klassvariabler.
PROGRAMMERINGSTEKNIK Övningsgrupp 3 Marcus Hjelm
Föreläsning 4 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
Föreläsning 1 Om kursen Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
INTRODUKTION TILL PROGRAMMERING
F2 - Intro till Java1 Föreläsning 2 - Intro till Java  Sammanfattning av Lektion 1 (kap 2): Vad behövs för att kunna programmera? – DrJava ( t ex) – Java.
OOP F13:1 Marie Olsson OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 13 Repetition variabler, selektion och iteration.
OOP F2:1 Stefan Möller OOP Objekt-orienterad programmering Föreläsning 2 Deklaration och tilldelning Programsatser Tilldelning Input/Output Selektion.
Central-enhet PM CPU BIOS Skiv- minne Sekundär- minnes- enheter (SM)
Föreläsning 17 Repetition. Källkodsformat Unicode används åäöμψζ tillåtna i namn på identifierare Inte alla miljöer klarar av det Källkod Bytekod Java.
Föreläsning 3 Villkorssatsen if Slingor: while och for Felsökning.
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övningsgrupp 2 Marcus Hjelm
TILLÄMPAD DATALOGI (TILDA) Övning 1 Marcus Hjelm
Övning2 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/ 2D1305
F2 1 Programmeringsteknik, 4p vt-00 Kommentarer Allt mellan /* och */ Varje kommentar byts ut mot en blank av kompilatorn /* Exempel på uttryck, tilldelningsoperatorn.
Övning 3. Repetition Metoder class RepetitionMetoder { public static void main(String [] args) double längd = 2.0; double bredd = 1.0; double area =
Föreläsning 5 Objekt Klasser Konstruktorer Metoder Minnesbilder av objekt.
Programmeringsteknik för K och Media
Föreläsning 7 programmeringsteknik och Matlab 2D1312/2D1305 Metoddeklaration och parametrar Arrayer och ArrayList.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
1 Föreläsning 2 Reserverade ord Javas API Identifierare Litteraler Variabler Kompilering och interpretering.
-Repetition -Variabler -Primitiva typer (+ boolean) -Operatörer +, ++, --, -Typ konvertering -Wrapper klasser -Jämförelse operatörer,(==, =,,!=, !) -String.
Föreläsning 3 Operatorer Flödeskontroll Primitiva datatyperKlasser i API och egna klasser int double byte float char boolean short long String BufferedReader.
OOP&M - teori1 OOP&M – Föreläsning 5 kap 8-13 Operatorer,typkonvertering, booleska operatorer, if och else.
Föreläsning4 Repetition slingor Metoder. while-sats består av följande delar: 1. while 2. Villkor-sats (condition) 3. uttryck (statement) while-sats int.
Anders Sjögren Mer om datatyper. Anders Sjögren const det finns ett elegantare sätt att skapa konstanter i C än sättet med makro som vi använt tidigare.
OOP&M - teori1 OOP – Föreläsning 7 (Sista oop I) Konstruktioner för att hantera upprepningar Kapitel 11.
1 Föreläsning 4 Metoder & parametrar Array API och klassen ArrayList.
Föreläsning 3: Booleans, if, switch
Föreläsning 4: for, while, do-while
Presentationens avskrift:

Föreläsning 2 Primitiva datatyper Variabler och konstanter Tilldelning Inläsning Operatorer Villkorssatsen if Slingor: while och for

Primitiva datatyper Varje värde som lagras i minnet är av en viss datatyp Java har åtta fördefinierade typer som kallas primitiva datatyper: bytefloat shortdouble intboolean longchar

Heltal Det finns fyra olika heltalstyper: Namn byte short int long Storlek 8 bitar 16 bitar 32 bitar 64 bitar Min-värde ,768 -2,147,483,648 < -9 x Max-värde ,767 2,147,483,647 > 9 x 10 18

Flyttal Det finns två flyttalstyper: Namn float double Storlek 32 bitar 64 bitar Min-värde -3.4 x x Max-värde 3.4 x x

Tecken I en variabel av typen char kan ett tecken lagras Java använder teckenkodningssystemet Unicode som lagrar tecken i 16 bitar Tecken från många olika språk finns med, däribland å, ä och ö. Se Teckenkonstanter omges av apostrofer, t ex ’a’ ’&’ ’\n’ (retur) ’\’’ (apostrof)

Boolean En boolesk variabel kan endast anta värdena true och false Exempel: boolean parkering = false; Booleska variabler används ofta i villkor

Omslagsklasser (Wrapper classes) För varje primitiv datatyp finns en motsvarande klass, t ex Dessa klasser innehåller en del användbara metoder t ex för att omvandla från strängar till tal Datatyp int double char boolean Klass Integer Double Character Boolean

Variabler och konstanter Variabler kan tilldelas ett startvärde i deklarationen: double längd = 0.84; Variabelns värde kan ändras senare i programmet. Lägger man till ordet final får man en konstant, vars värde inte kan ändras: final double längd = 1.78;

Tilldelning En variabel kan ges ett nytt värde genom tilldelning: x = y + 8; I tilldelningssatsens vänsterled står en variabel Högerledet kan vara ett värde, en variabel eller ett uttryck x y

Inläsning Användaren kan ge en variabel ett nytt värde om programmet läser in från tangentbordet: 1Se till att eventuella fel skickas vidare public static void main (String[] args) throws IOException { 2Tala om varifrån inläsningen ska ske BufferedReader stdin = new BufferedReader (new InputStreamReader (System.in)); 3Läs in raden raden = stdin.readLine();

Inläsning av tal Metoden readLine() läser in en sträng. Vid behov kan man omvandla strängen till ett tal heltal = Integer.parseInt(rad); Inläsning och omvandling kan göras i ett steg: heltal = Integer.parseInt(stdin.readLine()); Flyttal är lite krångligare: flyttal =(new Double( stdin. readLine ())).doubleValue(); men i nästa version av Java (1.2) kan man skriva flyttal= Double.parseDouble(stdin.readLine());

Matematiska operatorer blir blir 4.16 * 3.5 * 2 blir 7.0 / 19 / 4 blir 4 / 19 / 4.0 blir 4.75 % 19 % 4 blir 3 % ger resten vid heltalsdivision

if-satsen if-satsen används när ett villkor avgör vad som ska göras: if (ålder <11) System.out.println(”Barnförbjudet!”); Man kan lägga till else för att tal om vad som ska hända om villkoret inte är uppfyllt: if (ålder <11) System.out.println(”Barnförbjudet!”); else System.out.println(”Välkommen!”);

Jämförelseoperatorer I villkor kan följande operatorer användas: Strängar kan inte jämföras med operatorerna ovan (eftersom strängar inte är primitiva datatyper).

Villkor kan kombineras med följande tre operatorer: if (ålder = 21) System.out.println(”OK!”); Logiska operatorer

Slingor När man vill att vissa satser ska utföras flera gånger använder man en slinga. För att visa vilka satser som ska upprepas sätter man { } runt dessa. Man kan välja mellan att –ange ett villkor för hur länge satserna ska upprepas (while-slinga) –tala om hur många gånger satserna ska upprepas (for-slinga)

while-slingan Så länge som villkoret är uppfyllt utförs satserna: while (fortsätt == true) { /* Satser som upprepas */ } Om villkoret passar bättre sist skriver man: do { /* Satser som upprepas */} while (fortsätt == true);

Slingexempel - while // Beräknar tio tvåpotenser (s105 i boken) class Potens { public static void main(String[] args) { int varv=1, tvåpotens=1; while (varv <= 10) { tvåpotens=tvåpotens*2; System.out.println(tvåpotens); varv=varv+1; } //while } //main } //Potens

for-slingan Vet man hur många varv slingan ska gå runt kan man använda for istället: for (int i=0; i<2; i++) { System.out.println(”Varv ” + i); } Variabeln i ovan existerar bara inuti for- slingan

Slingexempel - for // Beräknar tio tvåpotenser (s105 i boken) class Potens { public static void main(String[] args) { int tvåpotens=1; for (int varv=1; varv <= 10; varv++) { tvåpotens=tvåpotens*2; System.out.println(tvåpotens); } //for } //main } //Potens