Linda Askenäs Linköpings universitet Ekonomiska Informationssystem

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Camilla Wallström Kunskap föds där tanke och känsla möts
Advertisements

Synergator Consulting Business Development & Management Copyright 2009 Verktyg för Företagsutveckling.
Valinformation Inför åk 3
© Aduct AB voxpop ”folkets röst” ett webb-baserat beslutstödssystem.
Konceptet V Ledning I T Process Mål KM Startegi Styrning Metod Begrepp
U can’t buy happiness BUT and that is pretty close
Centrala innehåll och kunskapskrav
Komplex teknik eller komplexa människor? Linda Askenäs och Klas Gäre Ekonomiska informationssystem Linköpings universitet.
Implementering och användning
Implementering och användning Linda Askenäs Linköpings universitet Ekonomiska informationssystem.
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Paul Johannesson DSV-linjen inriktningsval 2004 Informationssyste m.
Logistics platforms for improved strategic flexibility
Att styra mot och följa upp mål i offentlig upphandling
Välkommen till ESF:s seminarium
Referensgruppen på MMS 10 dec 2009 Mätningar av Webb-TV.
(Företag LOGGA) Ett steg in i framtiden (Kundens Logga)
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
VIS VerksamhetsInformationsStöd Länk:
Att lyckas med produktionssättning av Ladok3
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Lars Ramstierna
Sammanfattning av utgångspunkter och frågeställningar koppade till aktuella uppsatser.
(Orsak-verkan analys, Ishikawa)
Våga visa resultat i kulturverksamhet! Lena Dahlstedt Biträdande stadsdirektör
21 januari 2013 BMÖ Operations and Innovation Management.
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology - anpassning.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Användar profiler Analytiker Informationsanvändare Specialistfunktioner 5-10% av användarna 15-25% av användarna 65-80% av användarna Reporting Services.
Linda Askenäs Linköpings universitet
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Marknadsföring av turism
System arbetssystem informationssystem
Beställning av tjänster
Välkommen Företagsnamn namn, företaget AB. Agenda ÅF som leverantör ÅF som leverantör Mamut som leverantör Mamut som leverantör Kundföretaget AB Kundföretaget.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Mars 2010 NETinfo-möte Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow,
Navision – RIM Rapid Implementation Methodology – användning David Knezevic, Stockholm,
Transport Management ”Transport Management är att kombinera flera transportrelaterade forskningsområden för att vetenskapligt kunna analysera transporternas.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Att införa nya IT-stöd utan trassel - utmaning eller utopi? Thomas Lind Uppsala universitet Institutionen för informationsteknologi.
1 Civilekonomprogrammet 240 hp Handelsrätt 10HP Kalkylering 7HP och budgetering Kalkylering 7HP och budgetering Företaget och den globala marknaden 4HP.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
From Great To Excellent
”Projects are about People”
Processer och verktyg för effektivisering av spårbarhet av livsmedel.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Varför all denna utvärdering?
SMGAO Jan-Olof Åberg Utvärdering I SMGAO Jan-Olof Åberg.
The Balance Scorecard Det balanserade styrkortet är ett styrningsverktyg Det länkar ihop organisationens vision, affärsidé och strategi med det operativa.
Kritiskt förhållningssätt
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Design, strategi, management
International Business & Economics Program 240 Credits
Att leda och genomföra transformation WS 3 Skellefteå
Ett ”lyckat” projekt som misslyckades
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Programstruktur Civilekonomprogrammet HT 17
Civilekonomprogrammet 240 hp
National Implementation of the GSBPM – The Swedish Experience
Företagsekonomi termin 5
International Business & Economics Program 240 Credits
Företagsekonomi termin 5
Internationella civilekonomprogrammet 240 hp
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
PoPS: Processkartläggning av, och pilotutredning inom, utveckling av stödtjänster Driftrådet 28 maj 2019.
Presentationens avskrift:

Linda Askenäs Linköpings universitet Ekonomiska Informationssystem Maskinperspektivet Linda Askenäs Linköpings universitet Ekonomiska Informationssystem

Agenda Affärssystem Kort introduktion till synsättet Aktivitetsplan Framgångsfaktorer Risker Fördjupning av synsättet Frågor

Affärssystem Används av flera företag och utvecklas för att täcka många företags behov Stora integrerade datasystem som är heltäckande för ett företags behov av informationsförsörjning Allmänna processer, adm. lösningar för ekonomi, redovisning, personal, produktion, logistik, service, konstruktion… Gemensam databas, data tillgänglig i realtid och likadan för alla

Maskinsynsättet Input Output SYSTEM Återkoppling Produktivare org. Kostnadsred. Högre kvalitet Nya processer Bättre erbjudanden Affärssystem ev också nya arbetssätt SYSTEM Mätning av effekterna

Systemet en maskin Affärssystemet är byte av bilmotorns elledningar. Viktigt att bestämma är vad som behöver el, vilken typ och om det standardkit som erbjuds passar direkt eller måste anpassas. Sedan görs en arbetsplan för hur vi ska byta elsystemet. Sist utvärderas bytet och vissa justeringar görs.

Aktivitetsplan Förstudie, strategi Projektplanering Val Anpassning Införande Efterstudie

Förstudie I Strategisk analys för verksamheten i 5-10 år framåt. Lednings ansvar att få fram en framtidsvision Ändrade förutsättningar, marknadsförändringar, kärnkompetens, effektivisering, produkter, verksamheten Definiera mätbara mål och nyckeltal.

Förstudie II Verksamhetsanalys, problem och styrkor Utgå från affärsidén, framtidsvisionen Analysera den operativa verksamheten Vilka processer är unika eller vitala för företaget, idag eller i morgon? Vad kan vi förändra direkt, vad behöver vi för systemstöd? Nytt systemstöd, affärssystem?

Projektplanering Projektstyrningsmodell Projektstart Projektplanering Projektgenomförande Projektavslut Kalkyl Avtal Utbildning och kompetensutveckling

Val I, Översiktligt Förutsättningsanalys, “knock-out”-faktorer Marknadsanalys Leverantörsbedömning Affärssystem? Offertbegäran, inte en gedigen kravspec. Översiktlig jämförelse Urval => 5-3 kandidater

Val II, detaljerat Demo, test, referenser Utvärdering, även anv.vänlighet, marknadsposition, pris, intryck. Preliminärval Förberedande förhandling Värdering Beslut, juridisk expertis=> ett affärssystem

Anpassning I, Logisk Utgå från kritiska faktorerna Demo/test Fördjupad jämförelse Grov anpassningsplan Slutförhandling Detaljerad anpassningsplanering

Anpassning II, Fysisk Uppbyggnad av tabeller Tester Egen utveckling Verksamhetsförändringar Gränssnitt till andra system Sammanställning

Införande I, Installation Teknisk samordning Leveranskontroll Driftsdokumentation Omläggning från gammalt till nytt system Idriftsättande av systemet

Införande II, Förankring Organisatorisk samordning Studiebesök hos referensföretag Användarhandböcker Informationsspridning och kompetensutveckling Aktivering av personalen

Efterstudie Av projektet, genomförandet bra? Av systemet, målen uppfyllda? Av förändringsprocessen, realiserad? Ett lärande för kommande projekt! Brandt, Carlsson och Nilsson (1998)

Framgångsfaktorer I Förmåga till särpräglad kompetens Vägval av lämpligt IT-system Täckningsgrad av verksamhetsområden Verksamhetsstrategi Systematik och inspiration Kravspecifikationens roll

Framgångsfaktorer II Leverantörens betydelse Förankring hos aktörerna Juridisk kompetens Situationsberoende lösningar (Nilsson, 2000)

Riskfaktorer I Organizational fit Failure to redesign business processes to fit the software Failure to follow an enterprise-wide design which supports data integration

Riskfaktorer II Skill mix Insufficient training and reskilling Insufficient internal expertise, use of consultants Lack of business analysts, both technical and business knowledge Failure to mix internal and external personnel Lack of ability to recruit and retain qualified ERP systems developers

Riskfaktorer III Management structure and strategy Lack of senior management support Lack of proper management structure, one central structure Lack of a champion, great project leader Ineffective communications

Riskfaktorer IV Software systems design Insufficient discipline and standardisation Lack of integration User involvement and training I Insufficient training of end-users Ineffective communications Inability to obtain full-time commitment of customers to project management and project activities

Riskfaktorer V User involvement and training II Technology planning Lack of full-time commitment Failure to emphasise reporting, including custom report development Technology planning Inability to avoid technological bottlenecks Attempting to build bridges to legacy applications (Summer, M., 2000)

Maskinsynsättet + -

Maskinsynsättet – metod analytiskt orsak-verkan samband finns en bästa lösning söker generella samband objektiv

Maskinsynsättet - perspektiv Processyn: Linjär Styrning: Instrumentell Affärssystem: Verktyg för verksamheten Resultat: Produktivare verksamhet Argument: Rationella/logiska Människor: Kuggar i systemet

Frågor att ställa i projektet Vilka är framgångsfaktorerna? Vilka risker upplever företaget med införandet? Hur väljer man ett affärssystem? Hur sker anpassningen? Hur förs affärssystem in? Förbättrad produktivitet?