Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg 29-30 maj 2006. Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
DIGITALE REFERANSETJENESTER I FAGBIBLIOTEK: SVENSKE ERFARINGER OG UTVIKLINGSSTRATEGIER Daniel Gunnarsson, distansbibliotekarie Ulf-Göran Nilsson,
Advertisements

NÄTBIBLIOTEKET Daniel Gunnarsson, kontaktbibliotekarie för distansstudenterna Magnus Ilvered, projektledare Ulf-Göran Nilsson, bitr bibliotekschef.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – Egen nedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
SKOGSINDUSTRIERNAS KLIMATMANIFEST
NORDINFOlit – ett nordiskt forum för samarbete inom området informationskompetens Nina Ström Administratör NORDINFOlit.
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
PETER Nicks Product Marketing Manager
Aktionsforskning Harriet Axelsson
”Lär dig skilja agnarna från vetandet !” Bibliotekarier i ny roll Idékonferens i Jönköping 13 november 2002.
Forskarservice – under arbete Stefan Carlstein Högskolebiblioteket i Jönköping
Mötesplats inför framtiden, Borås oktober 2004 Nina Ström, projektledare Fråga biblioteket Ulf-Göran Nilsson, systemansvarig Jourhavande bibliotekarie.
Korta fakta om Sambiblioteket
LIBRIS som metadataväxel (en kort översikt av importer och exporter) Anders Söderbäck Kungl. biblioteket
Bibliotekens utveckling och behovet av samordning Mötesplats inför framtiden Borås, 13 oktober 2004 Gunnar Sahlin.
DANIEL STEINHOLTZ, ”FRANKLY, WE NEED A REVOLUTION…” [ MAURICE STRONG AT STOCKHOLM +40 ]
Arbetssätt och inflytandestrukturer Nationella referensgruppen 29 mars 2007 Gunnar Sahlin.
Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap initierar och finansierar grundläggande och behovsstyrd forskning för.
The Swedish Library of Talking Books and Braille DAISY Direkt – direktnedladdning av talböcker Vad är det och hur gör man?
Seminarium Omställningens tid ”Vart vill vi komma? Vad utmärker en hållbar framtid?”
Nore Eriksson, GIS-Väst ADRESS Ca 80% av alla beslut i en kommun har någon form av geografisk koppling Efter det egna namnet är adressen den viktigaste.
1 Mötesplats för framtiden oktober 2005 Speciella tjänster för speciella frågor - att skapa ”virtual desks” – eller virtuella tjänster: Elektronisk.
Andreas Cederbom Valideringstjänster.
VÄLKOMMEN TILL SKOLKOLLEGIET.SE Almedalen 2014 Seminarium 1/7 Livslångt lärande… SKOLKO LL EGIET.
Fråga bibliotekarien. De finska bibliotekens gemensamma digitala referenstjänst Befinner sig i portalen Biblioteken.fi.
Avdelningen för IT och inköp, Uppsala universitet TREF-punkt Visby maj 2009 Anna Åhnberg, projektledare Svante Svedin, innehåll/webbplats.
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Nordisk sommarskola 2007 Biblioteks- og informationskompetens i Islands Universitet - Samarbete mellan bibliotek och universitet - Ingibjörg Steinunn Sverrisdóttir.
Informatik C VT 2011 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Sidnummer Vad händer och vart är vi på väg? Biblioteksstämman 2010 Gunnar Sahlin Foto: Jimmie Mac.
Kursexempel Tekniska projekt och rapportskrivning.
Microsoft Dynamics AX (fd Axapta)
Med gemensamma krafter För biblioteken i samtiden Hur ska biblioteken arbeta för att Sverige ska nå målet att bli en ledande kunskapsnation?
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Digitalt referensarbete - att vara bibliotekarie i en social tidsålder Stockholms stadsbibliotek mars 2012.
Biblioteksstämma 2007 Viktiga frågor ur KB:s perspektiv 23 november 2007 Gunilla Herdenberg och Gunnar Sahlin.
Hur lär man sig att arbeta? Donald Schön The Reflective Practitioner – how professionals think in action.
Läkarnas fortbildning i Primärvården Jönköpings Sjukvårdsområde
Cross-institutional collaboration… Creating Knowledge IV 2006 Copenhagen Denmark Birgitta Hansson Örebro University Library Sweden.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Informatik C VT 2010 Informationssökning Magnus Olsson, Umeå UB Tel
The Zen of Table-Making Susan J. Henly Editor, Nursing Research.
Sidnummer Open access – en översikt. Del 4 Presentation för GUB:s personal Jan Hagerlid, Kungliga biblioteket, samordnare för OpenAccess.se.
References, search, databases Thur i Milos Pernilla Andersson, librarian.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Dokument Process (DP) Metadata Ett standardiseringssamarbete för att: Att effektivisera åtkomst till verksamhetsdokument mellan och inom organisationer.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Välkommen VIRTUELLA REFERENSTJÄNSTER, LUND, 19 MAJ 2016.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
The Online Way to Engagement and Wedding Jewelry! Pearlleady.com.
Course info.
MSL, framtida projekt Located 2 km north from here. History dates back to the research institute that was founded in 1937 for the Nobel Laureate Manne.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Varför MOOC? Trender: Globalisering Individualisering
Planering i matematikundervisning
Lycka till med din dator! Fler guider på Good Luck!
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
Vad gör jag om jag vill forska med SPORs data?
Vattenfalls Idrotts- & Fritidsförbund
Titel på projektet Title of the project
It all starts with a good teacher
Presentationens avskrift:

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Vägen till systembryggan Några funderingar på vägen Utveckling av plattform och kompetenskluster Effekter Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping “It has become increasingly difficult to characterize and describe the purpose of using libraries […] The relationships among the information professional, the user and the content have changed and continue to change.” Reflektion från arbetet som föregick rapporten ”Perceptions of Libraries and Information Resources, OCLC 2005

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Vägen till systembryggan E-posttjänst startade 1998 Chatten startade 2001 Samverkan med idag 65 folkbibliotek Projekt sedan 2003 Kulturrådet och deltagande bibliotek finansierar Fr.o.m. 1 juli 2006 ny huvudman: Lånecentralen i Malmö med nära samverkan med övr. lånecentraler

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Vägen till systembryggan Chatt och e-post startade samtidigt 2003 Samverkan mellan 20 forskningsbibliotek Projekt där Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning finansierade Fr.o.m. 1 januari 2005 en permanent tjänst med Kungl. biblioteket som huvudman

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Vägen till systembryggan Intensiv samverkan mellan projektgrupper och samverkansgrupper ledde fram till att den s.k. systembryggan kunde lanseras våren 2005 Systembryggan sjösattes under begreppet e-ref.se Under första året med e-ref ställdes 17,514 frågor; 3,472 via chatt och 14,042 via e-post

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Vad kan man göra idag i den gemensamma plattformen? Fråga biblioteket och Jourhavande bibliotekarie är grunden Transfer av frågor, användare och utbyte av information mellan operatörer Fullständig skalbarhet med möjlighet att enkelt skapa nya tjänster, s.k. Virtual Desks Exempel på sådana är alla tjänsterna på olika språk inom Ordbron och Fråga teknikbiblioteken

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Vad kan man göra idag i den gemensamma plattformen? - forts Uppföljning av frågor Statistik Hantering av dokument Skapa enkäter

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Några funderingar på vägen

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Några funderingar på vägen – eller vad Booky skall användas till.. “The Million Book Project at Carnegie Mellon had as of November 2005 already scanned more than 600,000 books”. “Even more ambitiously, Google has created a consortium of libraries to build a massive digital collection… Recent research by OCLC has counted the total number of unique books that will be digitized by the Google Print project at over 10.5 million. Källa: Crane, Gregory: What Do you Do With a Million Books? D-Lib Magazine, March 2006, Volume 12 Number 3.

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Några funderingar på vägen “It has become increasingly difficult to characterize and describe the purpose of using libraries […] The relationships among the information professional, the user and the content have changed and continue to change.” Reflektion från arbetet som föregick rapporten

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Några funderingar på vägen

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Några funderingar på vägen

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Några funderingar på vägen

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Några funderingar på vägen ”Only 10 percent of college students indicated that their library’s collection fulfilled their information needs after accessing the library Web site from a search engine” Källa: Perception of Libraries and Information Resources, OCLC 2005

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Utveckling av plattform Utveckling av möjligheter till direkt informationsspridning inom och mellan de olika tjänsterna

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Utveckling av plattform IM-anpassning

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Utveckling av plattform Slut med pop up-fönster på användarsidan Bättre funktionalitet i Classic Mode URL:er blir hyperlänkade i chattfönstret Förbättringar i statistik- och enkätfunktionerna Fler typer för frågornas ursprung; besök på plats, telefon, IM mm

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Utveckling av kompetenskluster

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Utveckling av kompetenskluster Del 1: Göra det möjligt rent tekniskt att samverka mellan olika kluster Del 2: Utveckla möjligheter att specificera kompetens efter ex. språk eller ämnesområde på bibliotekarienivå

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Utveckling av kompetenskluster Operatörsinformation med språk och ämnesinriktning

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Utveckling av kompetenskluster Välj enskild bibliotekarie till en ny tjänst

Kompetenskluster för virtuella referenstjänster Genom modeller för samverkan mellan nationella och internationella tjänster och upprättandet av kompetensprofiler skapas nya utvecklingsmöjligheter för virtuella referenstjänster.

Lokalisera specialistkompetens

Knyt specialisterna till en tjänst Ask the Math Librarian

Knyt specialisterna till en tjänst Ask the Math Librarian Användare

Time zone GMT -6 Bemanning i USA – användaren i Europa

Time zone GMT +1 Användaren i Europa - bemanning i USA

Utveckling av frågetjänsternas gemensamma plattform och kompetenskluster Den mänskliga sökmotorn – Göteborg maj Ulf-Göran Nilsson, Högskolebiblioteket i Jönköping Effekter PIM – Praktisk IT- och mediekompetens och Kunskapskanalen - utmärkta exempel på genomslag för våra nationella tjänster